Nexus server tidigt 2000-tal

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Puff
Diamantmedlem

Nexus server tidigt 2000-tal

Inlägg av Puff » mån 29 jun 2015, 17:52

Jag har en väl fungerande Silva/Nexus logg, Silva Nexus Lod och Silva Nexus vindgivare kopplade till Nexus server som sedan distribuerat ut signalerna till displayer Nexus Multicontrol och Nexus Speed control. Till Multicontrol är dessutom inkopplad en gammal Garmin GPS där jag kan få upp koordinaterna. Nu är det så att displayerna har blivit skadade (vinterstorm!).

Jag tänkte mig därför att evntuellt köpa en GPS-plotter och där även kunna koppla upp den emot Nexus-xervern för att inte behöva slänga fungerande vindgivare, lod och logg.

Eventuellt hade jag tänkt en Raymarine A67/75 (lagon stor , tydlig och verkar ha funktionell design). Men där verkar det bli kompatibilitetsproblem med deras Seatalk. Och även med Garmins varianter varnas det för kompatibilitetsproblem (olika "dialekter" av signalerna från Nexus-servern!)

Är det någon som vet råd?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Nexus server tidigt 2000-tal

Inlägg av T » mån 29 jun 2015, 20:03

Puff skrev:Jag har en väl fungerande Silva/Nexus logg, Silva Nexus Lod och Silva Nexus vindgivare kopplade till Nexus server som sedan distribuerat ut signalerna till displayer Nexus Multicontrol och Nexus Speed control. Till Multicontrol är dessutom inkopplad en gammal Garmin GPS där jag kan få upp koordinaterna. Nu är det så att displayerna har blivit skadade (vinterstorm!).

Jag tänkte mig därför att evntuellt köpa en GPS-plotter och där även kunna koppla upp den emot Nexus-xervern för att inte behöva slänga fungerande vindgivare, lod och logg.

Eventuellt hade jag tänkt en Raymarine A67/75 (lagon stor , tydlig och verkar ha funktionell design). Men där verkar det bli kompatibilitetsproblem med deras Seatalk. Och även med Garmins varianter varnas det för kompatibilitetsproblem (olika "dialekter" av signalerna från Nexus-servern!)

Är det någon som vet råd?
Jag är inne på samma spår... mitt NX2 Wind Data har gett upp och marknaden verkar vara dammsugen på NX2-instrument (kan det vara Garmin själva som dammsugit?)
Min plan är att köpa antingen en Raymarine e7 eller en B&G Zeus2 (7) och mata, den det nu blir, med NMEA0183-data från servern, vilket enligt expertisen kommer att fungera alldeles utmärkt. Båda har dessutom fördelen att man kan kontrollera dem trådlöst från en Android-platta. E7 har wifi-funktionen inbyggd medan den till Zeus2 kostar extra. Det lutar nog mest åt en Zeus, trots det högre priset. Men det är svårt att bestämma sig, typ...

:o
/T

PS.
Om det skulle vara nån som råkar ha ett fungerande NX2 Wind Data (digitalt) liggandes i nån låda, skicka ett PM.
DS.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 30 jun 2015, 08:54

Zeus2 har inbyggt nätverkskort och man kan out-of-the-box koppla in nätverkskabeln i vilken wifi-router som helst för att exponera givardata, spegla skärm och styra den från Androider. Fast Navionics är (medvetet) väldigt dåliga på att berätta det.

Har e7 inbyggd wifi direkt i burken?

För övrigt kan det förmodligen fungera ännu bättre att sätta en GND10 efter NX2-servern och skicka ut givardata över NMEA2000 till plottern i stället för att använda serverns 0183-utgång. Fast då måste man ha en pryttel till.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 30 jun 2015, 09:17

barry skrev:Zeus2 har inbyggt nätverkskort och man kan out-of-the-box koppla in nätverkskabeln i vilken wifi-router som helst för att exponera givardata, spegla skärm och styra den från Androider. Fast Navionics är (medvetet) väldigt dåliga på att berätta det.

Har e7 inbyggd wifi direkt i burken?

För övrigt kan det förmodligen fungera ännu bättre att sätta en GND10 efter NX2-servern och skicka ut givardata över NMEA2000 till plottern i stället för att använda serverns 0183-utgång. Fast då måste man ha en pryttel till.
Det är klart att man borde kunna använda vilken wifi-router som helst, tänkte inte på det... men är det inte B&G, snarare än Navionics, som borde berätta att så är fallet? E7 har det som sagt inbyggt från start.
GND10, mer pryttlar, mer pengar... fast på vad skulle man annars göra av dom. Steg 1 skulle vara att få det att fungera, skulle jag tycka att det går för långsamt i förhållande till mina 5 - 6 knop, kunde jag kanske satsa på en GND10 även om jag numera är Garmin-allegiker, i tillägg till tidigare Äpple-allergi..

/T

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 30 jun 2015, 19:02

B&G, Simrad, Lowrance. Same navionic shit different brands :-)

Fast självklart kör man med B&G loggan på grejerna. Man vill ju inte profilera sig som fiskare eller motorbåtschaufför!

Apropå inbyggt trådlöst borde det ju faktiskt vara en nackdel om man redan har wifi på båten annorstädes. Högre strömförbrukning och potentiell kanalkonflikt.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 30 jun 2015, 19:38

barry skrev:B&G, Simrad, Lowrance. Same navionic shit different brands :-)

Fast självklart kör man med B&G loggan på grejerna. Man vill ju inte profilera sig som fiskare eller motorbåtschaufför!

Apropå inbyggt trådlöst borde det ju faktiskt vara en nackdel om man redan har wifi på båten annorstädes. Högre strömförbrukning och potentiell kanalkonflikt.
Ahaa.. jag visste inte att Navionics även gjorde hårdvara.

/T

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 30 jun 2015, 19:43

Det gör dom inte, jag som sammanblandar. Navico heter företaget. Navionic är ju vad dom döpt kartorna till.

Skriv svar