Skillnad på gammal och ny kompressorkyl?
Skillnad på gammal och ny kompressorkyl?
Är det någon som vet hur stor skillnad det är i förbrukning mellan gamla kompressorkylar och nya? Jag har mätt förbrukningen en liten stund på vår gamla från 80-talet och den föbrukar ca 3,5-4,5 A. Detta känns helt galet. Kompressorn är en Danfoss och heter BD2. Jag mätte bara en kort stund då det är svårt att komma åt, men kylen var någorlunda kall vid mätningen då den gått kontinuerligt tidigare under dagen.
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Re: Skillnad på gammal och ny kompressorkyl?
Tror inte att det är någon större skillnad på en kompressor från 80- talet eller en från nutid. Det är gammal väl beprövad teknik. Dina värden lät ganska låga. Vill minnas att min ligger runt 5 A . Det som är viktigt för energiförbrukning är isolering i boxen samt hur kall Du vill ha biran. Man sparar en hel del ström om man ställer upp termostaten någon grad.
Om den drar i sig 3,5 - 4,5 A hela tiden, är det något som är fel. Drar den i sig dom angivna amperen när den går och ingenting när den inte går, är det väl rätt normalt. Snittförbrukningen bör hamna på 0,5 - 0,7 A, dvs kompressorn går kanske 10 minuter på en timme.Spider skrev:Är det någon som vet hur stor skillnad det är i förbrukning mellan gamla kompressorkylar och nya? Jag har mätt förbrukningen en liten stund på vår gamla från 80-talet och den föbrukar ca 3,5-4,5 A. Detta känns helt galet. Kompressorn är en Danfoss och heter BD2. Jag mätte bara en kort stund då det är svårt att komma åt, men kylen var någorlunda kall vid mätningen då den gått kontinuerligt tidigare under dagen.
Min drygt 10 år gamla Isoterm ASU/SP drar mellan 5 och 6 A när kompressorn går, vilket är rätt sällan. Jag har inte mätt nån medelförbrukning men den kan inte vara särskilt mycket högre än 0,5 A.
/T
Jajamän, helt normalt. Det finns varianter på kompressorer som kan variera varvtalet (och därmed strömförbrukningen) men detta ger en sämre kyleffekt samtidigt (men i vissa fall en marginellt bättre verkningsgrad). En trött kompressor med för litet kylmedel i sig kan förstås jobba mycket ineffektivt. Men innan man oroar sig för det, så får man klocka kompressorn litet noggrannare.
Den stora besparingen gör man på att isolera väl. Då får man sådana typiska värden som T anger.
Den stora besparingen gör man på att isolera väl. Då får man sådana typiska värden som T anger.
Anders S