Roderproblem

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Roderproblem

Inlägg av marede » fre 10 jul 2015, 15:32

Metallramen, heter det kvadrant, som sitter på hjärtstocken och överför rattutslaget till rodret via vajer? Hur som helst, det går mot träregeln, se skavmärken på regel och roderstoppet. Jag märkte att rodret gick trögt idag efter en backmanöver ut från bryggan. Tidigare har det gått mycket lätt. Träregelns infästning i skrovet visar inte tillstymmelse till sprickbildning. Kvadranten visar heller inga spår efter att ha glidit på hjärtstocken. Kan hela hjärtstocken med roder ha "satt sig"? Jag hade ingen bottenkontakt vid manövern, däremot fullt roderutslag vid back för 3/4-dels gas (mycket vind och trångt...) men det bör väl rodret klara? Alla tips tages tacksamt emot såhär i semestertider. Tur det är ett ihållande lågtryck här...
20150710_114154.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Re: Roderproblem

Inlägg av marede » fre 10 jul 2015, 15:43

Närbild
20150710_114013-1.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 10 jul 2015, 17:40

Kan det hända att rodret vid fullt utslag trycker mot botten på båten så att det pressats nedåt? Det känns som att rodret har åkt ned, det borde du kunna verifiera om du dyker ned och tittar underifrån.

Det borde inte vara så svårt att knyta en tamp runt hjärtstocken och dra upp alt. spänna en tamp runt båten och under rodret, sätta lite spänn och sen lossa på fästena så att rodret lyfts upp lite.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 jul 2015, 19:40

Plats för litet frågor:

Vad är det för typ av roder, frihängande eller på en skädda?

Om rodret är frihängande KAN det vara så att det enda som håller rodret i båten är kvadranten. Då är det vanskligt att experimentera, men man kan (försiktigtvis) börja med att sätta en slangklämma runt roderaxeln, som stopp, om allt ger sig iväg. Du vill INTE tappa rodret.

Sitter rodret på en skädda kan man utan vidare pröva att lossa på kvadranten (på fotot syns en kil, så den kommer inte att röra sig annat än upp/ner och lyfta upp den en smula. Lyft den med en skruvmejsel som hävarm, efter att ha lossat klämbultarna en smula.

Om rodret är frihängande (ingen skädda) är frågan var det lagras axiellt. Det kan ju tänkas att det finns en lagring högst upp (nödstyrningsuttaget) där det kanske kan shimsas upp en smula, om man nu inte även i detta fall vågar lyfta kvadranten några millimeter. Är det kvadranten i sig självt som är axiallager ("stopp") för roderaxeln lär det i inte hjälpa att lyfta upp den, rodret ramlar då ner litet till.

På bilden ser man för övrigt skav på båda sidorna, inte bara på den sida där det märks mest.

Jag gissar att det trots allt handlar om ett roder med skädda, och då kan bussningen i skäddan tryckts ner en smula enligt Fredriks tanke. Då kommer det att lösa problemen för stunden genom att lyfta upp kvadranten, och så får man se efter hur det ser ut vid rodrets nedre lagring. Har rodret rört sig kan trögheten bero på att det "skaver" nertil... Detta kan man (bör man) kanske kolla först, men badtemperaturerna är förstås inte så inbjudande.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » fre 10 jul 2015, 20:14

Nej, jag tror inte att det trycker mot botten vid fullt utslag. Men helt säker är jag inte... minnet kan svika.

Lite osäker på vad du menar med roder med skädda Anders, men jag tolkar det som att jag har skädda. Det är en Najad 34. Kommer få en första koll av varvet på onsdag som det ser ut.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » lör 11 jul 2015, 00:04

Nu har det fått sjunka in och jag är med på vad du menar med skädda Anders. (Känner mig lagom korkad :mrgreen: ). Jo, rodret sitter fast med axeln i botten på skäddan.

Jag kunde tydligt identifiera att trögheten hänger direkt ihop med när kvadranten skaver mot trä och metall. Värt att notera är att rodret bortsett från detta löper hur fint som helst så snart kvadranten lämnat skav-området, på bägge sidor. Så något skav i bussningen tror jag inte riktigt på i detta fall. Men något har nog tvingat ner hela roderaxeln. Jag vill ju mycket gärna få klarhet i vad som kan ha orsakat detta även om lösningen blir att höja kvadrantens läge några millimeter (vilket jag tror räcker). Kan vattentrycket vara orsaken? Det var inte länge jag tryckte på, kanske 3-4 sekunder? Jag rörde mig uppskattningsvis 4 meter innan jag slog fram i maskin för att gira upp fören som börjat vrida sig in mot grannbåten. Det är möjligt att rodret inte riktigt stod i ändläge när jag backade och därför fick en stor belastning när det sedan slog i ändläget. Jag minns inte detaljerna i förloppet här då fokus låg på grannbåten och manövern behövde gå undan då jag hade grund längre akterut och vind snett i stäven. Men det var väldigt tydligt att det var vid denna manöver som skadan uppstod.
//Martin
Najad 34 HR -77

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 11 jul 2015, 07:08

Kolla att roderstoppen sitter rätt. Det kan ju vara så att rodret tar i skrovet innan roderstoppen. Om så är fallet kan Fredriks teori stämma.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 jul 2015, 16:42

Om man backar med kraft trycks rodret "bakvägen" mot ändstoppen. Skulle det vara så att rodrets ovansida kan pressas mot skrovet kan detta innebära att rodret trycks ner en smula, kanske har den rört sig i roderaxelns bussning nere på skäddan. Den kan ju, strängt taget, vara bottnad med litet skräp, sand och växter utan att det stör i någon omfattning.

Det krävs heller ingen stor rörelse, bara ett par millimeter, för att problemen skall uppstå. Det kan ju tänkas att kvadranten i sig självt fallit ner (arbetat sig neråt) i samband med roderrörelser och roderkrafter. Den sitter ju med en kil, så man måste inte skruva fast den orubbligt hårt för att styra alldeles som den skall. Kan du se några sådana spår vid roderaxelns kil? (metallpinnen som sitter i spåret dels i axeln, dels kvadranten, litet barnsligt förklarat). Kanske sitter kvadranten inte orubbligt på axeln, och har nu kantrat helt obetydligt, men så att det skaver mot träet?

Det KAN vara så enkelt som att något rört sig helt obetydligt och att det då räcker att lyfta upp kvadranten två-tre mm och dra klämbultarna ordentligt.

Givetvis är ett lyft och en kunnig person som inspekterar alldeles utmärkt. Det behöver dock inte vara så allvarligt.
Anders S

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » lör 11 jul 2015, 22:52

Man kan se en färgskiftning på kilen. Alldeles vid kvadranten ser den roströd ut för att några millimeter (?) högre upp skifta färg. Det talar ju för att kvadranten har flyttat sig nedåt på axeln.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » sön 12 jul 2015, 18:45

Jag tror (notera tror) inte att rodret går emot skrovet. Men annars låter det ju i och för sig som en trolig orsak.

Det är kilen som är rostfärgad och spåret som har annan färg. Det syns inte så tydligt på bilden. Men jag letade på plats efter tecken på att kvadranten skulle ha glidit på axeln, men den såg helt oskadad ut vad jag kunde se då, ska kolla noggrannare när jag är på plats nästa gång.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 15 jul 2015, 16:38

Hur får man tag på en ny kvadrant? Jag gissar att det inte är en lagervara... är det något man behöver specialtillverka eller kan det finnas som beställningsvara?

Jag har nämligen kikat närmare idag och tror mig ha hittat problemet. Gissningsvis har kvadranten fått sig en och annan omgång under årens lopp (38 år). Det har troligen då resulterat i en spricka på insidan av kvadranten vilket fått den att deformera både i plan och vertikalled, vilket nu slutligen innebär att den går mot både tappen för ändläget och brädan under kvadranten.
20150715_095801-1-1.jpg
Skav på insidan av kvadranten orsakat av ändstoppet.
20150715_100930-1.jpg
Kvadranten. Sprickan syns på insidan uppe till vänster i kvadranten.
20150715_105622-1.jpg
Sprickan på insidan av kvadranten.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 jul 2015, 16:48

Det där går nog att svetsa om du får tag på nån skicklig... lärarna på yrkesskolor kan nog få till det där så det håller.
bara inte vem som helst tar o försöker med fel tråd så går det nog bra.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 15 jul 2015, 16:54

Ja det vore ju skönt om det var så lätt. Tack för tipset!
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar