ta hål genom däck /sandwich

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
stockankare
Guldmedlem

ta hål genom däck /sandwich

Inlägg av stockankare » tis 14 jul 2015, 19:02

Ska koppla in solcellen på min sunwind 26. Tänkte borra hål och dra kabeln via en däckskontakt http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... 000018008/. Hur gör jag med hålet, sikaflex eller ska man göra tricket med insexnyckel i skruvdragarn och epoxy. Om epoxy ska man skruva in skruvarna innan det härdat?

Peter_K
Diamantmedlem

Re: ta hål genom däck /sandwich

Inlägg av Peter_K » ons 15 jul 2015, 09:06

Vill du vara 100% säker kör du båda; dvs epoxytricket och sedan täta med Sika. Jag har aldrig dragit i skruvar i förväg innan uthärdning, bara förborrat.
Alla borde ha skägg

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 15 jul 2015, 09:08

När jag tog hål för en kabelgenomföring på min båt, så förseglade jag bara distansmaterialet mot fukt med Tec7 (eller Sika).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 jul 2015, 10:49

Peter_K skrev:Vill du vara 100% säker kör du båda; dvs epoxytricket och sedan täta med Sika. Jag har aldrig dragit i skruvar i förväg innan uthärdning, bara förborrat.
Så bör man göra. Anledningen är att det gällar att täta mot kärnan (det gör man med epoxyproppen i insexnyckelutgrävningen), sedan vill man ju täta det genomgående hålet, in i båten. Jag tror heller inte att det krävs annat än förborrning för att fästa en solcell. Annat är det om man vill bygga konstruktiva gängor för något större beslag, men då vill man väl egentligen ha genomgående skruv.

Det finns många båtar som har småbeslag skruvade i ovanskiktet även utan en epoxypropp. Det brukar gå bra det också, bara man tätar ordentligt. Vill man kunna lossa panelen, och sätta dit den igen, kan det ändå vara befogat att gjuta i en epoxyplomb i hålet. .
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 jul 2015, 17:01

Sikaflex nämns.... jag kör alltid med Simson som är liknande, men mycket bättre. Inte lika kletigt att jobba med, och en öppnad tub kan man ha i båten i två tre år utan att den torkark, det gör Sikan på nån vecka.
ett helt suveränt gucka. Jag har det på både nån kabelgenomföring och underbfötterna till selftackerskenan. Finn2s både vit o svart.
http://www.bostik.se/Products/Sealants/ ... -cartridge
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar