Kan någon hjälpa mig, vad är detta för båt?
Kan någon hjälpa mig, vad är detta för båt?
Jag tror att storleken ligger på runt 27-28 fot, jag bifogar lite bilder och hoppas att någon kan tala om för mig vad det är för båt.
Andreas
Andreas
Re: Kan någon hjälpa mig, vad är detta för båt?
förlåt den första bilden är visst en annan båt, en najad 34 så det är alltså båten på bild nr 2 och 3 jag funderar på
Kan det vara en bra första båt för en familj med två barn, 7 och 10 år? De ligger ganska lågt i pris
Jag tror att det kan vara en utmärkt första båt för den familj du nämner. Men motorn kan vara gammal, dynorna kan vara gamla, seglen kan vara gamla... osv, så det kanske inte blir så billigt i slutänden... men om allt är bytt så...Avbytaren skrev:Kan det vara en bra första båt för en familj med två barn, 7 och 10 år? De ligger ganska lågt i pris
När Nord 80 först presenterades, för 'hundra' år sen, skrev någon båttidning att detta var 'Enderleins vassaste hittils'. Jag är faktiskt så gammal att jag minns det men inte riktigt så gammal att jag glömt det..
Ibland har jag tänkt tanken att Nord 80 kunde vara en lämplig sista båt för mig.
/T
Som många av Enderleins konstruktioner anses Nord80 vara direkt trög. Det finns de som valt en högre rigg och då fått mer fart på båten. Kan vara värt att undersöka innan köp görs.
Verkar finnas 10-talet Nord 80 på blocket just nu, med begärda priser från 25' till ... 125'? eller kanske mer!
/J
Verkar finnas 10-talet Nord 80 på blocket just nu, med begärda priser från 25' till ... 125'? eller kanske mer!
/J
En titt i SRS-tabellen antyder att Nord 80 är lika trög som många andra båtar av motsvarande storlek från samma tid. T.ex Accent, Shipman 28, Sunwind 26 och andra.Jaramaz skrev:Som många av Enderleins konstruktioner anses Nord80 vara direkt trög. Det finns de som valt en högre rigg och då fått mer fart på båten. Kan vara värt att undersöka innan köp görs.
/J
/T
Den högre riggen är inte ett val, den kom på senare modeller. Samtidigt försvann teaklisten runt båten.
Alla borde ha skägg
Suck.
Jo, Nord 80 är trög. Lika trög som inte bara de båtar som T räknar upp, utan också som Nordisk Folkbåt (träfolkan). De är ungefär lika stora, men med minst 30 års skillnad i konstruktionsår. Under den tiden hände det en hel del ....
Jovisst är Nord 80 en trevlig båt för sin storlek, men T skall nog tänka sig för ordentligt innan han slår till.
Så kan man säga som Peter att den högre riggen inte är ett val då den tillkom från 1978. För begagnatköparen är det dock ett val - kort eller hög rigg. Ett val att beakta. Det är inte båtens SRS-mätetal som är viktigt, utan framförallt hur båten seglar, rör sig. Det skall vara kul att segla.
Om nu Peter trots detta vill fortsätta sina semantiska lekar så är det ok. Mer än en Nord80-ägare har bytt från kort till hög rigg, vilket måste sägas vara ett val det med. Ett betydligt mer omständigt val än att välja vid köp.
/J
Jo, Nord 80 är trög. Lika trög som inte bara de båtar som T räknar upp, utan också som Nordisk Folkbåt (träfolkan). De är ungefär lika stora, men med minst 30 års skillnad i konstruktionsår. Under den tiden hände det en hel del ....
Jovisst är Nord 80 en trevlig båt för sin storlek, men T skall nog tänka sig för ordentligt innan han slår till.
Så kan man säga som Peter att den högre riggen inte är ett val då den tillkom från 1978. För begagnatköparen är det dock ett val - kort eller hög rigg. Ett val att beakta. Det är inte båtens SRS-mätetal som är viktigt, utan framförallt hur båten seglar, rör sig. Det skall vara kul att segla.
Om nu Peter trots detta vill fortsätta sina semantiska lekar så är det ok. Mer än en Nord80-ägare har bytt från kort till hög rigg, vilket måste sägas vara ett val det med. Ett betydligt mer omständigt val än att välja vid köp.
/J
Nord 80 är en sen 70-talsprodukt med ett SRS-tal på 1.04 med högre riggen. Troligen är den högre riggen då att föredra i alla lägen.
Nord 80 hade jag själv ett gott öga till i tidernas gryning, men det blev en Shipman 28 istället, för den hade jag råd med. Blockets billigaste Nord80 står i 25.000, den dyraste i långt över 100 kkr, med flera däremellan. Man får därvid fundera klokt på vad man får för pengarna.
Nord 80 hade jag själv ett gott öga till i tidernas gryning, men det blev en Shipman 28 istället, för den hade jag råd med. Blockets billigaste Nord80 står i 25.000, den dyraste i långt över 100 kkr, med flera däremellan. Man får därvid fundera klokt på vad man får för pengarna.
Anders S
Vad suckar du för? Är det för att det bara är du som har rätt och alla andra har fel, alltid fel?Jaramaz skrev:Suck.
/J
Jo, det hände en hel del på dom 30 åren, bl.a fick båtarna inredning, schyssta kojer, pentry, toa, inombordare osv. Varför kommer jag att tänka på äpplen och päron?
/T
Om någon tror att en träfolka är att jämföra med en Nord 80 i storlek har man nog inte varit i minst en av dessa båtar.
Var f ö spekulant på en Nord 80 med partialrigg innan jag köpte nuvarande båt, men den var tyvärr misskött av säljaren (lär ha varit i fantastiskt skick innan, men hade bl a fått skador på inredningen pga vattenläckage).
Högre riggen är att föredra, absolut - men trälisten gör båten snyggare.
Var f ö spekulant på en Nord 80 med partialrigg innan jag köpte nuvarande båt, men den var tyvärr misskött av säljaren (lär ha varit i fantastiskt skick innan, men hade bl a fått skador på inredningen pga vattenläckage).
Högre riggen är att föredra, absolut - men trälisten gör båten snyggare.
Alla borde ha skägg
Det saken handlar om är SRS-talet, skulle jag tro. Nord80 är en rejäl och stabil båt och inte jämförbar med en träfolka annat än att de har SRS-tal nära varandra (med den låga riggen), vilket bör beaktas om man tycker att segling är roligt.
Reservation: Ibland talar man om välseglande båtar. Då menar den subjektiva seglingskänslan, inte snabbheten runt en rundbana. Den känslan kan vara en bättre diskriminator än ett SRS-tal. Alltså, provsegla båten, gärna med någon som vet hur man sätter fart på den, och så avgör man på "känsla" av fart och manövrerbarhet.
Reservation: Ibland talar man om välseglande båtar. Då menar den subjektiva seglingskänslan, inte snabbheten runt en rundbana. Den känslan kan vara en bättre diskriminator än ett SRS-tal. Alltså, provsegla båten, gärna med någon som vet hur man sätter fart på den, och så avgör man på "känsla" av fart och manövrerbarhet.
Anders S
Ett poäng till Anders S.
En välseglande båt är inte samma sak som trög eller snabb. Vi hade 1969 en engelsk båt vid namn Cutlass 27, den blev så småningom omseglad av alla halvtonnare i början av 70-talet men mer välseglande båt i bemärkelsen trygg, fina rörelser i grov sjö har jag nog hittills inte seglat. Som pensionär som inte har bråttom ligger hon bra till igen. Nord 80 är i mina ögon en otroligt snygg båt och Peter K har absolut mitt medhåll betr teaklisten. Men båtar kommer alltid bedömas subjektivt, trista diskusioner annars
.
En välseglande båt är inte samma sak som trög eller snabb. Vi hade 1969 en engelsk båt vid namn Cutlass 27, den blev så småningom omseglad av alla halvtonnare i början av 70-talet men mer välseglande båt i bemärkelsen trygg, fina rörelser i grov sjö har jag nog hittills inte seglat. Som pensionär som inte har bråttom ligger hon bra till igen. Nord 80 är i mina ögon en otroligt snygg båt och Peter K har absolut mitt medhåll betr teaklisten. Men båtar kommer alltid bedömas subjektivt, trista diskusioner annars