Inombordare 70-80-tal
Inombordare 70-80-tal
Hej!
Hur tycker forumet att man ska tänka kring inombordare på gamla Maxi osv, Volvo Penta Md5 och liknande inombordare. Vad gör ni som haft en båt där motorn slutat fungera? Som jag förstått det är överstiger reparationskostnaderna ofta båtens värde som idag på blocket ligger mellan 30 och 70 tusen beroende på hur mycket som är uppdaterat.
1. Gör inget annat än hänger på en utombordare
2. Plockar ut inombordaren för att få mer utrymme (och andra fördelar?) men då måste väl rimligtvis vikter in där för att behålla balans osv, låter som en hyfsat kostsam historia det också. Är fördelen utrymmet värd 10.000 kr eller mer (kostnadsbild?)
3. Reparerar inombordaren även om det kostar lika mycket som båtens värde
4. ?
Andra saker att tänka på? Är riskerna att gå på en inombordare från 70-tidigt 80-tal så stora att det ska undvikas helt och istället ta en båt där motorkraschen redan diskonterats i marknadspriset på båten? För jag upplever att båtarna med inombordare har ett högre prisläge än övriga.
Tack!
Hur tycker forumet att man ska tänka kring inombordare på gamla Maxi osv, Volvo Penta Md5 och liknande inombordare. Vad gör ni som haft en båt där motorn slutat fungera? Som jag förstått det är överstiger reparationskostnaderna ofta båtens värde som idag på blocket ligger mellan 30 och 70 tusen beroende på hur mycket som är uppdaterat.
2. Plockar ut inombordaren för att få mer utrymme (och andra fördelar?) men då måste väl rimligtvis vikter in där för att behålla balans osv, låter som en hyfsat kostsam historia det också. Är fördelen utrymmet värd 10.000 kr eller mer (kostnadsbild?)
4. ?
Andra saker att tänka på? Är riskerna att gå på en inombordare från 70-tidigt 80-tal så stora att det ska undvikas helt och istället ta en båt där motorkraschen redan diskonterats i marknadspriset på båten? För jag upplever att båtarna med inombordare har ett högre prisläge än övriga.
Tack!
Re: Inombordare 70-80-tal
Dina frågeställningar är förståeliga, jag kan börja nysta så får vi se vart tråden bär.
Om båten i fråga i nuläget finns i en inom och utombordar variant (ex maxi 77) tillkommer
förutom utombordaren också kostnader och arbete att lägga igen ett rätt stort hål i botten där
segeldrevet satt.
Tror du kan få en båt till rätt pris där motorn haft sötvattenskylning under hela sin livslängd alt
du finner en båt där motorbytet redan ägt rum för en rimlig peng.
Om båten i fråga i nuläget finns i en inom och utombordar variant (ex maxi 77) tillkommer
förutom utombordaren också kostnader och arbete att lägga igen ett rätt stort hål i botten där
segeldrevet satt.
Tror du kan få en båt till rätt pris där motorn haft sötvattenskylning under hela sin livslängd alt
du finner en båt där motorbytet redan ägt rum för en rimlig peng.
Jag bytte ut min fullt fungerande Yanmar YSE 8, från -76 (Sjövattenkyld och orginal) till en bättre begagnad Lombarnini. Mest för att trygga framtida driftsäkerhet (om det nu är driftsäkrare med en italienare....) men också för att få en motor med mindre vibrationer och tystare gång. Att slippa två-spaks reglaget var också en stor fördel.
För mig var inte marknadsvärdet på båten ens med i kalkylerna. Jag har inte båt för att spekulera och tjäna pengar. Jag tror skrovet från -76 kan hålla väldigt många år till och alla båtar behöver ständigt underhållas, repareras, skötas. De ska slitas (för vi vill ju använda våra båtar så mkt som möjligt) så det är ett naturligt skeende.
Att jag inte köpte ny motor beror mera på vad ekonomin inte klarade just då.....
Jag inbillar mig att min båt steg i värde pga av nyare (bättre?) motor. Om jag mot förmodan skulle få ett erbjudande om att sälja den....
Ska bli intressant att följa tråden och se vad andra har för uppfattning i frågan.
För mig var inte marknadsvärdet på båten ens med i kalkylerna. Jag har inte båt för att spekulera och tjäna pengar. Jag tror skrovet från -76 kan hålla väldigt många år till och alla båtar behöver ständigt underhållas, repareras, skötas. De ska slitas (för vi vill ju använda våra båtar så mkt som möjligt) så det är ett naturligt skeende.
Att jag inte köpte ny motor beror mera på vad ekonomin inte klarade just då.....
Jag inbillar mig att min båt steg i värde pga av nyare (bättre?) motor. Om jag mot förmodan skulle få ett erbjudande om att sälja den....
Ska bli intressant att följa tråden och se vad andra har för uppfattning i frågan.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Resonerar litet som du, Sangris. Det är viktigt att motorn är tillförlitlig då man verkligen behöver den. Nu var det en ny Nanni i vår båt då vi köpte den. Enbart 70h körd, men som monteringen var gjord så tog vi ut motor och drev och gjorde om (gör om, gör rätt). Rent generellt får du aldrig igen de pengar du lägger ned i båten, så jag ser allt sådant här som driftskostnader.
/Anders G
Lite off-topic, men en liknande problemställning: För äldre mindre segelbåtar (Scanper , Finnexpress 64, Ohlson 22 osv) är det inte motorn, utan segelgarderoben som är det stora kruxet. Seglen är oftast gamla och uttjänta, och kostnaden för en ny garderob står liksom inte i proportion till vad man ska lägga ut för båten. Åtm är det den iakttagelsen jag gjort nu när jag mer o mer börjat tänka på att down-shifta till något mer behändigt i båtväg.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Sant. En fock till en NF kostar ca 15.000 SEK. Vi köpte en beg av en kappseglare för 1500 SEK. Fungerar eminent.
/Anders G
Ja, så kan man uttrycka det, AndersGustafsson. Driftkostnad som är utslagen på ett antal år. I mitt fall så har jag även under de senare åren investerat i nya segel, fullattestor och rullgenua samt omsydd spinaker till genaker. Det är också pengar jag aldrig skulle kunna få igen. Listan skulle kunna göras låååång......
Det ALLRA första man skall förvissa sig om är att motorn ÄR oduglig, schrott eller om det handlar om en i princip användbar motor, men där service och skötsel försummats till den nivå där även en diesel blir tjurig.Men ingen båtmotor som inte läcker kylvatten in eller ut ur motorn skall dödsdömas innan den fått ett oljebyte, en spridarkontroll, färsk diesel och nya filter. (Det är inte en reparation, utan underhåll).mcr108s skrev:Hej!
4. ?
Tack!
Anledning: Dieslar "slutar inte att fungera" utan en (oftast) enkel anledning, som igensatt bränsletillförsel eller luftbrist (det första brukar vara mer akut), kylproblem, etc. Om dessa problem ordnas kan motorn ha mycket kvar att ge.
Tumregel: En färskvattenkyld inombordare lever i 5000 timmar innan den behöver renoveras (riktig renovering, inte byta impeller eller generatorrem...
Är motorn verkligen kass är svaret ibland en renovering, ibland en begagnad motor. Svaret KAN vara en utombordare, men det finns gränser för när en sådan lösning blir tillräckligt funktionell. Båtar med inombordare har ett högre pris därför att en fungerande inombordare är "added value" jämfört med utombordare, och risken finns att en "inombordsbåt" med en utombordare som nödhjälp inte blir värd mer än samma båt med trasig inombordare... (Givetvis kan en utombordare vara lösningen för att köra genom Göta Kanal, eller köra i hamnen, när man mest seglar, och att ha ett utombordsfäste på en badplattform kan vara smart. Ibland finns en rätt bra motor tillhands i form av en jollemotor, och i vindstilla kan man hjälpa sig med en sådan även på en stor båt).
De båtar som då kan vara kommersiellt aktuella är de som lika ofta har utombordare som inombordare, men de är inte så många. Men IF, MAxi77, Misil, RJ85 och fler båtar finns i båda varianterna, och där sätts priset efter att båten förväntas ha en utombordare.
Anders S