Vilket rullfockssystem
Vilket rullfockssystem
Jag har en gammal Dansk spidsgatter och vill skaffa rullfock. 27 fot, 38 kvm segel.
Båten är 7/8 riggad men ändå stor genua så jag behöver kunna reva och kommer ofta segla med genuan något inrullad.
Nu fannjag system (rel billigt) där man kan behålla pistohakar osv , men kan man segla revat med psitolhakar inrullat, blir väl slitage.
Nån som har tips på braoch robust men ej jättedyrt system, med bekväm in o utdragning även under segling?
J
Båten är 7/8 riggad men ändå stor genua så jag behöver kunna reva och kommer ofta segla med genuan något inrullad.
Nu fannjag system (rel billigt) där man kan behålla pistohakar osv , men kan man segla revat med psitolhakar inrullat, blir väl slitage.
Nån som har tips på braoch robust men ej jättedyrt system, med bekväm in o utdragning även under segling?
J
Re: Vilket rullfockssystem
Hej
Syftar du på http://smartroller.se/ så provade jag den förra sommaren,
jag tycker den gör vad den lovar bra, men du kan INTE avända den för att rulla in en del av ett segel.
/HW
Syftar du på http://smartroller.se/ så provade jag den förra sommaren,
jag tycker den gör vad den lovar bra, men du kan INTE avända den för att rulla in en del av ett segel.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
Lågpris: PlastimoJerka skrev:Jag har en gammal Dansk spidsgatter och vill skaffa rullfock. 27 fot, 38 kvm segel.
J
Det finns sedan flera fabrikat (Selden Furlex är ett) som anses vara en smula bättre.
Alla system där man använder pistolhakarna är sk "inrullare", inte särskilt "rullfock-mässiga".
Men... Det fanns förr relativt robusta sådana inrullare (originalet heter Wykeham-Martin) där man till nöds kunde hjälpa sig med att rulla in delvis. Jag hade ett tyskt sådant system på en koster med två meter bogspröt, men där fanns en liten kutterfock (stagfock), när det började gå vilt till.
Kanske kan du tänka så, du också.
Anders S
Mitt tips skulle absolut vara Plastimo. Kanske inte snyggaste valen till en Spidsgatter. Plastimo är väldigt prisvärd och jag vet faktiskt ingen som lyckats haverera en sådan under normal familjesegling.
Hej Tack för svar. Som jag förstår det är alla system där man vill använda befintlig genua (med hål f pistolhakar i förlik) och befintl förstag inte nåt man kan använda och segla med revat annat än som undantag. Är det pistolhakarna som är problemet? Kan tänka mig att de, inrullat och med tryck i seglet kommer nöta sönder seglet.
Men kan man tänka alternativ till pistolhakar som tar mindre plats, och har mjukare form och då kan funka med de många inrullsystemen som tex plastimo eller rullfock.se osv??
Ja, nästa tanke är rör runt förstaget osv men då är man ju snart igång med att skapa ett riktigt rullfockssystem... hmm, Kanske bara dumt att kompromissa...även om dyrare
Men kan man tänka alternativ till pistolhakar som tar mindre plats, och har mjukare form och då kan funka med de många inrullsystemen som tex plastimo eller rullfock.se osv??
Ja, nästa tanke är rör runt förstaget osv men då är man ju snart igång med att skapa ett riktigt rullfockssystem... hmm, Kanske bara dumt att kompromissa...även om dyrare
Att byta förstag är inte speciellt dyrt och bör göras efter 20 till 25 år, så det är nog dags ändå. Likaså är det relativt enkelt och billigt att få nytt lik i genuan. Kolla med en segelmakare så får du ett pris.
För Plastimo behövs inte förstaget bytas annat än om man känner att det är dags beroende av ålder. Furlex däremot skickar med ett nytt.
Jomenvisst är det enkelt. Syr man lätt själv.caveman skrev: Likaså är det relativt enkelt och billigt att få nytt lik i genuan. Kolla med en segelmakare så får du ett pris.
http://lasselundell.se/segel.html