Köpa utombordare nu eller nästa år?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jojosurf
Silvermedlem

Köpa utombordare nu eller nästa år?

Inlägg av jojosurf » mån 27 jul 2015, 12:50

Ska man slå till nu med att köpa en utombordare på 6 hk till kampanjpris eller vänta till nästa år då det är båtmässor? Är det billigare då?.

http://www.sveafordon.se/produkt/tohatsu-mfs-6hk/

/J

stockankare
Guldmedlem

Re: Köpa utombordare nu eller nästa år?

Inlägg av stockankare » mån 27 jul 2015, 16:14

Om du inte behöver den nu, varför inte vänta, kan komma bättre modell, du slipper förvara den, garantin räcker längre, den kan bli stulen osv. Om du däremot behöer den nu så slå till!

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » tis 28 jul 2015, 08:56

Mitt intryck är att man kan få "mässpriser" på utombordare mer eller mindre hela året. Så var det i alla fall när jag letade nytt för något år sedan.

"Stockankare" har en bra poäng när det gäller garantin. Köper man motorn till hösten så går det rätt många månader av garantitiden den första vintern.

Om du tänker ha motorn på en segelbåt och inte på en jolle så rekommenderar jag att du byter propeller till den som Tohatsu har på sin speciella segelbåtsmotor. Det gör rejäl skillnad i dragkraft och inte minste back- och bromsförmåga. Om du byter i samband med köp borde det inte kosta speciellt mycket, kanske rent av inte något alls.
Senast redigerad av 1 Nils_D, redigerad totalt 0 gånger.

jojosurf
Silvermedlem

Inlägg av jojosurf » tis 28 jul 2015, 09:48

Det är en Tohatsu 6 hk Sail Pro segelbåtsmotor/laddning. Den har speciella propeller. kostar 15990 nu. annars 17800 kr... slå till eller vänta till båtmässor? :-)
Ja, bra tanke där med att några månader försvinner på garanti om jag köper nu... hmm.....

Skriv svar