Har precis kommit hem från 4 veckors härlig segling.
Men vi har fått lite problem, när vi går för motor får vi vibrationer i drevet. Inga direkt metalliska ljud, men lite "klonk" i mellanåt.
Provkörde i hamnen idag, full fart på propellern när jag satt fast i tamparna vid bryggan. Kände inga direkta vibrationer, men hela båten hoppade i sidled. Har det med drevet att göra, eller kan det hända när man kör fullt framåt och sitter fast i 2 tampar.
Drevet är tätt, kommer inte in något vatten i båten och oljan ser fin ut på oljestickan.
Väldigt tacksam om några av er experter därute kunde komma med en bra anledning. Måste jag ta upp och kolla?
/Mats
VP drev 120 med vibrationer
Re: VP drev 120 med vibrationer
Det allra första som skall kollas är propellern. Är det en folding, kolla kuggsegmenten, så den slår ut (och in) synkront, är det en fast propeller, se så inget sitter runt något blad eller att du har något i navet (fiskelinor, en bit nät etc etc). Kanske kan du bada litet aktivt först, och kosta på ett lyft först om du ser något som måste fixas? (Fiskelina i propellernavet är illa, på drev och utombordare, för tätningarna kan skadas, kan vara bra att veta).
Hur just din båt rör sig då man kör den fullt och den sitter fast kan ju vara svårt att gissa. Du har väl knappast provat så tidigare, utan det är sådant man gör då man har misstankar? Att båten arbetar i sidled kan ju bero på propellervandring, t ex.
PS: Välkommen till forumet, förresten. Din dubbeltråd har jag städat, så får du tips och råd på ett ställe. /Mod
Hur just din båt rör sig då man kör den fullt och den sitter fast kan ju vara svårt att gissa. Du har väl knappast provat så tidigare, utan det är sådant man gör då man har misstankar? Att båten arbetar i sidled kan ju bero på propellervandring, t ex.
PS: Välkommen till forumet, förresten. Din dubbeltråd har jag städat, så får du tips och råd på ett ställe. /Mod
Anders S
Re: VP drev 120 med vibrationer
Hej Anders
Tack så mycket för att du fixade dubbeltråden. Tack för tipset skall se vad jag kan göra.
/Mats
Tack så mycket för att du fixade dubbeltråden. Tack för tipset skall se vad jag kan göra.
/Mats