Färskvatten, eller inte?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
thomasx
Erfaren medlem

Färskvatten, eller inte?

Inlägg av thomasx » mån 10 aug 2015, 20:36

Hejsan

Jag har en Yanmar 2GM20 från 2000 som är sjövattenkyld, och jag har funderat på om det kan vara en god eller dålig idé att konvertera den till färskvattenkylning. Hur länge kan motorn tänkas hålla om man fortsätter med sjövattenkylning? Hur mycket förlänger man livslängden om man sätter på en Martec idag?
Några kommentarer kring detta och övriga aspekter?

Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Färskvatten, eller inte?

Inlägg av Anders S » mån 10 aug 2015, 22:21

Är den såpass ny (relativt) som från år 2000 (det är ju 15 år...) så kan det nog vara ide. Det om ställer till det är att det finns risk för pannsten i kylkanalerna, och att man får göra ett antal kylvattenbyten därför att slam och pannsten lossnar. När färskvattenkonverteringar var "stort" brukade man sätta en sil i systemet, där man kunde bli av med resterna.

Så när du gör jobbet, försök spola motorn så ren det bara går. Proffsen tar isär motorn och "syrar" kanalerna, men det blir väl överkurs på plats i båten. Man kan tänka sig att köra igenom rensmedel och dra ur så mycket det går ur kanalerna när man gjort (gör) konverteringen och så får man hoppas att det mesta lossnat och kommit ut. Sil är fortfarande en bra ide, och en tempmätare ger litet sinnesro. Det är ju en segelbåt, och man brukar inte få totalt kylbortfall heller.

Har motorn inte fått rostskador (jag tror det är topplocket som är det värsta stället) så upphör i stort sett all intern korrosion, om du inte låter glykolen bli för gammal (den rostskyddar, därav rådet att byta den vart tredje år eller så trots att den tål frosten). Dessutom kan man (om man vill) ha en VV-beredare i systemet, det brukar aldrig bli bra med råvattenkylning.

Jag hade gjort omändringen, du skall inte vänta för det blir inte bättre. Det är bara om du har ovanlig otur som det "går hål" i kylvattenkanalerna, men i så fall levde motorn på lånad tid i alla fall. En provtryckning kan du ju kosta på dig, innan du börjar och efter du gjort installationen. Har du otätheter i kylvattenkretsen vill du veta det innan du köper värmeväxlare.
Anders S

thomasx
Erfaren medlem

Inlägg av thomasx » tis 11 aug 2015, 09:20

Jo, en sil ser jag som en självklarhet, att köra utan det finns inte på kartan ☺

thomasx
Erfaren medlem

Inlägg av thomasx » tis 11 aug 2015, 22:20

Plockade bort den lucka som den aktre zink-anoden sitter i, och såg detta.
Yanmar kylkanal.jpg
Ser ju bättre ut än väntat, tycker jag.
Dock blev jag lite förvånad över att det var helt torrt, och fyllt med luft. Var/hur kommer luften in? Jag har inga som helst läckage någonstans, vågar jag påstå :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 aug 2015, 08:17

Jag håller med, det ser anständigt ut, i alla fall just där. En provtryckning svarar nog på den allra mest akuta frågan, om det finns någon svag punkt i topplocket. Men det skall säkert gå bra.

Att det är "tomt" i ditt kylsystem beror på Archimedes (lagen om kommunicerande kärl). Ditt kylsystem töms, troligen bakvägen genom en liten läcka i vattenpumpen (de är drift-täta, men inte hermetiskt täta) och genom avgasröret (vattenutkastaren i avgaskröken) har luften fritt tillträde. Det räcker ju att det rinner ner såpass att zinkluckan blir "torr".

Du har säkert observerat att det dröjer några sekunder innan det kommer vatten ur avgasröret. Det beror på att systemet dränerats, i alla fall till delar då motorn legat stilla.
Anders S

thomasx
Erfaren medlem

Inlägg av thomasx » ons 12 aug 2015, 08:29

Ah, så klart avgaakröken.
Pumpen ligger med all säkerhet under vattenlinjen.
Vid vilket tryck sker tryckprovning?

Skriv svar