Byta fönster/ material/ var beställa?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem

Byta fönster/ material/ var beställa?

Inlägg av feeling286 » ons 12 aug 2015, 11:57

Hej. Redan inne på nästa säsongs projekt. Blir nog till att byta rutor i salongen. Då takbeklädnaden ska bytas O klämmas bakom en träskiva, vilken i sin tur är ihopskruvad med rutorna så är det väl lika bra O byta dessa.

Dom är ändå lite naggade i kanten. Det är utanpåliggande plast/plexi/ acryl, eller va det nu heter. Vilket material ska man ha? Dom ska va mörktonade, någon som vet någon firma i Gbg som gör detta. Bytte på en maxi 77 en gång med material från Bauhaus O sticksågen , funkade fint men skulle helst vilja lämna in de gamla rutorna nu O få exakt likadana.

H. Johan

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Byta fönster/ material/ var beställa?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 12 aug 2015, 12:54

Lexan. Prata med ett glasmästeri. Se sedan till att du har aningen större hål än skruvar så att de inte spricker av värmeutvidgningen och dra inte skruvarna för hårt.
/Anders G

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 12 aug 2015, 13:34

AndersGustafsson skrev:Lexan. Prata med ett glasmästeri. Se sedan till att du har aningen större hål än skruvar så att de inte spricker av värmeutvidgningen och dra inte skruvarna för hårt.
Lexan låter bra. Glasmästeriet bör även ha butyltape, som du tätar med. Denna tape skulle kunna vara den kladdigaste produkt människan uppfunnit, men tätt blir det och en elastisk fog som tar upp alla rörelser.
X-342 SWE 18 "Kexet"

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » ons 12 aug 2015, 14:50

Ok!! Tack. Någon som kan rekommendera någon glasmästare i Gbg, eller Tjörn/Orust /Stenungsund.?

Jag har alltid kört sika 291 till alla tätningar, är tejpen bättre till rutorna?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 12 aug 2015, 17:34

Butyltape medger att du lätt kan demontera rutorna om så skulle behövas. Med Sika sitter de som berget.
Jag gjorde omtätning av mina rutor för några år sedan och använde då Sika. Använder man Sika skall man använda Sika med UV -skydd och även Sika primer först så Sikan fäster ordentligt.
Dessutom, var noga med att göra en droppkant (se bild: närbild på droppkant ovansida fönster). Om man lämnar rutorna med ett hålkärl ovanpå tätningen där vatten kan stå blir det otätt inom kort oavsett metod.
2009-07-31 11-52-37.JPG
När det gäller material: Lexan är ett varumärke, så även Macrolon och de båda är av materialet polycarbonat. Polykarbonat är seg. Nackdelen är att den är något mera repkänslig än PMMA (ex på PMMA varumärke: plexiglas), fördelen är att den inte spricker om man böjer den eller slår på den med hammare.
Med en yta av Margard blir de något mer reptåliga.
Undvik alltid lösningsmedel på dessa plaster. Man kan polera bort mindre repor och matthet med en blandning av olja och sågspån.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 13 aug 2015, 07:24

Japp. Jag körde med Sika jag med och fräste kanten på lexanet i vinkel så att vattnet rann lättare av. En annan sak är att även UV-beständig SIKA inte är det :) Så jag maskade av och sprayade svart färg utifrån på den del av rutan som täckte fogen.
/Anders G

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » tor 13 aug 2015, 08:59

Sist så målade jag svart på gelcoaten bakom rutan O maskerade runt fönstret med några mm utanför. Överflödig sika pressades ut som jag sedan drog ut. Vill ju helst inte ha någon synlig fog, i värsta fall så liten som möjligt. Rutorna kommer givetvis vara fasade i kanterna.
Om jag tillverkar själv... Hur fasar man kanterna snyggast??

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 13 aug 2015, 09:08

Fräsmaskin :) Annars sågar du med sticksåg och vinklat blad och slipar sedan med slippapper.
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 13 aug 2015, 13:38

Du kan fasa rätt snyggt med Sikan. Se bild ovan.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 13 aug 2015, 14:17

Om man kör med butyltejp så MÅSTE man lägga SIKA eller liknande över skarven mellan ruta o skrov.
Inte för att få tätt utan för att den butyl som ev "hamnat utanför" inte skall grisa ner seglarkläder, skor och annat som kommer i kontakt med den.
Butylen torkar aldrig helt utan fortsätter att kleta ner om den inte förseglas.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » fre 14 aug 2015, 14:25

Förlåt om detta blir lite vid sidan om. När man beställer nya fönster med aluram sitter det bara en gummilist som tätning. Vi tog bort våra utanpåliggande plastrutor ala Maxi för att vi beställt nya enl ovan. Tyvärr försenades leveransen så vi fick återmontera våra gamla men valde som sniktätning att bara montera tätningslist av samma självhäftande typ som i fönstren hemma. Tror eller ej men dom har inte läkt en droppe denna regniga sommar.

Skriv svar