Installera GARMIN KOMPASS 102B-H rätt?
Installera GARMIN KOMPASS 102B-H rätt?
Hjälp mig...
Jag har köpt det här:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... H?id=03635
Hur ska jag sätta dit så att det blir rätt för min båten lutar några grader på fastlandet. Det visar vattenpasset i alla fall men den visar inte hur många grader.
Har ni något tips?
Jag har köpt det här:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... H?id=03635
Hur ska jag sätta dit så att det blir rätt för min båten lutar några grader på fastlandet. Det visar vattenpasset i alla fall men den visar inte hur många grader.
Har ni något tips?
Re: Installera GARMIN KOMPASS 102B-H rätt?
Gör fastsättningshålen ovala, då kan du "vrida" kompassen rätt när du kommit i sjön.
Kompassen har ju en gradering?
Håll kompassen i linje med vattenpasset så ser du hur många grader det lutar. Sen kan det inte vara särskilt svårt... eller?

/T
Håll kompassen i linje med vattenpasset så ser du hur många grader det lutar. Sen kan det inte vara särskilt svårt... eller?
/T
Kanske kan du lägga ett virke mellan två punkter i sittbrunnen och sedan flukta över den när du justerar in kompassen.
Nu vet jag inte vad det är för båt, men normalt är båtar inte särskilt skeva eller vridna i ruff och skrov. Att mäta in kompassens vertikal relativt någon bänk, ruffen eller annan lodrät skrovdel borde räcka bra. Jag har skruvat in en och annan kompass i min dag, och den lilla justermån som kan behövas brukar dessutom finnas i monteringshålen. Med ögonmått kommer de flesta mycket nära rakt och lodrätt, nästan alla hänger ju sina tavlor mycket rakt, utan vattenpass...
Men beroende på var kompassen monteras kan det finnas litet att kolla på. Jag minns när jag monterade en liknande Silvakompass av tidigare modell i en Shipman, och den visade duktigt fel. Inte tänkte jag på att de plastklädda sprayhoodbågarna var i zinkat stårör...
I alla fall inte genast.
Men beroende på var kompassen monteras kan det finnas litet att kolla på. Jag minns när jag monterade en liknande Silvakompass av tidigare modell i en Shipman, och den visade duktigt fel. Inte tänkte jag på att de plastklädda sprayhoodbågarna var i zinkat stårör...
I alla fall inte genast.
Anders S
Tack ni alla för tips!