Kärvande fallsvirvel Furlex

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Kärvande fallsvirvel Furlex

Inlägg av Spider » tis 22 sep 2015, 17:15

Fallsvirveln till vår Furlex 100S kärvar. Jag har den lös i handen och känner helt klart att den behöver fett, men antagligen en rejäl rengöring också. Kan man dela svirveln på något sätt? Andra ideer för att få ut eventuellt gammalt salt och sand som fastnat i fettet efterfrågas.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Kärvande fallsvirvel Furlex

Inlägg av stangen » ons 23 sep 2015, 06:19

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 23 sep 2015, 06:42

Den är rengjord med varmt vatten och milt rengöringsmedel men det räcker inte riktigt. Frågan kvarstår om möjligheten att dela svirveln.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 23 sep 2015, 08:31

Den nedre lagringsdelen kan man plocka isär och rengöra, man får då 54 st kulor som dansar omkring på hamnplanen. Fallsvirveln tror jag inte går att plocka bort utan att först demontera ändbeslaget i toppen, vilket jag tycker verkar alltför krångligt/riskabelt.

Titta på dessa dokument så bör du få all information du behöver:

Monterings- och skötselråd:
http://www.hjertmans.se/Media/Articles/ ... manual.pdf

Sprängskisser och reservdelar:
http://www.vikingyachting.se/Files/Bill ... x_100s.pdf
X-342 SWE 18 "Kexet"

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 23 sep 2015, 12:57

svirveln är redan bortplockad och rengjord i handfatet hemma. Någon som vet om den går att dela?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 sep 2015, 13:27

Prova att göra rent den en gång till. Du kan använda duktigt varmt vatten, massor av det. Sedan är det klart man kan dela på svirveln, men man kanske inta kan sätta ihop den igen.

För vad det är värt: Jag har en kullagertravare på bommen, som "alltid kärvat". I desperation hällde jag i våras en kanna hett vatten i travaren (tips från engelsk båttidning) och smorde sedan med litet silikonspray (5.56 silikonspray) och travaren har fungerat utmärkt sedan dess. Inga garantier, men på travaren med kulor i teknisk plast och eloxerade aluminiumbanor (samma som Furlexsvirveln) har det fungerat väl.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 23 sep 2015, 13:27

Jag skulle tro att det sitter en skruv bakom klistermärket på svirveln. Om du öppnar den bör du kunna plocka isär allt enligt sprängskissen jag skickade i mitt förra inlägg. Tänk på att kulorna rasar ut när du öppnar svirveln, så håll till i en hink.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 23 sep 2015, 18:44

Nu är det fixat. Busenkelt att dela svirveln, bara att vrida ett kvarts varv medans man håller ut två synliga bleck. Jag använde bara två matknivar som verktyg. Plockade isär alltihop, gjorde rent och återmonterade. Ingen behöver vara rädd för att dela en sådan svirvel, det var hur lätt som helst, även att få ihop den igen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 sep 2015, 18:52

Spider skrev:Nu är det fixat. Busenkelt att dela svirveln, bara att vrida ett kvarts varv medans man håller ut två synliga bleck. Jag använde bara två matknivar som verktyg. Plockade isär alltihop, gjorde rent och återmonterade. Ingen behöver vara rädd för att dela en sådan svirvel, det var hur lätt som helst, även att få ihop den igen.
Kommentar: Någon skruv var det alltså inte, men det såg man i sprängskissen. Bra!

Fråga: Hjälpte det nu då? Eller det vet du inte ännu?
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 23 sep 2015, 18:56

Eftersom banorna var oskadade och kulorna likaså utgår jag ifrån att det blir skillnad efter monteringen på båten igen. Den snurrar nu utan knaster och helt mjukt och fint.

Skriv svar