O-förångaren?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

O-förångaren?

Inlägg av stangen » mån 28 sep 2015, 20:32

Jag byggde en ny kylbox och allt fungerar kalas, men har inte hittat riktigt bra användning för den där O-förångaren. Kompletterade förångaren med ett lock då tanken var att frysa mat, glass och is. Eller också att ha som kylmagasin med kylklampar.

Men får inte tillräckligt kallt där. Med ca +5 i boxen är det endast ca -3 eller -4 grader i "frysfacket".
Hur gör ni? Vilken temp i "frysfacket" har ni som har en O-förångare med lock. Vad använder ni den till (förutom det uppenbara att kyla snapsen)?
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: O-förångaren?

Inlägg av Anders S » mån 28 sep 2015, 22:07

stangen skrev:Jag byggde en ny kylbox och allt fungerar kalas, men har inte hittat riktigt bra användning för den där O-förångaren. Kompletterade förångaren med ett lock då tanken var att frysa mat, glass och is. Eller också att ha som kylmagasin med kyklampar.

Men får inte tillräckligt kallt där. Med ca +5 i boxen är det endast ca -3 eller -4 grader i "frysfacket".
Hur gör ni? Vilken temp i "frysfacket" har ni som har en O-förångare med lock. Vad använder ni den till (förutom det uppenbara att kyla snapsen)?
O-förångare, är det en förångare som bildar en ram runt en (tänkt) kylbox?

I min båt har jag en vanlig förångare, med kylmagasin. Denna har ett fack runt sig, som består av vitmålade fanerskivor. Anledningen är att kylningen blir i ettrigaste laget i ASU-läge, och jag är trött på att tina mjölken vid kaffedags. i facket får jag minusgrader, utanför litet varmare. (Att ha en för bra kyl, vad sägs om det?) Men om jag ser till att förångaren isoleras en smula blir det bra. Nu eftersträvar jag inte stabil frystemp, men om jag isolerat litet till hade jag fått ett stabilt frysfack.

Om du förstärker utsidan av förångaren ("kylfacket") med silvertejpad frigolit (billigt att prova med, annars kan divinycell vara bättre i längden, frigolit smular något ohemult) kan du få ännu kallare i is-facket med lagom kyltemp i stora facket. Jag anar då att du har temperatursensorn i kyldelen, inte i frysdelen.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 29 sep 2015, 18:35

Jag kanske borde lagt till en bild.
http://www.thermoprodukter.se/catalog/i ... 505K_S.jpg
Det är den där vita (mer rektangulär än O-formad) delen på bilden.

Förångaren är monterad stående och jag har kompletterat med ett lock på förångaren. Större chans till is får man om den monteras horisontellt/liggande men det var inte möjligt i min box (se bilaga, bild från bygget nedan). Termostaten är monterad enligt anvisningarna med känselkroppen skruvad i utsidan botten på förångaren.

Isolering kan alltså vara vara grejen. Samtidigt vill man ju inte isolera för väl så resten av boxen inte får rätt kyla. Hm...
O-förångaren har små öppningar i hörnen på botten - kanske för att kalluften skall rinna ut neråt? Försökte temporärt att tejpa för dessa, men det gav ingen märkbar skillnad. Kanske skall försöka blocka dem lite bättre kan vara en annan idé.

Jag har också bockat en plexiskiva som sitter dikt runt förångaren (ej på bild) så matvarorna inte har direktkontakt med förångaren. Tänker att de annars kan få köldskador/frysa.
Bilagor
2015-04-19 16.11.44.jpg
__________________/)___
Mvh
Niclas

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 29 sep 2015, 19:38

Frågan är om man kan förvänta sig så mkt. Lägre temp än minus 3-4. Hade själv en sådan förångare (monterad horisontalt) La man ner lite glass så var den behagligt mjuk nästa dag. Göra lite istärningar funkade men det tog tid. Kanske skall Du fåga Thermoprodukter så att Du vet vad som är realistiskt att förvänta sig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2015, 13:17

stangen skrev:Jag kanske borde lagt till en bild.
http://www.thermoprodukter.se/catalog/i ... 505K_S.jpg
Det är den där vita (mer rektangulär än O-formad) delen på bilden.

Förångaren är monterad stående och jag har kompletterat med ett lock på förångaren. Större chans till is får man om den monteras horisontellt/liggande men det var inte möjligt i min box (se bilaga, bild från bygget nedan). Termostaten är monterad enligt anvisningarna med känselkroppen skruvad i utsidan botten på förångaren.

Isolering kan alltså vara vara grejen. Samtidigt vill man ju inte isolera för väl så resten av boxen inte får rätt kyla. Hm...
O-förångaren har små öppningar i hörnen på botten - kanske för att kalluften skall rinna ut neråt? Försökte temporärt att tejpa för dessa, men det gav ingen märkbar skillnad. Kanske skall försöka blocka dem lite bättre kan vara en annan idé.

Jag har också bockat en plexiskiva som sitter dikt runt förångaren (ej på bild) så matvarorna inte har direktkontakt med förångaren. Tänker att de annars kan få köldskador/frysa.
Då är frågan var temperatursensorn sitter. Om den sitter helt nära förångaren blir isolering av förångaren verkningslös - det gäller att den mäter temperaturen på rätt ställe. Men prova med ett cellplastblock och se vad som händer, bara inte sensorn sitter helt inne i det nu delvis isolerade utrymmet. Kan du lura systemet att tro att det inte är så kallt som det är, så får du ner temperaturen. Med lock och en extra vägg blir inte förlusterna så stora, och om det blir "för kallt" får du ta bort mellanväggen.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 30 sep 2015, 15:10

Anders S skrev:Då är frågan var temperatursensorn sitter.
Sensorn sitter i underkant O-förångaren enligt montageanvisningarna mellan ett bleck och förångaren (se bild).
Skärmavbild 2015-09-30 kl. 15.50.07.png
På andra typer av förångare kan man välja att sätta sensorn i underkant eller överkant.

Verkar inte rimligt att man skall montera sensorn på ett sätt som omöjliggör fryskyla i något som marknadsförs som frysfack. Eller?
__________________/)___
Mvh
Niclas

Skriv svar