Luft eller problem med pumpen? Yannar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Luft eller problem med pumpen? Yannar

Inlägg av Spider » lör 24 okt 2015, 08:14

Luftar en YSB8 enl handboken men får inget bränsle igenom högtryckspumpen. Högtrycksröret tog jag bort samt lossade backventilhållaren, därefter kör med startmotorn. Det kommer fram diesel till pumpen men ingen igenom den. Förslag önskas.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Luft eller problem med pumpen? Yannar

Inlägg av Lasse L » lör 24 okt 2015, 11:40

Hade du full gas på motorn?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 24 okt 2015, 14:15

Full gas är det. Skruvade bort backventilhållaren och fann att fjädern saknades men utan hållare kom en rejäl stråle diesel ur pumpen. Om jag återmonterar hållaren (hittade fjäder i lådan med tillbehör) så kommer inget alls. Min känsla är att trycket från pumpen inte klarar att passera kulan i backventilen. Har tittat på manualen och kan inte förstå annat än att jag monterat det rätt men jag börjar tvivla. Det känns som jag inte förstår hur f...n den ska funka..... Kan det vara så att regulatorn måste justeras för att erhålla ett högre tryck?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 25 okt 2015, 09:08

Spider skrev:Full gas är det. Skruvade bort backventilhållaren och fann att fjädern saknades men utan hållare kom en rejäl stråle diesel ur pumpen. Om jag återmonterar hållaren (hittade fjäder i lådan med tillbehör) så kommer inget alls. Min känsla är att trycket från pumpen inte klarar att passera kulan i backventilen. Har tittat på manualen och kan inte förstå annat än att jag monterat det rätt men jag börjar tvivla. Det känns som jag inte förstår hur f...n den ska funka..... Kan det vara så att regulatorn måste justeras för att erhålla ett högre tryck?
Den är förmodligen en smula sliten, och tätar inte för gas (luft), men troligen finfint för den "feta" dieseln. Ta isär igen, olja in delarna en smula (mycket nätt) med motorolja och se om det hjälper.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 25 okt 2015, 09:57

Anders, vet du hur backventilen ska vara? Jag är osäker på fjädern (om den ska vara där) och varför ingen diesel passerar.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 25 okt 2015, 14:44

Problemet löst nu går den. Antagligen regulatorn som inte var rätt justerad.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 25 okt 2015, 19:10

Jag tänkte just det innan du skrev senaste inlägget. Regulatorn är känslig. Jag hade en YSE8 tidigare och ett år gick den som en kratta. En liten, liten justering var allt som behövdes för att problemet skulle upphöra... :-)

Skriv svar