Luft eller problem med pumpen? Yannar
Luft eller problem med pumpen? Yannar
Luftar en YSB8 enl handboken men får inget bränsle igenom högtryckspumpen. Högtrycksröret tog jag bort samt lossade backventilhållaren, därefter kör med startmotorn. Det kommer fram diesel till pumpen men ingen igenom den. Förslag önskas.
Re: Luft eller problem med pumpen? Yannar
Full gas är det. Skruvade bort backventilhållaren och fann att fjädern saknades men utan hållare kom en rejäl stråle diesel ur pumpen. Om jag återmonterar hållaren (hittade fjäder i lådan med tillbehör) så kommer inget alls. Min känsla är att trycket från pumpen inte klarar att passera kulan i backventilen. Har tittat på manualen och kan inte förstå annat än att jag monterat det rätt men jag börjar tvivla. Det känns som jag inte förstår hur f...n den ska funka..... Kan det vara så att regulatorn måste justeras för att erhålla ett högre tryck?
Den är förmodligen en smula sliten, och tätar inte för gas (luft), men troligen finfint för den "feta" dieseln. Ta isär igen, olja in delarna en smula (mycket nätt) med motorolja och se om det hjälper.Spider skrev:Full gas är det. Skruvade bort backventilhållaren och fann att fjädern saknades men utan hållare kom en rejäl stråle diesel ur pumpen. Om jag återmonterar hållaren (hittade fjäder i lådan med tillbehör) så kommer inget alls. Min känsla är att trycket från pumpen inte klarar att passera kulan i backventilen. Har tittat på manualen och kan inte förstå annat än att jag monterat det rätt men jag börjar tvivla. Det känns som jag inte förstår hur f...n den ska funka..... Kan det vara så att regulatorn måste justeras för att erhålla ett högre tryck?
Anders S
Anders, vet du hur backventilen ska vara? Jag är osäker på fjädern (om den ska vara där) och varför ingen diesel passerar.
Problemet löst nu går den. Antagligen regulatorn som inte var rätt justerad.
Jag tänkte just det innan du skrev senaste inlägget. Regulatorn är känslig. Jag hade en YSE8 tidigare och ett år gick den som en kratta. En liten, liten justering var allt som behövdes för att problemet skulle upphöra...