Vad kostar ett kompressionsprov av en 2-cyl diesel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ceder
Guldmedlem

Vad kostar ett kompressionsprov av en 2-cyl diesel

Inlägg av ceder » ons 24 feb 2016, 20:15

Som ämnet anger, vad kan man förvänta sig att ett kampprov av en 2-cyl diesel kostar att få genomfört?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vad kostar ett kompressionsprov av en 2-cyl diesel

Inlägg av Anders S » ons 24 feb 2016, 20:24

Det borde i alla fall kosta mindre än 733 kronor...
http://verktygsboden.se/test-maetverkty ... iesel-sats

Verkstadskillens pris är svårt att gissa genom att resan till och från båten lär kosta en del.

Men OM du skruvar ut spridarna kan du börja med en kompressionstest. OM den utfaller till belåtenhet (då vet du att ventiler och de övre kolvringarna duger) kan man lämna in spridarna på översyn hos dieselverkstan (en standardåtgärd, men man måste inte) innan de monteras tillbaka.
Anders S

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 24 feb 2016, 20:53

Jo absolut, det hade varit intressant att höra vad någon betalt för att få det utfört.

(Jag har faktiskt sett just det kitet, men det känns lite överdrivet att sitta på det själv) Man kanske skulle undersöka om det går att låna eller hyra någonstans, kompressionsprovet som sådant är ju helt odramatiskt så det hade jag mycket väl kunnat tänka mig att göra själv.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 25 feb 2016, 12:22

Anders S har nog (som vanligt) rätt i att det är restiden för motormeken som kostar mest i det här fallet.
Så om det är dyrt att ta Muhammed till Berget så får väl du ta berget till Muhammed ;)
Dvs när båten ligger i sjön köra den till närmaste Marinmotorfirma.
Borde vara max en timmes arbetstid för en van dieselmekaniker. Och vad kostar en mek per timme? 500kr...?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 25 feb 2016, 12:51

HansH skrev:Anders S har nog (som vanligt) rätt i att det är restiden för motormeken som kostar mest i det här fallet.
Så om det är dyrt att ta Muhammed till Berget så får väl du ta berget till Muhammed ;)
Dvs när båten ligger i sjön köra den till närmaste Marinmotorfirma.
Borde vara max en timmes arbetstid för en van dieselmekaniker. Och vad kostar en mek per timme? 500kr...?
500 kr/timme låter lite i underkant, en eller ett par hundralappar till får man nog räkna med.
En av Stockholmstraktens mera välkända (dock ej välrenommerade) marinmotorfirmor tog redan för 5 - 6 år sen 1180 kr/tim. Det enda dom lyckades med var att ta betalt. Hur mycket dom tar idag vill jag inte ens veta...

:o
/T

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 25 feb 2016, 13:57

T skrev: 500 kr/timme låter lite i underkant, en eller ett par hundralappar till får man nog räkna med.
En av Stockholmstraktens mera välkända (dock ej välrenommerade) marinmotorfirmor tog redan för 5 - 6 år sen 1180 kr/tim. Det enda dom lyckades med var att ta betalt. Hur mycket dom tar idag vill jag inte ens veta...

:o
/T
Så är det säkert, jag gör de mesta jobben själv därav okunskapen i aktuella priser.

Skriv svar