Aluminium oxid

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem

Aluminium oxid

Inlägg av sangris » tis 12 apr 2016, 20:34

Har införskaffat nya toppvant för utbyte av orginalvanten som nu uppnått en aktningsvärd ålder av 40 år.
När jag skulle flytta över vantspridarna till de nya vanten så upptäckte jag under tesa-tejpen på spridarnocken en kraftig oxidering av aluminiumet. Det sitter rostfria skruvar som håller fast fästet av vantet till spridaren.
Är problemet att man tejpat för mycket så att man byggt in fukt under tejpen eller beror det på någon annan faktor?
Vad använder jag för medel för att få bort oxiden? Tyvärr missade jag att fotografera eländet....

HansH
Diamantmedlem

Re: Aluminium oxid

Inlägg av HansH » ons 13 apr 2016, 09:08

Alu, rostfritt, fukt och kanske lite salt är definitivt ingen bra kombo och resulterar tveklöst i att den minst ädla metallen agerar offeranod.
Jag hade liknande problem när jag importerade vår båt från Frankrike. RF bultar i spridarnockarna hade ärgat fast och gick av när jag försökte få loss dem. Fick borra ur dem...
Behövs nog inget speciellt medel utan tvätta/gnugga bort lös oxid med tex en Scotchbrite o lite diskmedel.
Gör rent med lite rödsprit och smörj in lite "mast care" , dvs parafinolja. Den skyddar mot fortsatt korrosion.
Om du smörjer in RF bultar mm med lite vantskruvsolja (som sitter kvar och inte sköljs bort av regn) så ärgar det inte lika lätt.

Skriv svar