Skarvstos avgasslang?
Skarvstos avgasslang?
Upptäckte att avgasslangen blivit lite misshandlad och dessutom fått lite torrsprickor där den går genom stuvfacket och ansluter till skrovgenomföringen. Slangen är rejält lång och längre in ser den väldigt fräsch ut och har inga torrsprickor.
Avgasslang är dessutom tämligen dyra per meter så det hade känts bra (även i plånboken) om det gick att använda en skarvstos och bara byta sista metern - den biten som går genom stuvfacket.
Hjertmans har en "skarvstos för avgasslang, men den är bara 28 mm. VPs avgasslang är väl 45mm om jag inte minns fel.
Vilka material är ok? Rostfritt eller mässing...? Och var att köpa?
Avgasslang är dessutom tämligen dyra per meter så det hade känts bra (även i plånboken) om det gick att använda en skarvstos och bara byta sista metern - den biten som går genom stuvfacket.
Hjertmans har en "skarvstos för avgasslang, men den är bara 28 mm. VPs avgasslang är väl 45mm om jag inte minns fel.
Vilka material är ok? Rostfritt eller mässing...? Och var att köpa?
Re: Skarvstos avgasslang?
Rostfritt. En lagom bit rostfritt rör, dubbla, motstående slangklämmor i båda ändar.
En sådan rörstump ("stump"?) skyddar ju i genomföringen också.
En sådan rörstump ("stump"?) skyddar ju i genomföringen också.
Anders S
Hjertmans har en 45mm skarvstos i plast, Vetus, artikelnr 4634-45.
Fick mig en rejäl tankeställare.
Lossade slangklämmorna och tog tag i avgasslangen vid skrovgenomföringen för att vrida/dra loss den.
DÅ GICK SLANGEN AV NÅGRA CENTIMETER INNANFÖR GENOMFÖRINGEN!
Räckte att dra/vrida med en hand...
Ståltrådarna inne i slangen var helt avrostade och armeringsnätet inne i gummit lika sprött som gammal gasväv. För att inte tala om gummit i sig - det föll i bitar när jag klämde lite på slangen.
4,5 m avgasslang kändes plötsligt inte lika dyr att byta. Tom ganska billigt jämfört med att båten hade sjunkit.
Avgasutsläppet sitter strax ovanför vattenlinjen och är helt under vattenytan när båten kränger.
Båten är inte extremt gammal (från år 2000), men trots det så levde slangen på övertid.
Hur många 70- och 80-talsbåtar i våra hamnar har kvar sina original avgasslangar?
Lossade slangklämmorna och tog tag i avgasslangen vid skrovgenomföringen för att vrida/dra loss den.
DÅ GICK SLANGEN AV NÅGRA CENTIMETER INNANFÖR GENOMFÖRINGEN!
Räckte att dra/vrida med en hand...
Ståltrådarna inne i slangen var helt avrostade och armeringsnätet inne i gummit lika sprött som gammal gasväv. För att inte tala om gummit i sig - det föll i bitar när jag klämde lite på slangen.
4,5 m avgasslang kändes plötsligt inte lika dyr att byta. Tom ganska billigt jämfört med att båten hade sjunkit.
Avgasutsläppet sitter strax ovanför vattenlinjen och är helt under vattenytan när båten kränger.
Båten är inte extremt gammal (från år 2000), men trots det så levde slangen på övertid.
Hur många 70- och 80-talsbåtar i våra hamnar har kvar sina original avgasslangar?
Intressant, vad var det för fabrikat på den slangen? Märkning på den? Min är väl ca 30 år men ser jättefin ut.
mvh
mvh
Det gäller att kolla insidan också.
Har sett utsidefina slangar, men insidan har "släppt" och nästan helt bromsat avgaserna.
Har sett utsidefina slangar, men insidan har "släppt" och nästan helt bromsat avgaserna.
Hittar inga märkningar över huvud taget. Men den torde vara original-monterad av Beneteau-varvet, och de lär väl ha köpt den billigaste slangen som uppfyllde deras krav-spec...robban999 skrev:Intressant, vad var det för fabrikat på den slangen? Märkning på den? Min är väl ca 30 år men ser jättefin ut.
mvh