Handtag till dränering har fastnat - Hjälp!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jojosurf
Silvermedlem

Handtag till dränering har fastnat - Hjälp!

Inlägg av jojosurf » mån 18 apr 2016, 20:07

Nu på lördag (23 april) ska segelbåten sjösättas och handtag till dränering från sittbrunnen har fastnat.
(lill-scampi, IW 26)

Under sittbrunnen finns det ett par handtag som har fastnat. De är "öppet" just nu så att ifall det kommer vatten in i sittbrunnen kommer det att rinna ut vatten genom dräneringen. Men det som är bra med att stänga dräneringen är om man är flera som sitter i sittbrunnen och då är man tung. då kommer det ut vatten upp i sittbrunnen om man inte stänger handtaget. Det är en liten segelbåt på 26 fot som har smal akter och är man tung där bakom liksom "sjunker" lite.

Hur får jag så att man kan vrida på handtaget? Jag har provat med WD-40 men det hjälper inte. Det sitter fast som tusan! Finns ni i närheder och kan komma över och fixa blir jag superglad. Ni får peng för det. Om inte vet ni någon expert (Företag) jag kan ringa.

Båten finns på Huddinge båtklubb
DSC_0275_1.jpg
DSC_0276_1.jpg

Surtomten
Erfaren medlem

Re: Handtag till dränering har fastnat - Hjälp!

Inlägg av Surtomten » mån 18 apr 2016, 20:44

Googla: blakes seacock maintenance
Bara skruva isär och smörja upp.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 18 apr 2016, 21:43

När du ändå är därnere och kryper, så montera dubbla motvända slangklämmor på slangarna, så sover du lugnare på natten...:-)
Senast redigerad av 1 sangris, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 20 apr 2016, 06:54

Manual för ventilerna finns här, inklusive tips hur man får loss spindel.
http://www.equipment.ath.cx/instrument_ ... acocks.pdf

Slangklämman på bilden ser ut att inte vara rostfri. Jag har nog inte sett rostfria slangklämmor med lackat skruvhus.....
Kolla med magnet och byt till dubbla rostfria.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar