Smörja RM axeltätning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Smörja RM axeltätning

Inlägg av Fredrik » mån 28 sep 2015, 08:16

Inför årets säsong fick jag monterat en ny propelleraxeltätning modell "RM". Den information jag har hittat är att den skall fettas in årligen med ett "specialfett". Är det någon som vet vilken typ av fett som åsyftas? Vad sägs om vanligt "propelleraxelfett"?
Här lite info om den tätning jag har installerad:
http://www.wahlborgsmarina.se/tillbehor ... 048mm.html
X-342 SWE 18 "Kexet"

oceansailor
Diamantmedlem

Re: Smörja RM axeltätning

Inlägg av oceansailor » tis 29 sep 2015, 19:47

Brukar det inte hänga med en tub fett? Skulle tro att vanligt propelleraxel fett duger gott. Gissar att fettet mer är till för att skydda tätningen när man startar första gången på säsongen innan vattnet smörjer. Varje gång jag ligger där med fettuben i ena handen samt klämmer som en galning med andra handen så funderar jag alltid på hur mkt. Fett som verkligen kommer in? Men det har funkat i alla år:-)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 29 sep 2015, 21:17

Jag fick min tätning monterad av marinan, och tyvärr fick jag inte med någon tub med fett. Jag frågar mest för att jag undrar om gummit i tätningen kan ta skada av "vanligt" fett. Tror nog att jag gör som Oceansailor och trycker in lite vanligt propelleraxelfett, det funkar nog för mig med! :-)
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2015, 06:18

Jag hade varit försiktig med vanligt propelleraxelfett. Det behöver inte vara någon fara (läs på om fettet, anges det som "gummisäkert" bör det gå bra), men det finns specialfett för gummidetaljer som används för O-ringar och när man monterar hydraulsystem (bromsar till bilar, till exempel). Exempel: http://www.kullagergrossisten.se/produc ... cc--tlr22- Jag misstänker att det är sådant fett som avses. Till Silvas logg- och ekolodsgenomföringar brukade det följa med en tub oringsfett av samma typ. Om jag sett rätt på bilderna har packboxen en fettkammare som man skall fylla med fettet, så det kan behövas en del.

(silicon = kisel, dvs kiselfett, men använd INTE metallförstärkt kiselfett avsett för värmeavledning)
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 02 maj 2016, 11:19

Hej,
Jag har nu legat på marinan i ett år för att ta reda på vad det är för fett som skall vara i min RM tätning, helst skulle jag vilja ha den tub som följer med och som jag antagligen därför redan betalat...

Just nu lutar det åt att jag skall trycka in lite winschfett, propelleraxelfett eller kanske Furlex-fett (det är vad jag har att välja på i båten). Någon som har synpunkter mot någon av detta (winshfett är dyrast så det är sista alternativet).
X-342 SWE 18 "Kexet"

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » mån 02 maj 2016, 12:54

Varför inte ta VP fett. Den lilla vita tuben med någon blå historia i. Den som man använder till black jacken. Hörde någonstans att det va samma tillverkare till rm:s och blackjacken.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 02 maj 2016, 13:19

Ok. Ska kolla om jag kan få tag i en sån. Lyckades få fram på tillverkarens hemsida att man skall använda ett silikonbaserat fett som tål saltvatten. Tänkte att då kanske man även kan använda detta från Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000030629/

Det känns som att fettets uppgift är att smörja initialt efter sjösättningen, innan vattnet har trängt in?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar