Skarv i maströr
Skarv i maströr
[img][/img]
Ska ev köpa en båt,(Sunwind31) Upptäckte att masten är skarvad ca en halv meter ovanför bommen.
Vet inte om den är tillverkad sådan eller om det skett någon olycka. (säljaren hävdar att den varit sådan sen ny)
Har kollat bilder på massor av andra båtar, men ingen av samma modell har en dylik skarv.
Det är nitat ca en en halv meter under och över skarven. Är det något att vara orolig för????
Masten är 7/8 rigg. 12.5 meter hög. stående på rufftaket.
I övrigt är masten rak, och utan skador.
Mastprofilen är liknande S2. / Thomas
Ska ev köpa en båt,(Sunwind31) Upptäckte att masten är skarvad ca en halv meter ovanför bommen.
Vet inte om den är tillverkad sådan eller om det skett någon olycka. (säljaren hävdar att den varit sådan sen ny)
Har kollat bilder på massor av andra båtar, men ingen av samma modell har en dylik skarv.
Det är nitat ca en en halv meter under och över skarven. Är det något att vara orolig för????
Masten är 7/8 rigg. 12.5 meter hög. stående på rufftaket.
I övrigt är masten rak, och utan skador.
Mastprofilen är liknande S2. / Thomas
Re: Skarv i maströr
Tycker det ser ok ut, men konstigt ställe för en skarv
Har säkert varit en fraktskada som ny och sedan skarvats, inte snyggt men det håller
Har säkert varit en fraktskada som ny och sedan skarvats, inte snyggt men det håller
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Tack för det svaret Calle! ska ev köpa båten till helgen, så det känns lite lugnare.
Jag hörde med Benns med, Han tyckte inte heller det var något konstigt, Att det händer även på nya båtar att det skarvas.
Tycker bara att skarven ligger dumt, det är väl strax ovan där som masten böjs när man drar i akterstaget för att plana ut storen. ??
Mvh Thomas
Jag hörde med Benns med, Han tyckte inte heller det var något konstigt, Att det händer även på nya båtar att det skarvas.
Tycker bara att skarven ligger dumt, det är väl strax ovan där som masten böjs när man drar i akterstaget för att plana ut storen. ??
Mvh Thomas
På min båt har jag också en skarv ungefär på samma ställe som på din (det är en Seldénmast) och det är helt original från tillverkaren och ganska vanligt på just det båtfabrikat jag har och även andra båtfabrikat.
Inget konstigt alltså och heller inte konstigt att skarven finns just där den är, kanske snarare är det smartaste stället att skarva på.
Så du kan vara helt trygg och jag misstänker att det varit så sedan båten var ny.
Hade det funnits någon typ av skada på masten och att den därefter skarvats skulle det i så fall innebära att masten är kortare än original?
Inget konstigt alltså och heller inte konstigt att skarven finns just där den är, kanske snarare är det smartaste stället att skarva på.
Så du kan vara helt trygg och jag misstänker att det varit så sedan båten var ny.
Hade det funnits någon typ av skada på masten och att den därefter skarvats skulle det i så fall innebära att masten är kortare än original?
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Som andra redan skrivit. Det är normalt med skarvar. Att skarven sitter just där är även det normalt. En skarv blir lite tyngre och man vill inte flytta upp vikten högre upp. Anledningen till skarven är förmodligen att maxlängden på eloxering baden låg på något över 12 m. Det betyder att master som är längre än eloxeringsbadet måste skarvas. Nu vet jag inte Hur långt Ditt maströr är?
Tack alla för svar!
Jag köpte båten idag! så nu vill jag bara höra gott om skarvade master
Jäklig roligt med ny med båt igen.
Ska seglas hem den från Råå till Göteborg i början på Juni.
/Thomas
Jag köpte båten idag! så nu vill jag bara höra gott om skarvade master
Jäklig roligt med ny med båt igen.
Ska seglas hem den från Råå till Göteborg i början på Juni.
/Thomas
- marede
- Diamantmedlem
Ah ja tyckte det såg ut som Råå-ån på bilden.
Jag har mina rötter därifrån.
Grattis till nya båten! All lycka!
Grattis till nya båten! All lycka!
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Var ute och satte riggen på min för mig nya Contrast.
Min mast är också skarvad precis där du har din skarv, men min förbindning är mindre än din så det syns inte så mycket.
Min mast är också skarvad precis där du har din skarv, men min förbindning är mindre än din så det syns inte så mycket.
Calle
Se gla ut
Se gla ut