Hur allvarlig är skadan?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kgaard
Rookie

Hur allvarlig är skadan?

Inlägg av Kgaard » tor 05 maj 2016, 14:21

Hej! Jag var och tittade på en segelbåt idag för ett ev inköp, den var fin och så men hade en liten grundstötning på sidan av blykölen. Jag är novis på segelbåtar så jag undrar hur pass orolig jag bör vara för denna skada. Skall jag anlita en besiktningsman som tittar på det hela eller är det en "standardskada" som bara behöver spacklas upp och fixas? Bifogar bild på kölen.
Bilagor
image.jpeg

oceansailor
Diamantmedlem

Re: Hur allvarlig är skadan?

Inlägg av oceansailor » tor 05 maj 2016, 15:20

Ser ju inte så farligt ut. Att titta på kölen är ju naturligt, men ännu viktigare är att titta inne i båten runt kölinfästning. Det kan finnas skador från denna eller tidigare grundstötningar. Tycker det låter som en bra besiktningsman skulle kunna vara en bra investering med tanke på att Du betraktar Dig som novis.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 05 maj 2016, 19:26

Sällsynt med båtar utan grundstötningsmärken på kölen
Titta både på utsidan och insidan vid kölinfästningen.
Själva skadan på bild är inga problem att fixa, spackel och slipa.
Calle

Se gla ut

Kgaard
Rookie

Inlägg av Kgaard » fre 06 maj 2016, 11:40

Det finns ett två år gammalt besiktningsprotokoll utan större anmärkningar. Jag har kollat kölbultar och invändig ser det fint ut. Utvändigt är det duktigt kladdigt med gammal färg vid skarv mellan köl mot skrov. Jag vet att många med samma båttyp har geggat i sikaflex i skarven runt. Den här båten har mindre sprickor i skarven som endast behöver vara sprickor i själva färglagret. Svårt att veta om det är mer skadat utan att skrapa bort allt skit och göra det bra..

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 06 maj 2016, 18:15

Som jag ser det:
Den skadan som är på kölen enlig din bifogade bild har med all säkerhet inte skapat någon större skada eller knappt någonting alls.
Calle

Se gla ut

Kgaard
Rookie

Inlägg av Kgaard » fre 06 maj 2016, 21:08

Tack för hjälpen Calle, skall ta mig ytterligare en undersökning av båten för att säkerställa att den inte gjort några andra bottenkänningar...

Skriv svar