Vattenpump modell bättre?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem

Vattenpump modell bättre?

Inlägg av Mr Q » sön 24 maj 2009, 18:11

Om jag nu skulle försöka dra lärdom av mina tidigare misstag att inte köpa den billigaste skräppumpen hos billigaste handlaren. Vad finns det istället för vattenpumpar i de litet högre prissegmenten som också har något högre kvalitet? Någon av er på forumet som kan rekommendera en bra vattenpump som kan hålla i minst 10 år? Och som helst har riktiga skruvanslutningar som faktiskt håller tätt.

Efter att ha kånkat 10 liters dunk till dagens endagstur och stått i pentryt och slabbat med dunken när jag skulle hälla upp kaffevatten eller diskvatten, så får man litet annat perspektiv på grejor som slutar fungera efter kort tid. Och i ärlighetens namn hade jag ett h-e att få den tät, har förbrukat mycket gängtejp, samt bytt till grövre gummi i det snudd på provisoriska anslutningarna.

För övrigt har nu själva pumpen börjat läcka efter tipset om att banka på den. Så nu blir väl trät under diskhon ruttet. Och att köra den bakåt har jag också testat. Nej, den pumpen "has ceased to exist". Nästa utmaning blir att plugga tillvatenslangen så att jag kan gå tillbaks med pumpen till Seasea. Svaret hos dem är väl givet, jaså har den varit monterad? Sorry Lorry.

Maxi33
Diamantmedlem

Re: Vattenpump modell bättre?

Inlägg av Maxi33 » sön 24 maj 2009, 18:34

Whale och Jabsco är väl de märken som är vanligast Mr Q, och eftersom jag tycker mig minnas att du betalade bortåt lusentappen för den som slutat funka är du redan i det högre prisområdet.
Men varför inte gå åt andra hållet och testa Biltemas pump 25-979 i stället för 599:-, den är av bilden att döma identisk med SeaSea artikelnummer 50107 för 850:- och i båda årtes kataloger omnämns den som en nyhet...

I mitt system som jag drog nya slangar till i år, efter att förra året (lyckligtvis) vaknat mitt i natten av ett fräsande ljud, det var en slang som sprack i mitt tryckvvattensystem. Pumpen är, tror jag, en Jabsco med pressostat och den har funkat fint i många år nu.
Och jag satte nu dit en T-anslutning på sugledningen från tanken, där jag snabbt kan ansluta en förberedd sugslang från en fotpump i pentryt, ursprungligen avsedd för sjövatten med en separat pip i diskhon.
Fallerar elpumpen är det några minuters jobb att ansluta fotpumpen till den vanliga tanken.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 24 maj 2009, 18:54

Mr Q skrev:Nästa utmaning blir att plugga tillvatenslangen så att jag kan gå tillbaks med pumpen till Seasea. Svaret hos dem är väl givet, jaså har den varit monterad? Sorry Lorry.
Om det finns plats runt slangarna är det inte så svårt att plugga dem. Använd en liten tving eller ett sånt verktyg (läs tång) som används för att stoppa flödet av bromsvätska i en bromsslang då man exempelvis byter bromsok på en bil! Glöm inte att plugga frånslangen också!

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 maj 2009, 19:22

Surgeflo brukar inte anses som en direkt dålig pump men ska du en riktigt pålitlig pump så är det en Jabsco "rem-johan" membranpump.
Bild

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 25 maj 2009, 15:28

Någon som testat eller i övrigt känner till denna pump? De ser ganska solid ut och kanske inte låter som en stångjärnshammare?

Marco SPOLPUMP 14L 12V

Självsugande tryckvattenpump (upp till 1,5 m). Lämplig för färsk eller saltvatten. Kugghjulspump med teflonbehandlade kugghjul i brons. Pumphus av kromad mässing. Axel av syrafast stål.

Bild

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 25 maj 2009, 16:21

Kugghjulspumpar för vatten är aldrig bra, de tappar sin förmåga att skapa tryck med tiden. Det är en spolpump, inte en tryckvattenpump.
Det enda riktiga är en kolv eller membran pump som också lever om en del. De dyrare brukar vara tystare och de måste stå på gummituttar mm.
Alternativet är ringpump (klassisk hydroforpump) eller speciella centrifugalpumpar ("JET"). Dessa kräver dock alltid hydroforkärl eftersom det tar en stund för de att börja leverera. De behöver också visst mottryck vid start. Kolv/membranpumpen levererar tryck direkt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 25 maj 2009, 16:57

Även dricksvattenmatningen på min båt har jag gjort annorlunda än på det sätt man "ska" enligt vad alla "vet". Jag har en knäpptyst cirkulationspump som sitter lika lågt som tankens lägsta del. På pentrybänken har jag en fjädrande tryckknapp som jag trycker på antingen med ett finger eller med ett knä. Inget tryck behövs, ingen kran behövs, inget läckage kan uppstå, ingen kan glömma kranen öppen så färskvattnet tar slut. Kokar jag kaffe tidigt får jag fram vattnet ljudlöst utan att väcka varken egen besättning eller grannbåtarnas.
Och att trycka på knappen går fortare än att vrida på en kran.
Vill jag tömma alla 150 liter ur tanken har cirkulationspumpen inga problem med det, den kan snurra kontinuerligt i flera år.
Färskvattnet får jag ur den vänstra pipen.
2007 maj 010 (Medium).jpg
Färskvatten i utkastaren, varmt eller kallt sjövatten i frisörblandaren.
Blandaren med slang ger via en impellerpump (väsnas en hel del) och vv-beredare varmt eller kallt sjövatten. Går jag för motor kan jag duscha varmt i en timme uppe i sittbrunnen utan att varken vatten eller värme tar slut. Hemmahamnen ligger i älvmynningens sötvatten så på kortare turer hinner aldrig varmvattnet bli ens bräckt. Ligger vi där vattnet är skitigt (sällan) värmer vi färskvatten till disk.
2007 maj 009 (Medium).jpg
Till färskvattnet har jag en fjädrande tryckknapp, till sjövattnet har jag en som stannar i utdraget läge. Att kunna slösa i det oändliga med varmvatten är fint. Disken sköljer man i färskvatten sen det är diskat.
Strömsnål och tyst cirkpump till färskvattnet måste helt enkelt vara bättre än alla andra lösningar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » lör 21 maj 2016, 22:43

Väcker en gammal tråd till liv...
bosseh skrev:Surgeflo brukar inte anses som en direkt dålig pump men ska du en riktigt pålitlig pump så är det en Jabsco "rem-johan" membranpump.
Bild
Jag har ovanstående pump monterad i båten. Den har hållit i årtionden men har nu sjungit slut på sista versen. Jag ringde en återförsäljare som hade precis den pumpen på hyllan men förespråkade en annan avsevärt billigare pump (Par-max) av samma märke: http://www.comstedt.se/produkt/par-max-29-40psi-12v "Rem-johan" kostar ca fem gånger så mycket som Par-max pumpen. Någon som vet vad man får för de extra slantarna? Pålitligare teknik? Tystare? Mer driftsäker? Eller är det bara gammal teknik som kostar mer att producera?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 23 maj 2016, 08:05

I min förra båt hade jag en liknande pump som par max från jabsco.
Den satt i 16 år och gjorde sitt jobb, nästa ägare har inte bytt.

Det du bör tänka på är ljudvolymen, välj pump efter det.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 maj 2016, 08:38

marede skrev:Väcker en gammal tråd till liv...
bosseh skrev:Surgeflo brukar inte anses som en direkt dålig pump men ska du en riktigt pålitlig pump så är det en Jabsco "rem-johan" membranpump.
Bild
Jag har ovanstående pump monterad i båten. Den har hållit i årtionden men har nu sjungit slut på sista versen. Jag ringde en återförsäljare som hade precis den pumpen på hyllan men förespråkade en annan avsevärt billigare pump (Par-max) av samma märke: http://www.comstedt.se/produkt/par-max-29-40psi-12v "Rem-johan" kostar ca fem gånger så mycket som Par-max pumpen. Någon som vet vad man får för de extra slantarna? Pålitligare teknik? Tystare? Mer driftsäker? Eller är det bara gammal teknik som kostar mer att producera?
Jag ställer mig frågande till att din "rem-johan" tjänat ut. Nya membran, ny rem och nya kol i motorn, så blir den fin igen... (eller inte, mycket kan ha hänt) :-)

I min båt är färskvattenpumpen en vital och viktig komponent. Genom åren har den bytts ut två gånger, därför att det finns en tryckstyrd VV-beredare ombord, och om vattentrycket inte ligger "lagom högt" öppnar inte brännaren. Alltså fick pumpen bytas för 7-8 år sedan. Då köpte jag (snål som jag är och bråttom som jag hade - varför upptäcks sådant alltid vid semesterns början?) en pump på Biltema (modellen är närmast generisk och snarlik, det finns flera snarlika fabrikat med en snedställd membranpump med flera kamrar och direktdrift). Den har fungerat utmärkt. Men en ny pump kostade alltså mindre än en membransats till den gamla PAR-pumpen, som fungerade, men tappat en smula tryck - detta kan i så fall bero på ett litet läckage eller att motorn tröttnat med åren.

Köper du en "kvalitetsprodukt" från ett aktat märke bör du inte bli missnöjd. Möjligen kan en kvalificerad "modern" pump låta litet mer, och ettrigare. Nu brukar det ändå märkas då man diskar, tvättar sig eller annars använder vatten ombord, så det kanske inte är så störande?
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 23 maj 2016, 15:25

Tack för info.
Anders S skrev
Jag ställer mig frågande till att din "rem-johan" tjänat ut. Nya membran, ny rem och nya kol i motorn, så blir den fin igen... (eller inte, mycket kan ha hänt) :-)
Nja, i detta fall är det nog kört, det handlar om ett nytt pumphus i så fall då den läcker. Resten fungerar faktiskt bra. Men både gängan där man skruvar in tryckvakten och de nio skruvhålen som håller bottenplattan är slut. I ett sista tappert försök testade jag att täta med sika i två omgångar. Jag fick tätt på gängan vid tryckvakten, men med bottenplattan var det värre med, där pös det igenom på två ställen (minst). Den har jobbat troget, 30+ år på nacken (troligen från -77) så den har avtackats med pompa och ståt inför slutliga vilan. Lite småsurt då jag gillar pumpen och dessutom lyckades byta mikrobrytaren i tryckvakten. Det går kanske att lägga på lite mer tätmassa utanpå och få det tätt, men frågan är hur länge, och i vilken naturhamn man befinner sig när den börjar läcka igen. :roll: Ett alternativ för bottenplattan hade kanske varit att borra upp hålen en dimension och gänga i nya skruvar, dock osäker på om det skulle bli bra. Eventuellt testar jag nån gång när jag får tid över. Lagom terapiarbete under vintersäsongen kanske. :D
Calle C skrev
I min förra båt hade jag en liknande pump som par max från jabsco.
Den satt i 16 år och gjorde sitt jobb, nästa ägare har inte bytt.

Det du bör tänka på är ljudvolymen, välj pump efter det.
Det svåra tycker jag är att veta hur mycket pumparna låter.

Efter diverse efterforskningar beslöt jag gå upp ett steg i priskedjan (dock med marginal billigare än rem-johan) och beställde en femkammarpump som enligt uppgift ska vara bland de tystare. Det blev en Jabsco ParMax 4 Plus http://www.comstedt.se/produkt/par-max-plus-4-40psi-12v. På plussidan ligger även snabbkopplingar som kommer underlätta vid höst- och vårrustningar. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 maj 2016, 19:28

marede skrev: Nja, i detta fall är det nog kört, det handlar om ett nytt pumphus i så fall då den läcker. Resten fungerar faktiskt bra. Men både gängan där man skruvar in tryckvakten och de nio skruvhålen som håller bottenplattan är slut
En möjlighet när gängorna "tagit slut" är att sätta i insatsgängor i skruvhålen.

Kolla här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tId=191372

För "den händige båtnörden" kan en sådan sats rädda andra dyra delar, särskilt där det handlar om aluminium och kritiska komponenter, där ett större gängat hål inte fungerar. Notera att gängan, då den limmats in, är rostfri, bra både i plast och aluminium. Annars är en gängtapp i överdimension förstås billigare.
Anders S

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » mån 23 maj 2016, 19:36

Anders S skrev:
Köper du en "kvalitetsprodukt" från ett aktat märke bör du inte bli missnöjd. Möjligen kan en kvalificerad "modern" pump låta litet mer, och ettrigare. Nu brukar det ändå märkas då man diskar, tvättar sig eller annars använder vatten ombord, så det kanske inte är så störande?
Det är kanske inte så störande för den som för tillfället använder pumpen. Men det är definitivt mycket störande för grannbåtar och även för övriga ombordvarande.
Går det att hitta pumpar som är i det närmaste ljudlösa? Man störs av och märker ju bara de som låter.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 maj 2016, 19:55

Archibald skrev:
Anders S skrev:
Det är kanske inte så störande för den som för tillfället använder pumpen. Men det är definitivt mycket störande för grannbåtar och även för övriga ombordvarande.
Går det att hitta pumpar som är i det närmaste ljudlösa? Man störs av och märker ju bara de som låter.
Om en tryckvattenpump stör OMGIVANDE båtar är den i sanning högljudd! Att den hörs i den egna båten, javisst. Men då vattenspolning pågår torde ju även andra aktiviteter föregå, och de lär ju märkas, klirr från disken, det väsande ljudet av en tandborste som skrubbar tänderna etc (och gurglandet, glöm inte gurglandet...).

Rem-Johan är ju ovanligt tyst, men det går ganska långt att påstå att ljudet från tryckvattenpumpar är störande, på riktigt. Märks gör de, dock.Det hjälper att montera dem på isolerande fötter, det brukar de bättre märkena ha.

Eller handlar det om en audiologisk variant av prinsessan på ärten? :D
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 23 maj 2016, 21:27

Anders S skrev: En möjlighet när gängorna "tagit slut" är att sätta i insatsgängor i skruvhålen.

Kolla här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tId=191372
Intressant tips, tror att jag ska kika närmare på det i höst.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar