Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Calle C » tor 04 aug 2016, 18:55

Ett bra sätt att kolla om oljan innehåller vatten är följande
Ta någon droppe olja mellan tummens innsidas spets och pekfinger.
Slå ihop tummen och pekfingret flera gånger
Titta hur det ser ut, endera är det bara olja vilket inte märks men innehåller oljan vatten så märks det.
Calle

Se gla ut

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 10 aug 2016, 13:32

Spider skrev:Mitt topplock var tätt ( provtryckt nu) men en "fåra" i godset mellan kylkanal och förbränningstum upptäktes. Toppen planas och ventilerna slipas in så är en felkälla borta. Avgasslangen hade inget stående vatten över normal nivå och oljan är svart utan vatten så jag är fundersam på var vattnet kom ifrån om inte läckaget fanns via nämnda "fåra".
Menar du en fåra som i en repa i tätningsplanet mellan huvud och block och att det då skulle läckt över cylinderhuvudpackningen? Vad har du provrtryckt, komp i respektive cylinder eller har du provtryckt kylkretsen? Är motorn sötvattenkyld så att du kan avgöra om du tappat kylvätska i kretsen? Har du inspekterat avgaskröken? Typiskt för 2gm20 och även 1gm10 är att det inre röret i kröken antingen ramlar loss helt eller ärjar sönder. Ramlar det loss helt så injekteras sjövattnet rakt på avgasventilerna och skulle då när motorn stängs av kunna resultera i vatten i endera cylindern beroende på hur ventilerna står. Sedan, oerhört långsökt, men än dock möjligt. Beroende på hur avgasslangen är dragen skulle vattennivån kunna öka då luften mellan avgasporten och vattennivån i avgasslangen kallnar efter att motorn stannat och därför resulterar i ett undertryck mellan port och vattenytan. Detta förutsätter dock en serie olyckliga omständigheter som inte är särskilt troliga, bland andra att motorn är felaktigt installerad från början.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 10 aug 2016, 13:51

jonasulveseth skrev:Avgaskrök är jag ganska säker på ser bra ut,men ska kolla det pånytt. Oljan har jag bytt. Men har noterat lite olja i luftfiltret.

Är det en möjlighet att finfiltret är igensatt på något sätt så att när jag öppnar luftskruven något så passerar bränsle "över filtret" ?

Förstår liksom inte varför den går så bra när bränsle flödar ut ur finfiltret..
Det låter väldigt underligt att den skulle gå bättre när luftskruven är urskruvad, att skruven är ur gör inte att det flödar förbi filtret. Filtret är monterat på ett rör med en o-ring och jag kan inte se hur du skulle kunna få flödet att passera "vid sidan om" filtret. Du nämner att den går bra när du släpper något på trycket vid finfiltret och den enda effekt det borde ha är att du har något lägre tryck in i högtryckspumpen alternativt att du kontinuerligt luftar av kretsen fram dit. Du nämner även att den skjuter vit rök ur insuget. Vit rök vid uppstart av kall motor kan bara tyda på bränsle. Och varför skjuter den bränsle ur insuget?

När den väl går, får du ut den effekt som du väntar dig? Varvar den ur ordentligt?

Med tanke på startproblemen skulle man kunna tro att du har dålig kompression, att du skjuter bränsle ur insuget skulle kunna tyda på att antingen insugsventilerna är otäta eller att du har en väldig blow-by runt en eller bägge kolvarna och att bränslet kommer in i insuget via vevhusventilationen. Att den går bättre med luftskruven ur är ett mysterium. Den enda fördel det skulle kunna ha är att du kontinuerligt luftar av eventuell luft som kommer in i systemet innan finfiltret, utloppet är trots allt inte i högsta punkten i filterhuset så eventuell luft skulle slinka ut istället för att vandra vidare.

Kan det vara så att du har två problem, dålig kompression och läcka i bränslesystemet? Luktar oljan mycket diesel?

Har du kopparringar på dina anslutningar? Prova att skifta till tredoringar så skall nog anslutningarna vara täta i alla fall.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 10 aug 2016, 14:01

jonasulveseth skrev:Hej, är ganska ny på motorer men försöker lära mig :)

...
Nu igår glömde jag luftskruven på finfiltret öppen och då startade motorn på ett helt annat sätt.Alltså när luftskruven är öppen så det trycker ut lite bränsle så fungerar allt till 100%.
...
Jag läste ditt inlägg på nytt och ser att du skriver att allt funkar till 100% med skruven ur. Det tolkar jag som att den startar lätt, du får ut den effekt du förväntar dig och den varvar ur ordentligt. I sådana fall borde man kunna säga till 99% att du drar tjuvluft innan finfiltret (eller snarare innan matarpumpen) som du avluftar kontinuerligt när skruven är ur. Är det inte det så får vi diskutera den kvarvarande procenten därefter. Matarpumpen kan vara en bov.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 aug 2016, 08:43

ceder skrev:

...
Nu igår glömde jag luftskruven på finfiltret öppen och då startade motorn på ett helt annat sätt.Alltså när luftskruven är öppen så det trycker ut lite bränsle så fungerar allt till 100%.
...
Jag läste ditt inlägg på nytt och ser att du skriver att allt funkar till 100% med skruven ur. Det tolkar jag som att den startar lätt, du får ut den effekt du förväntar dig och den varvar ur ordentligt. I sådana fall borde man kunna säga till 99% att du drar tjuvluft innan finfiltret (eller snarare innan matarpumpen) som du avluftar kontinuerligt när skruven är ur. Är det inte det så får vi diskutera den kvarvarande procenten därefter. Matarpumpen kan vara en bov.
En läckande matarpump (membrantypen) kan skapa just det här problemet. Då står det luft i systemet, luften fjädrar (det gör inte vätska (diesel), och bränsle kommer inte fram till alla cylindrarna. Då trycker den fram bränsle (eftersom den har överkapacitet även för högsta effektuttag) men vid stillastående drar det in tjuvluft och luftbubblan är ett faktum vid nästa start. Även ett hårfint litet hål eller ett minimalt skräp i pumpens backventil ger denna effekt, precis som en miniläcka i ledningsdragningen, kanske en som inte ens märks, på sugssidan av matarpumpen. Men den delen av systemet slutar i matarpumpens membran och backventil.

Sedan, en olycka kommer inte ensam. Är pumpen sliten kan det sammanfalla med andra fel, kanske en skabbig spridare eller litet dålig kompression, och så får man startbekymmer som beror på flera faktorer som hjälps åt.
Anders S

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » tis 16 aug 2016, 06:51

Hur gick det? Har du funnit orsaken?

KaptenEvin
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av KaptenEvin » ons 17 aug 2016, 21:43

Hur har det gått spider?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 18 aug 2016, 05:45

Jag håller på och plockar ihop motorn igen. Toppen var det som provtrycktes och var tät ( jag var säker på att den rostat sönder). Men spåret vi hittade var på toppen mellan en kylkanal och förbränningsrummet och den har troligen kommit av att motorn körts med en mindre läcka i topplockspackningen under lång tid. Varken Enebybergs motorrenovering som provtryvkt och renoverat toppen, eller Sjöbergs som levererat nya packningar kan förstå hur vattnet kommit in om det inte är den vägen. Jag hoppas att dom har rätt. Förhoppningen är provstart till helgen.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » fre 19 aug 2016, 15:45

Nu går våran igen :). Hur går det för dig jonasulvseth?

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » fre 19 aug 2016, 23:59

Hej allihopa.

Här kommer en uppdatering.
Jag har nu snart bytt allt jag kommer på utan att hitta källan.

Som sagt när luftskruven är ur så startar motorn på en gång. Ett tryck på startknappen och jag märker hur motorn tänder och klarar att varva upp fint till tomgång. Jag har inte provat belasta den mer än det då jag måste stå och "fånga upp" bränslet som sprutar ut ur luftskruvhålet.

Alltid när jag startar motorn kall, så verkar den tända i några sekunder, kanske 5 sek innan man hör att den dör totalt. Jag får sen nöta på fullgas i ca 30 sek innan den tar sig upp igen.

Den går sen fint, men jag har fått satt upp tomgången till runt 1000 rpm då den ibland dog när jag gick från växel till tomgång.

Jag har skruvat ur matarpumpen och provblåst den och den verkar helt fin.

Även när motorn är varm så är det några sekunder jag måste höja gasen innan jag får den att tända igen. Så jag tänker att det är tecken på luft kanske.
har kopplat dunk direkt på finfilter utan framgång, så nästa är väl att koppla direkt på högtryckspump.

Annars blir det roligt projekt med att lyfta toppen i vinter. Men motorn ska enligt han jag köpte den från ha gått få timmar, och spridarna ska va helt nya så jag hoppas det är bränslerelaterat.

Finns det något sätt att testa kompression på själv?

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » lör 20 aug 2016, 00:04

Anders S skrev:
ceder skrev:

...
...
En läckande matarpump (membrantypen) kan skapa just det här problemet. Då står det luft i systemet, luften fjädrar (det gör inte vätska (diesel), och bränsle kommer inte fram till alla cylindrarna. Då trycker den fram bränsle (eftersom den har överkapacitet även för högsta effektuttag) men vid stillastående drar det in tjuvluft och luftbubblan är ett faktum vid nästa start. Även ett hårfint litet hål eller ett minimalt skräp i pumpens backventil ger denna effekt, precis som en miniläcka i ledningsdragningen, kanske en som inte ens märks, på sugssidan av matarpumpen. Men den delen av systemet slutar i matarpumpens membran och backventil.

Sedan, en olycka kommer inte ensam. Är pumpen sliten kan det sammanfalla med andra fel, kanske en skabbig spridare eller litet dålig kompression, och så får man startbekymmer som beror på flera faktorer som hjälps åt.
Ja, magkänslan säger det samma, tycker mig ha testat ordentligt, men ska ta en ny runda. Jobbigt att kompressionsproblem och bränsleproblem beteer sig så lika :)

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 20 aug 2016, 07:41

Nu vet jag inte hur illa din motor sitter men att lyfta toppen är inte svårt. Som vår motor sitter så är det faktiskt enklare än att komma åt matarpumpen. Nu är jag ganska van att meka motorer men plocka av toppen tog ca en halv timma. Kostnads för provtryckning var 900:- och då fick jag svar direkt. Provtryck, planing och inslipning av venilerna blev totalt 3000:- och alla packningar gick på 1800:-. Innan detta gjordes startade inte motorn utan gas och den rök endel vid gaspådag med växel i, nu startar den osannolikt lätt och all tendens till rök är borta. Skriver detta bara för att du ska få ett hum om kostnad och tid om du inte vill vänta till vintern.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » lör 20 aug 2016, 19:03

jonasulveseth skrev:Hej allihopa.

Här kommer en uppdatering.
Jag har nu snart bytt allt jag kommer på utan att hitta källan.

Som sagt när luftskruven är ur så startar motorn på en gång. Ett tryck på startknappen och jag märker hur motorn tänder och klarar att varva upp fint till tomgång. Jag har inte provat belasta den mer än det då jag måste stå och "fånga upp" bränslet som sprutar ut ur luftskruvhålet.

Alltid när jag startar motorn kall, så verkar den tända i några sekunder, kanske 5 sek innan man hör att den dör totalt. Jag får sen nöta på fullgas i ca 30 sek innan den tar sig upp igen.

Den går sen fint, men jag har fått satt upp tomgången till runt 1000 rpm då den ibland dog när jag gick från växel till tomgång.

Jag har skruvat ur matarpumpen och provblåst den och den verkar helt fin.

Även när motorn är varm så är det några sekunder jag måste höja gasen innan jag får den att tända igen. Så jag tänker att det är tecken på luft kanske.
har kopplat dunk direkt på finfilter utan framgång, så nästa är väl att koppla direkt på högtryckspump.

Annars blir det roligt projekt med att lyfta toppen i vinter. Men motorn ska enligt han jag köpte den från ha gått få timmar, och spridarna ska va helt nya så jag hoppas det är bränslerelaterat.

Finns det något sätt att testa kompression på själv?
Proceduren för att testa kompressionen är mycket enkel, jag har haft möjlighet att låna utrustning gratis till detta. Kruxet är att du till skillnad mot en bensinare, där du ofta trycksätter instrumentet med en nippel i tändstiftshålet, måste tillverka en "dummy"-injektor som har samma kona som spridaren. Har man tillgång till en metallverkstad är det dock en smal sak. Har man inte det är det troligen enklare att betala någon för att få det gjort, då slipper du dessutom huvudvärken som kommer när du inte får tätt när du sätter tillbaka spridarna.

Rimligen om luftskruven på finfiltret påverkar problemet så som du beskriver borde det vara för att luft evakueras där. Då borde luften kommit in i systemet på sugsidan av matarpumpen, men du menar att problemet är detsamma om du sätter en dunk direkt till finfiltret. Håller du då dunken högre än filtret så att fallet gör att bränslet läcker ut? Annars borde där rimligen vara undertryck så att du suger in luft där. Trycker det ut bränsle trots att du inte har fall borde det tyda på att spridarpumpen ger baktryck i en av de två kolvarna i pumpen.

Det känns inte som att pusslet går ihop. Är du övertygad att den går som den skall med luftskruven på glänt men inte annars? Och det oberoende om du matar diesel från dunk rätt in i finfiltret eller medelst matarpumpen? Teorier kring kompression och annat är ju helt ointressanta om allt funkar som det skall med luftskruven på glänt. Då är det antingen läckage i bränslesystemet eller problem med radpumpen/spridarpumpen. Jag kan inte se vad det skulle vara annars. Men det låter mycket osannolikt! Det skall bli spännande att se vad du kommer fram till!

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » lör 20 aug 2016, 19:58

Kan va att jag hade problem att få matat bränsle med dunken. Ska testa igen.

En sak jag inte har bytt är returslangen, kan det va så att returen är för tät så att när luftstskruven är öppen så får motorn lite mindre bränsle och går på så sätt bättre?

Vet det låter långsökt men.. Alltså med luftskruven öppen så kommer det bara bränsle ut, ingen luft at vad jag kan se.

Förvirrande :)

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 21 aug 2016, 07:18

Världens dummaste fråga kanske? Får bägge spridarna lika mängd bränsle om du lossar stigarrören vid spridarna och tittar medans du snurrar motorn? Detta blir såklart en uppskattning men på min blir det "lika" blött vid bägge. Detta när luftskruven är åtdragen.

Skriv svar