Lowrance Elite 7m problem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Lowrance Elite 7m problem

Inlägg av BF!! » lör 03 sep 2016, 09:13

Hej alla,

Min plotter display slocknad helt när jag seglade i St Annas skärgård i somras. Helt svart display alltså och inget strömförsörjningsparoblem.
Mycket pinsam situation då jag körde för motor p.g.a. stiltje liknade lite slalom mellan grynnor och mindre öar. Jag blev lite ställd inför situation. Visserligen hade jag sjökort bredvid mig men hade inte följt den slaviskt då jag hade full koll på plottern vart jag skulle svänga osv.

Nåväl, tryckte då på Light knappen och den startade upp igen med en annan sjökortsbild men igen fart uppgift. Alltså GPS mottagaren fungerade inte. Skruvade ur strömförsörjningen i bak med den blå kontakten och tillbaka, power on reset alltså. Då startade plottern upp perfekt och gav mig fart och korrekt sjökort och position Efter denna händelse har detta inte upprepats igen utan plottern fungerar hellt ok.
Men nu är jag väldigt orolig om detta skulle hända igen när man seglar runt öar och kobbar i en skärgård för detta får naturligtvis inte hända igen.

Är det nåågon av er som har drabbats av samma sak?
Har haft i huvudet att skaffa en till plotter som backup men verkar ju helt galet.

Till historien hör att jag har en läsplatta med Seapilot som räddade mig den stunden innan jag kunde göra "power on reset" på plottern.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Kjelle
Diamantmedlem

Re: Lowrance Elite 7m problem

Inlägg av Kjelle » tis 06 sep 2016, 21:15

Har haft liknande problem men detta kunde hänföras till en glappkontakt i en kontakt. Tipset är att undersöka anslutningar / kontakter och ställen där kabeln utsätts för upprepade böjningar etc. Om det finns lödda kontakter så är kallödningar och dåligt fixerade ledare möjliga bovar i dramat. Om det finns en separat strömbrytare så kan även denna (och dess anslutningar) misstänkas. Det behövs endast ett mycket kort avbrott för att GPS:en ska slockna. Det kan vara tålamodsprövande att hitta denna typ av spontana fel. Tips: Det finns en funktion i GPS:en där man kan kontrollera spänningenoch visa den på bildskärmen till instrumentet

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » ons 07 sep 2016, 07:55

Fick ett svar av Navico nu om mitt problem att lämna in min plotter hos Nobelius i Stockholm för översyn m.m.
Ska åka dit och lämna in den vid tillfälle efter att båten är upptagen efter säsongens slut.
Återkommer om eller vad de har hittat.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

mascot4
Rookie

Inlägg av mascot4 » sön 11 sep 2016, 13:48

Ser fram mot vad dom hittar, har exakt samma problem med min.

Skriv svar