Hej!
Skall måla om snobbranden över vattenlinjen och nu är det en bred målad snobbrand som går till vattenlinjen (bottenfärgen).
För att smala av randen tänkte jag att slipa ner till gelcoaten och lämna en omålad 20-25mm fält mellan bottenfärg och den målade ytan.
Hur gör man på lämpligaste sätt för att inte skada gelcoaten men vill inte heller försöka polera bort färgen med för fint material som tar "hur lång tid som helst"
Tacksam för tips!
Göran A
Måla om snobbrand över vattenlinje
Re: Måla om snobbrand över vattenlinje
För att reda ut begreppen - det du kallar snobbrand är vattenlinjen; snobbranden sitter vanligtvis 10 cm under relingen ungefär.
Mitt tips är att måla en vit rand mellan den färgade vattenlinjeranden och bottenfärgen. Det är betydligt enklare samt lättare att hålla rent än slipad och polerad gelcoat. Jag har så på min båt, är sjukt nöjd.
Mitt tips är att måla en vit rand mellan den färgade vattenlinjeranden och bottenfärgen. Det är betydligt enklare samt lättare att hålla rent än slipad och polerad gelcoat. Jag har så på min båt, är sjukt nöjd.
Alla borde ha skägg
Jag hade testat en lagom liten vass spackelspade, om färgen inte sitter fördjävligt. sen slipa/polera gelcoaten där du vill ha den vit. Inget stort / Svårt jobb.
/Thomas
/Thomas
Lustigt, enligt mig är det precis tvärtom.Peter_K skrev:För att reda ut begreppen - det du kallar snobbrand är vattenlinjen; snobbranden sitter vanligtvis 10 cm under relingen ungefär.
Snobbrand = målad rand på fribordet i anslutning till vattenlinjen (vattenlinje = skiljelinjen mellan fribord och undervattenskropp).
Linjen som målas en bit under (och följer) relingen skulle jag kalla dekorlinje eller dekorrand...
Jag kan ha fått fel för mig förstås – eller finns här en skillnad i språkbruk mellan ost- och västkust?
Jag skulle säga att alla ränder och linjer på en båt är dekorränder eller dekorlinjer, oavsett var de sitter (överbyggnad, skrovsida, vattenlinje).
Men vad det heter kanske spelar mindre roll i sammanhanget - fördelen som jag ser det med målad jfr med gelcoat är att det målade (speciellt om det är 2K) är väldigt lätt att göra rent och det håller sig rent också. Jag jämför med båtgrannar som har problem med att den är gul, svår att hålla rent, skitig som få vid upptagning. Jag slipper det; bara tvätta rent med lite rengöringsmedel typ diskmedel o vatten.
Men vad det heter kanske spelar mindre roll i sammanhanget - fördelen som jag ser det med målad jfr med gelcoat är att det målade (speciellt om det är 2K) är väldigt lätt att göra rent och det håller sig rent också. Jag jämför med båtgrannar som har problem med att den är gul, svår att hålla rent, skitig som få vid upptagning. Jag slipper det; bara tvätta rent med lite rengöringsmedel typ diskmedel o vatten.
Alla borde ha skägg