Måla om snobbrand över vattenlinje

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem

Måla om snobbrand över vattenlinje

Inlägg av Göran A » ons 14 sep 2016, 09:34

Hej!
Skall måla om snobbranden över vattenlinjen och nu är det en bred målad snobbrand som går till vattenlinjen (bottenfärgen).

För att smala av randen tänkte jag att slipa ner till gelcoaten och lämna en omålad 20-25mm fält mellan bottenfärg och den målade ytan.

Hur gör man på lämpligaste sätt för att inte skada gelcoaten men vill inte heller försöka polera bort färgen med för fint material som tar "hur lång tid som helst"

Tacksam för tips!

Göran A

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Måla om snobbrand över vattenlinje

Inlägg av Peter_K » ons 14 sep 2016, 16:16

För att reda ut begreppen - det du kallar snobbrand är vattenlinjen; snobbranden sitter vanligtvis 10 cm under relingen ungefär.
Mitt tips är att måla en vit rand mellan den färgade vattenlinjeranden och bottenfärgen. Det är betydligt enklare samt lättare att hålla rent än slipad och polerad gelcoat. Jag har så på min båt, är sjukt nöjd.
Vattenlinje_liten.jpg
Den vita är någorlunda färgkoordinerad med gelcoaten, men avvikelse syns inte så mycket...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 14 sep 2016, 20:35

Jag hade testat en lagom liten vass spackelspade, om färgen inte sitter fördjävligt. sen slipa/polera gelcoaten där du vill ha den vit. Inget stort / Svårt jobb.
/Thomas

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » tor 15 sep 2016, 17:56

Peter_K skrev:För att reda ut begreppen - det du kallar snobbrand är vattenlinjen; snobbranden sitter vanligtvis 10 cm under relingen ungefär.
Lustigt, enligt mig är det precis tvärtom.
Snobbrand = målad rand på fribordet i anslutning till vattenlinjen (vattenlinje = skiljelinjen mellan fribord och undervattenskropp).
Linjen som målas en bit under (och följer) relingen skulle jag kalla dekorlinje eller dekorrand...
Jag kan ha fått fel för mig förstås – eller finns här en skillnad i språkbruk mellan ost- och västkust?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 16 sep 2016, 08:43

Jag skulle säga att alla ränder och linjer på en båt är dekorränder eller dekorlinjer, oavsett var de sitter (överbyggnad, skrovsida, vattenlinje).
Men vad det heter kanske spelar mindre roll i sammanhanget - fördelen som jag ser det med målad jfr med gelcoat är att det målade (speciellt om det är 2K) är väldigt lätt att göra rent och det håller sig rent också. Jag jämför med båtgrannar som har problem med att den är gul, svår att hålla rent, skitig som få vid upptagning. Jag slipper det; bara tvätta rent med lite rengöringsmedel typ diskmedel o vatten.
Alla borde ha skägg

Skriv svar