GREFAB igen....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sangris
Diamantmedlem

GREFAB igen....

Inlägg av sangris » tor 04 dec 2014, 19:26

Det damp ner en faktura från GREFAB i min postlåda idag. Fakturan gällde båtlyftet nu i höst med tillhörande avspolning av båtbotten.

Någon kanske tycker jag är snål smålänning, och det står jag i så fall för, men är det rimligt att priset på bottenspolning höjs med 100% på ett år, från 200 till 400:-? Det är ockerpris enligt mig. Det tar ca 3 minuter för personalen att spola av min lilla 28-fots segelbåt....en rejäl timdebitering.

Själva lyftet kostade förra hösten 625:- och i år var det höjt till 800:- Inte en rad om varför priserna höjts på detta sätt. Själv har man väl ingen möjlighet att ta med egen högtryckstvätt och spola av botten på egen hand. Det är nog förbjudet i GRFABS förbudshamnar. Dessutom måste man då använda de nygjorda spolytorna som tar hand om spolvattnet och det är nog också förbjudet i samma förbudshamn.

Ni som har båtar i andra hamnar runt Sveriges kust, vad betalar ni för motsvarande service-(!) tjänster?

Ska vi stillasittande tiga om kostnader som bara höjs för oss båtägare utan någon förklaring till höjningen? Det skulle vara väldigt intressant att veta hur man räknat fram priserna.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: GREFAB igen....

Inlägg av Lasse L » tor 04 dec 2014, 20:25

Igår fick jag faktura på "Paketpris" 2850 Skr
För "Tjänster och landhyra max en vecka"
Gällande motorbåtens 3-års upptagning för botten målning.
Fakturan hade jag glömt, lyftet var i början sept.
Trög fakturering, men nu är den betald.
Fast den skall betalas före 2015 01 02
http://lasselundell.se/caravelle.html

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 09 dec 2014, 10:02

Man kommer överens om pris innan köp. Eftersom du redan är kund (? - utgår från att detta inte är ditt första år) så är det väl bara att läsa i prislistan vad de olika tjänsterna kostar.
Tog 1 minut att leta fram. http://grefab.se/allt_om_batplatser.../ ... na_villkor

Not: priserna gäller i länkad lista gäller fram till 141231. På svenska betyder det att nästa års prislista kommer att innehålla andra priser, med största sannolikt högre.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 09 dec 2014, 10:39

tycker inte det verkar så dyrt? Har för mig att jag betalar typ samma på Öckerö, men då är båten 34 fot vilket säkert gör sitt till.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 09 dec 2014, 11:03

400 för tvätt och 800 för lyft verkar väldigt billigt.

Hade inte reagerat om ex.vis lyftet det kostat det dubbla.

Sedan är det alltid osmart med en kraftig prishöjning.
Bättre med små årliga prishöjningar.
Senast redigerad av 1 oceansailor, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tis 09 dec 2014, 12:04

Svinninge,Åkersberga tar 400 för avspolning, kan tänka mej att just det att spolvattnet tas omhand är en kostsam hantering
Sedan ser jag kostnaderna
för upptag, hantering, hyra av plats, sommarplats som en summa som man tar ut för att hålla rull på hela anläggningen, det ska underhållas uppdateras etz,
jag känner mej lugnare då jag tänker på vad det kostar som en månadssumma, som en klump ser det inte skoj ut....
Känner inte till grefab men stora aktörer brukar få en svällande byråkrati som kostar multum.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 09 dec 2014, 13:29

Betalar också 800 kr för lyft för en lika stor segelbåt. Lyftet sker alltid på en helg. Tjänsten spolning finns inte då det är en båtklubb och inte en marina, och jag tror faktiskt det är förbud att spola botten på land hos oss. Har inte brytt mig att ta reda på detta då vattnet oftast är slut ändå eftersom en del personer gärna lägger en timme eller två på att tvätta sin båt med rinnande vatten varje höst.

Angående priset för spolning är det lätt att tänka att det är mycket att debitera för tre minuters arbete, men det är ju inte en gubbe som bara tittar på en båt i tre minuter. Någon måste betala för reningsanläggning, spolplatta, högtryckstvätt som skall köpas och underhållas, och jag kan också tänka mig att det tvättas ett par-tre båtar i timmen bara, vilket betyder att man måste ha betalt för tiden emellan båtarna också.
För tio år sedan låg jag på en marina, det gick runt en herre och tog betalt i kontanter för bottentvätt, kvitto fick man inget, spolplatta fanns ingen. Då kostade det 30 kr/m båt; för 28 fot (c:a åtta meter) är det 240 kr, men då kände nog inte killen den där Moms alla pratar om...
Dvs, 400 kr är inte så farligt?
Alla borde ha skägg

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 09 dec 2014, 14:10

I Stockholm är vi ju som bekant lite blåare och helgar de fria marknadskrafterna på ett annat sätt än på Västkusten. Ett normalt marknadspris på kommersiell marina för sagda 28 fot inkluderande bottenspolning (ingick sist jag låg där, utan extra kostnad peppar peppar... gick inte heller att välja bort) ligger på
Bullandö 28 fot.JPG
Bullandö 28 fot.JPG (11.1 KiB) Visad 185186 gånger
Priset avser sommarsäsongen 2014 och vintersäsongen 2014/2015
och inkluderar bryggplats, markhyra, upptagning, sjösättning, normal elförbrukning för vårrustning (ej värme), sjövatten för båtvård (ej vid frost), mastkran, färskvatten under sommarsäsongen, mottagning av sopor och farligt avfall i samband med nyttjande av båt, båttoasug, parkeringsplats för bil, olåst mastförvarings-utrymme, förvaringsområde för pallnings- och täckningsmaterial, dusch och bastu.

Tillkommer gör då en mer eller mindre obligatorisk "bomavgift" om 730-1490 kronor. Vill man ha sommarel kostar det 695 kronor ytterligare (obs! får ej användas för att driva kylskåp...)

Själv ligger jag numera på ideell båtklubb. Det är nog billigare än både Grefab och Bullandö. Vi har en högtryckstvätt med diesel och trefas som fixar fasligt varmt vatten under högsta tänkbara tryck. Fin grej som alla spolar av sin botten med vid upptagningen. Den apparaten betalar jag såklart någonting för fast svårt att precisera exakta kostnaden. Pelle och hans grabb brukar reparera den när den går sönder. Tankar den gör man oftast från någon båtägares privata jeepdunk osv. Vi får som tur är fortsätta att spola botten utan platta så där har vi ingen kostnad heller. Detta efter många turer fram och tillbaka med miljöförvaltningen. Nyckeln som löste det hela är att klubben ligger vid Mälarens strand. Därmed är vi förbjudna att använda bottenfärg. Ergo, inget farligt kan komma att spolas av från botten.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 09 dec 2014, 15:43

barry skrev:I Stockholm är vi ju som bekant lite blåare och helgar de fria marknadskrafterna på ett annat sätt än på Västkusten.
Det där gäller inte längre. Efter att Göran Johansson släppte taget om kommunen i allmänhet och GREFAB i synnerhet så har priserna ökat rejält även här på framsidan.
Senast i år med 10% för GREFABs kunder.
För en 31 fots segelbåt betalar jag nästan 7000 för Vinterplats (upptagning, avspolning, upp-pallning och sjösättning). Sommarplats har jag inte i GREFAB så där tillkommer 6000 till.
Så 13kSEK för sommar och vinter matchar nog Stockholmspriserna väl så bra.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 12 dec 2014, 21:12

Visst, jag är inte mer bakom flötet än att jag förstår att anläggningen måste betalas av någon. Nyanlagd spolplatta kostar förståss och som någon skrev tidigare så kostar ju högtryckstvätten och den ska servas emellanåt, gubben som spolar ska ha lön m.m.
Det vore intressant att veta hur man räknar fram denna kostnad. Att priset stiger med 100% från ett år till ett annat och att man hamnar på ett så jämt belopp ger i alla fall mig en känsla av att det är något man höftat till....
Jag var mera intresserad av vad ett kranlyft med bottenspolning kostar i andra hamnar i landet.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » lör 13 dec 2014, 07:33

Prissättningen på Grefab har väl inte varit så där väldigt underbyggd under tidigare år, det har varit väldigt mycket låt-gå-mentalitet. Med den nya ledningen försöker man väl få verksamheten att gå runt. Jag vill inte försvara deras åtgärder men det är mycket som varit eftersatt och som nu måste finansieras. Det är som nämnts spolplattor, det är toatömningssystem (som är ett lagkrav) det är besiktning av maskiner och kranar (ja det har varit kraftigt eftersatt!) där man upptäckt att maskinerna inte håller måttet enligt lagar och förordningar. Därför har man nu nya eller moderniserade kranar och ny maskinpark.
Och än har man inte satt igång på allvar med alla reparationer och ombyggnader av själva hamnarna, ett område som är kraftigt eftersatt på många ställen. Allt detta gör sammantaget att man höjer priserna. Då hugger man till där det går att håva in pengar.
Att jämföra med andra hamnar är inte lätt, en del drivs mer eller mindre på ideel basis, andra hamnar körs i helt privat regi och då kan det variera från nästan gratis till långt över den nivå som Grefab ligger på.

Spinnaker79
Rookie

Inlägg av Spinnaker79 » tor 09 apr 2015, 20:53

Lite inside info:
Driften av ett reningsverk ligger på ca 65kr/m båt sen tillkommer resten som ni redan nämnt.

KaptenEvin
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av KaptenEvin » mån 24 okt 2016, 10:00

Gammaltråd, dock så hittade jag den när jag googlade runt för att ta reda på vad det kommer att kosta för olika moment nu inför vinterupptagningen.

400:- känns väldigt billigt har jag resonerat mig fram till.

http://kaptenevin.se/2016/october/avspo ... v-bat.html

Man glömmer lätt kringkostnaderna även för de jobb som känns små/snabba.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 24 okt 2016, 17:56

KaptenEvin skrev:Gammaltråd, dock så hittade jag den när jag googlade runt för att ta reda på vad det kommer att kosta för olika moment nu inför vinterupptagningen.

400:- känns väldigt billigt har jag resonerat mig fram till.

http://kaptenevin.se/2016/october/avspo ... v-bat.html

Man glömmer lätt kringkostnaderna även för de jobb som känns små/snabba.
Jag vet inte hur Grefab kom in i det här, men om Grefab tar 400 kronor för avspolning i samband med båtupptagning så är det dyrt.
Högtryckssprutan står där klar att användas hela dagen, själva spolningen överstiger inte 2 minuter för en 8m segelbåt.
Men du får gärna betala 1000:- om du vill
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 24 okt 2016, 18:35

Jag undrar om det räcker med två minuter (om det gör det; en sån spruta vill jag också ha) ?

Men skall man räkna korrekt på tvättkostnaden måste man inte bara räkna in tiden det tar att tvätta botten utan också kostnaden för kranen som håller båten (truck eller kran), kostnaden för att ta hand om tvättvattnet och ställkostnaden för de som betjänar tvätten.
Anders S

Skriv svar