Offeranoder folding propeller

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Offeranoder folding propeller

Inlägg av Besqua » ons 26 okt 2016, 08:59

Jag bytte klumpen som bladen sitter i för 2 säsonger sedan (3 blads penta ), innan så var offeranoderna på klumpen
rätt intakta efter säsongen, nu sedan bytet är dom i stort sett bortoffrade på hösten, har ni ngn ide om varför denna
eskalering sker, i fjol tyckte jag mig tom se gropar i godset på bladen som inte var innan, ev noja ....,
jag vet att denna modell är galvaniskt främjad från drevet.

HansH
Diamantmedlem

Re: Offeranoder folding propeller

Inlägg av HansH » ons 26 okt 2016, 09:28

Är det samma leverantör/märke på anoderna...?
Landströms-problem i grannbåtar skall väl också kunna påverka, iofs borde det inte göra det om propellern är galvanisk avskild?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » ons 26 okt 2016, 11:27

Köper på Hjertmans, tror däremot att jag köpt icke original.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 26 okt 2016, 14:27

Eskaleringen kan bero på att första anoden inte fungerade. Jag råkade ut för något liknande på en bogpropeller. Leverantören
bekräftade att det funnits en serie med fel legering på anoden. (De såg lika nya ut efter tre säsonger) Fick nya som offrade sig.

En annan förklaring kan vara att något på båten eller i hemmahamnen ändrar sig. En mindre bra installation, ny hemmahamn, nya båtgrannar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 okt 2016, 14:28

Det där kan variera mycket. Jag har förlorat (!) två anoder på min flöjlande propeller - de har frätts upp runt skruvfästet och lossnat. Tidigare fungerade det utmärkt, och i våras såg jag noga till att skruvarna isolerades från anoden, på tips från tillverkaren (den har kontakt via sin bas, till propellern). Men icke, ingen vet var den finns nu, för den var borta vid upptagningen, den också. En skillnad mot tidigare (då det fungerat hjälpligt) är anodleverantören.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 26 okt 2016, 17:49

Det är den offeranod som är rättast monterad som försvinner först. Att de försvinner är ett hälsotecken, ju fortare, desto bättre offerverkan.
Vid monteringen är det viktigt att båda ytorna är rengjorda och att skruvar/bultar som håller fast anoden är så hårt dragna som gerjorna max kan tåla utan att skadas.
Foldingpropellrar till S-drev skall ha sitt innernav vara elekriskt skildt från sitt innernav, som du vet. Men för säkerhets skull skall man ohm-mäte mellan ytternavet och t.ex. drevets oljeavtappningsplugg för att säkerställa att inte muttrlåsningar eller annat råkat kortsluta den isoleringen.

Skulle det vara kortslutet är den vanligaste konsekvensen inte att propellerns egen offeranod försvinner för fort, utan att S-drevets egen gör det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar