Den fantastiska växelriktaren.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
North
Rookie

Den fantastiska växelriktaren.

Inlägg av North » tor 17 nov 2016, 16:43

Hej.
Jag undrar om en inverter som är ansluten till elslingan i varmvattenberedaren även fungerar som en isolationstransformator?
Tanken är att jag inte ska ha något som förbinder bryggstolpens jordanslutning med metallen i båten.
Nu kommer säkert några protestera och säga att batterierna tar slut på nolltid om du kör uppvärmningen med hjälp av 12volt.....
Men, tanken är ju natuligtvis att normalt bara starta uppvärmningen när båten är ansluten till landström, då laddas batterierna med 45A som nästan motverkar uttaget via invertern. Skiner sen solen så hjälper även 260w solpaneler till.

Nästa fördel, säg att varmvattnet är slut och vi bara har en halvtimme att köra till nästa stopp. Då kan jag både värma upp vattnet med hjälp av motorns kylvatten OCH elslingan! Motorns generator kompenserar med råge, jag tror den är på 115A.

Sen det tredje senariet, ligger i en naturhamn varmvattnet är slut solen gassar. En timmes inkoppling av elslingan ger ca 40graders temperaturhöjning i beredaren. Denna förbrukning ger solpanelerna tillbaka på knappt fyra timmar under otimala förhållanden.

Tror ni på det här?
Det viktigaste är att ta bort riskerna för galvaniska strömmar.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Den fantastiska växelriktaren.

Inlägg av Besqua » tor 17 nov 2016, 17:40

Hej och välkommen.
Kollade snabbt vilken effekt slingan i vv beredaren kan tänkas vara på, en liten var på 750 watt,
det blir en kraftig omvandlare...
Min tanke och erfarenhet är att ligger du på landström 230v, ja då pluggar man vid behov direkt in vv beredaren, laddaren lever sitt eget liv.
Tycker också att det går väldigt fort om man nu går för motor att få hett vatten, via värmeväxlarfunktionen i vv beredaren, under kvarten skulle jag nog säga. (Penta 20xx)
Men ska man ha varmvatten i scenariot i naturhamnen, ja då kanske detta du klurat ut fungerar, men mycket effekt är det som ska till,
överlämnar med varm hand galvaniskaströmmarfrågan till ngn skickad.

North
Rookie

Inlägg av North » fre 18 nov 2016, 09:10

Tack så mycket.

Det stämmer att värmeslingan är på 750w glömde skriva det
Växelriktaren ger ren sinus och är på 1500w. Köptes via eBay för överkomliga 1600kr.
Då båten är ny för oss sen augusti och vi inte hade varmvatten i den förra är denna konstruktion mitt vinterprojekt.
I förra båten hade vi också 230v som bl.a. Försörjde kaffebryggare, liten brödrost, elvisp, frugans plattång, datorladdning mm. Dock inte samtidigt hehe
Att det går så fort som en kvart att värma beredaren med motorn är ju kanon, jag fick höra att det skulle ta en timme! Därav tanken med dubbel laddning vid korta hopp.

//North

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 18 nov 2016, 09:56

Hur lång tid det tar att mätta varmvattenberedaren beror till stor del på hur stor den är. Därför brukar man rekommendera en liten VV-beredare på segelbåtar, som kanske kör motorn kortare tid (vid in- och utgång ur hamn). Motorbåtar använder ju motorn hela tiden...

Det man bör tänka på med en mer eller mindre permanent inkopplad växelriktare (inverter etc) är att man i allt väsentligt har ett 220V-system i båten, en miljö som mest liknar ett våtrum. Med landström, redigt inkopplat har man tillförlitlig skyddsjord, något man helt enkelt måste garantera själv när man har en inverter i båten.

Om man i det läget kopplar in sk "dubbelisolerade" enheter (som elvispen, typ) riskerar man kanske inte så mycket, men semipermanenta eller permanenta inkopplingar av (tillexempel) VV-beredarens elpatron kan bli mycket besvärligare.

Här handlar det om två intressen i konflikt: Att ha ett fullgott personskydd och att slippa elektrolytisk korrosion genom läckströmmar. En stabil och absolut pålitlig jordplatta löser troligen det första problemet, men här spelar inverterns konstruktion stor roll.
Anders S

North
Rookie

Inlägg av North » fre 18 nov 2016, 10:38

En jordfelsbrytare och en 6amp automatsäkring är inköpt för att monteras direkt efter inverterns 230volts uttag i en normkapling IP65. Borde inte det räcka om man sen bara ansluter dubbelisolerade enheter?
Läste även att invertern stänger av om det blir en kortslutning på 230 volts sidan.

Tar mer än gärna emot information i ämnet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 18 nov 2016, 11:51

North skrev:En jordfelsbrytare och en 6amp automatsäkring är inköpt för att monteras direkt efter inverterns 230volts uttag i en normkapling IP65. Borde inte det räcka om man sen bara ansluter dubbelisolerade enheter?
Läste även att invertern stänger av om det blir en kortslutning på 230 volts sidan.

Tar mer än gärna emot information i ämnet.
En jordfelsbrytare måste upptäcka en läckström, och det är bara om strömmen går från fas och bort från nollan som detta sker. I normalfallet är det ju så, och anledningen till att jordfelsbrytaren är så nyttig. Däremot ger en jordfelsbrytare inte skyddsjord, vilket är den andra viktiga delen av ett säkert 220V-system. I ditt fall innebär ju en inverter att du genererar din egen 220V.

Om dessutom man har otur riskerar man att bli en del av kretsen till noll, och då "ser" kanske inte jordfelsbrytaren något fel )om strömmen går mellan fas och nolla. med dig mitt i, så blir det så.) Därför skall man vara noga med att installationen har skyddsjord (så att minsta lilla isolationsproblem hittar en alternativ jord, och därmed löser ut jordfelsbrytaren) - det är första försvarslinjen och normalt har man det så i alla lägen vid landström.

Bygger man sitt eget system ordnar du fas och nolla via din inverter, men var finns den skyddsjord du också behöver? Det är alltså den du skall ordna.

Seawolf har en skiss (i en annan tråd, och här: http://www.sxk.se/content/teknik-säker-landström) visat hur båten kan få sin egen skyddsjord.
Anders S

Skriv svar