http://glembring.se/ Sålde Reflex kaminer förr.
De kan troligtvis hjälpa dej med oringen.
Eller http://refleks-olieovne.dk/
Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad
Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad
En verkstadsmaterialbutik kan vanligen reda ut vilken dimension även en skadad o-ring skall ha. Kan du pilla ut den skadade oringen ur sitt "hål" hjälper det. Rensnålen kan också ge dimensionsanvisningar - man kan reda ut dimensionen om man har (delar av) oringen och åtminstone den ena tätytan tillgänglig.Sailbear skrev:Tänkte mest uppdatera om att det var den nya pumpen som felade. Har fungerat med gravitationstank i över en vecka nu.
Leverantören ska skicka en ny pump imorgon. Tyvärr är det nu den gamla kaminen som brinner nu dvs inget vattenburet.
Anledningen till att det är den gamla kaminen som brinner är att jag råkade skada en O-ring inne i renspinnen (eller den del där man sticker in den för att vara exakt). Rengjorde tydligen lite för aggressivt , men man kan ju också tänka sig att den o-ring hade några år på nacken. hur som helst läcker det en del där nu..
Problemet är att tillverkaren av denna rensnål inte finns längre och jag vet inte vilka dimensioner denna o-ring behöver ha eller hur den ska se ut.
Är det någon som har en lösning på detta tar det tacksamt emot.
Så jag funderar på att plombera rensnålen med en stor bult och en passande gummibricka. Någon som provat något dylikt ingrepp?
Tanken är att stänga av kaminen varje gång jag tänker rengöra med rensnålen och då skruva ur bulten och skruva i delen med rensnålen.
Anders S
Tyvärr märkte jag inte när den skadades utan har troligen tryckt in den in i kaminen när jag rensat. Var lite svart guff kvar.. (om det nu var o-ringen)
Tyvärr passar inte Glembrings/Refleks rensnålar på denna kaminen. Kan ju iofs undersöka om dom någon gång haft dessa rensnålar till sina kaminer tidigare. Men betvivlar det, då jag har har en gammal refleks också och där stämmer inte dimensionerna överhuvudtaget.
Har dock provat att blåst hårt i rensnålen/bränsleingången och det kommer det inte ut någon luft alls. Så kanske läckte det i gängorna.. Funderar på att prova igen och då med lite extra gängtejp. Blev tom osäker på om jag kanske glömde gängtejpen sist (har skruvat ihop och isär det så många gånger nu)
Tack för hjälpen så länge!
Tyvärr passar inte Glembrings/Refleks rensnålar på denna kaminen. Kan ju iofs undersöka om dom någon gång haft dessa rensnålar till sina kaminer tidigare. Men betvivlar det, då jag har har en gammal refleks också och där stämmer inte dimensionerna överhuvudtaget.
Har dock provat att blåst hårt i rensnålen/bränsleingången och det kommer det inte ut någon luft alls. Så kanske läckte det i gängorna.. Funderar på att prova igen och då med lite extra gängtejp. Blev tom osäker på om jag kanske glömde gängtejpen sist (har skruvat ihop och isär det så många gånger nu)
Tack för hjälpen så länge!
Tänkte bara berätta hur allt löste sig. Tröttnade ordentligt på vår 4T kamin, blev alldeles för många turer. Dels stressad över att vintern skulle komma på riktigt och att det heller inte kändes värt att lägga ned allt för mycket tid och pengar på denna kamin.
Så blev det till sist att vi hittade en betydligt större och oanvänd Refleks till salu. Den hade spisplatta, och tittglas och vattenslinga.
Med ny pump och denna kamin har vi det nu varmt och gott i båten och kommer klara vintern galant. Inomhusklimatet är kanon, och vi behöver inte köra med luftavfuktaren. Så om någon tillbringar mycket tid i båten höst och vinter och funderar på vattenburet rekommenderar jag det varmt.
Den andra kaminen ska jag titta på när man kan jobba utomhus, alt fått tag i en verkstad/bod. Mest för att jag inte vill låta den vinna.
Den 3:e och äldsta kaminen som också fungerar planerar vi att använda i en liten arbetsbod vi planar att sätta upp här i hamnen.
Så blev det till sist att vi hittade en betydligt större och oanvänd Refleks till salu. Den hade spisplatta, och tittglas och vattenslinga.
Med ny pump och denna kamin har vi det nu varmt och gott i båten och kommer klara vintern galant. Inomhusklimatet är kanon, och vi behöver inte köra med luftavfuktaren. Så om någon tillbringar mycket tid i båten höst och vinter och funderar på vattenburet rekommenderar jag det varmt.
Den andra kaminen ska jag titta på när man kan jobba utomhus, alt fått tag i en verkstad/bod. Mest för att jag inte vill låta den vinna.
Den 3:e och äldsta kaminen som också fungerar planerar vi att använda i en liten arbetsbod vi planar att sätta upp här i hamnen.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Suverän tråd med bra slut. Vattenburna värmesystem kan driva en till vansinne.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.