Jag har av en klättrare fått överta ett rep som hen inte vill använda längre. Klättrare skrotar i princip sina rep efter 5 år oavsett skick och vad de använts till. Detta är nästan oanvänt, och har alltså ej utsatts för några belastningar efter fall eller liknande. Officiellt skall detta vara 6 mm, men det verkar snarare vara 10 mm när jag mäter.
Min nuvarande båt är en IF, med officiellt deplacement 2,2 ton, vid semestersegling gissningsvis en bra bit mer. Min fråga är om det finns några avgörande skillnader mellan klätterrep och vanliga förtöjningar som gör att det jag fått är mindre lämpligt för förtöjning?
Klätterrep som förtöjning?
Re: Klätterrep som förtöjning?
Rent spontant låter det väldigt bra att använda ett klätterrep som förtöjning. Klätterrep är väldigt elastiska för att inte klättraren skall skadas när man faller. Det är dock ganska känsligt mot nötning så det är viktigt att man skyddar utsatta delar. Kärnan är skyddad mot UV-strålning av höljet så det borde inte vara något problem med den biten heller. En IF-båt är inte heller så tung så jag tror nog att det skulle räcka till väl för förtöjning under semestern. I hemmahamnen skulle jag dock välja riktigt 12mm förtöjningsgods, om inte annat så för att slippa diskussionen med försäkringsbolaget om något händer.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Det kan vara bra att känna till att klättrare använder knopar som vi seglare inte använder (och tvärtom). Bland annat är "överhandsknop i åtta" deras standardögla, medan vi vanligen gör en pålstek. Det kan ju vara bra att tänka på, eftersom en av klätterlinornas framträdande egenskaper är elasticiteten. (Hint: när en lina töjs ut blir den tunnare. Då kan knopar och stek som funkar på en stummare lina vara olämpliga).
Men det borde väl i så fall bara vara att anamma klätterknopar och lägga till dem i knopologin ombord.
Men det borde väl i så fall bara vara att anamma klätterknopar och lägga till dem i knopologin ombord.
Anders S
Jag hittade för 17 år sedan i en soptunna vid en båtklubb i Stockholm rep som nån båtägare inte mera vågade använda och använder dem än i dag som förtöjningslinor.