En strategi därvid kan då vara att man köper en duglig skena som är "standard", och med "ekonomidelar" (finns det sådana i båtaffären?) - sedan kan man rätt enkelt trimma denna med olika dyrbarheter. Ett komplett suber-duper-storskot, med en kullagrad vagn, dito svirvelskotblock + råtta och trim i båda ändar kostar mycket pengar. Men med rätt skena kan man köpa till och slipper skruva.Nils_D skrev:Håller helt med Anders S. Kör på den ursprungliga lösningen. Det är enklast just nu. Och när man inte vet hur avancerade prylar man vill ha tycker jag det är bäst att börja med enklast och billigast möjliga. I bästa fall tycker man det duger, men i de flesta fall när man lärt sig lite mer vill man ha något "vassare". Eftersom det man köpte först var billigt så svider det inte så mycket att uppgradera. Och då vet man ofta exakt hur högt man vill klättra på pris-och-prestanda stegen, och minskar risken att köpa något som var dyrare än man egentligen tycker man behöver.Anders S skrev:Min åsikt: Det som var original: en skena på tvären i sittbrunnen. Det finns en förberedd ursparing i sittbrunnsbänken för denna, skonar sittfläsket.e_gefvert skrev:Vad rekommenderar ni för storskotsystem på denna båt?
Jag är lite lost bland olika delar som behövs osv.
Och tack, Spider!
När det gäller skotskenor och block så kan man använda relativt enkla grejor, det behövs inte rullagrade vagnar eller kullagrade block, om man inte gärna vill. Men för den som startar på "noll" - det finns skotskenor som är självbärande och minskar snickeribehovet.
Storskot/sprayhood+relingslist shipman28
Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28
Anders S
Tack, hörni!
Jag hade gärna kört på den ursprungliga lösningen. Dock finns det mig veterligen ingen storskotskena till båten nu. Ej heller någon ursparing i sittbrunnen. Förrförre ägaren har spacklat igen där (duh!).
Ska man försöka få bort spacklet och sätta i en skotskena på originalplats eller göra nån ny lösning, tycker ni?
Jag hade gärna kört på den ursprungliga lösningen. Dock finns det mig veterligen ingen storskotskena till båten nu. Ej heller någon ursparing i sittbrunnen. Förrförre ägaren har spacklat igen där (duh!).
Ska man försöka få bort spacklet och sätta i en skotskena på originalplats eller göra nån ny lösning, tycker ni?
Om det är möjligt utan ohemult mycket arbete så föreslår jag att du tar bort inplastningen och återställer originalet. En erfaren och duktig båtdesigner (och Olle Enderlein var definitivt en sådan) hade antagligen ett bra skäl till att utforma båten som han gjort, vilket inte sällan de som försökt sig på en annan lösning märkt när den väl är på plats 
Ett möjligen enklare alternativ är att den första säsongen ha skotbalken skruvad ovanpå sittbrunnsbänken. Men då blir det mycket obekvämare, och dessutom är väl risken att du behöver väldigt lång skruv för att fästa skotbalken om den måste dras igenom all plast som användes när det ursprungliga uttaget fylldes igen, vilket i sin ur kräver att man kan borra rätt långt med hög precision.
Man kan i och för sig också ha en fast skotpunkt i sittbrunnsdruken ungefär rakt under där den ursprungliga skotskenan gick. Men det behövs rejäla förstärkningar under för att det skall hålla, och det är inte alltid så lätt att komma under sittbrunnen gör att utföra arbetet. Men om det går är det förstås den enklaste lösningen, även om du då förlorar trimmöjligheter som jag inte skulle vilja vara utan.
Ett möjligen enklare alternativ är att den första säsongen ha skotbalken skruvad ovanpå sittbrunnsbänken. Men då blir det mycket obekvämare, och dessutom är väl risken att du behöver väldigt lång skruv för att fästa skotbalken om den måste dras igenom all plast som användes när det ursprungliga uttaget fylldes igen, vilket i sin ur kräver att man kan borra rätt långt med hög precision.
Man kan i och för sig också ha en fast skotpunkt i sittbrunnsdruken ungefär rakt under där den ursprungliga skotskenan gick. Men det behövs rejäla förstärkningar under för att det skall hålla, och det är inte alltid så lätt att komma under sittbrunnen gör att utföra arbetet. Men om det går är det förstås den enklaste lösningen, även om du då förlorar trimmöjligheter som jag inte skulle vilja vara utan.
Nils_D skrev:Om det är möjligt utan ohemult mycket arbete så föreslår jag att du tar bort inplastningen och återställer originalet. En erfaren och duktig båtdesigner (och Olle Enderlein var definitivt en sådan) hade antagligen ett bra skäl till att utforma båten som han gjort, vilket inte sällan de som försökt sig på en annan lösning märkt när den väl är på plats
Man kan ju också använda den typ av beslag som visades tidigare, mellan sittbrunnsbänkarna, ungefär under bomnocken. Då kan man montera skenan utan att äta upp bänkyta, men man ger bort litet trimmöjligheter.
När jag hade min Shipman (ett tag sedan) flyttade jag skotet (skenan) till bridgedäck (tvärtoften vid luckan) i ett anfall av tvärsäker ändringslusta. Skenan fästes i en konsol, så att skenan var flush med sittbänken. Fördelen var bättre benutrymme i brunnen, men två nackdelar: Den ena var att skotet gick in i sprayhooden på undanvind, vilket innebar att sprayhooden fick fällas då. Den andra var att vagnen kunde "anfalla" den ovaksamme som satt på motsatt sida vid stagvändningar. Det senare var inte så besvärligt, men det beror på hur man seglar. Därför är jag tveksam att rekommendera den lösningen, men det är en möjlighet, med för- och nackdelar.
Anders S
Jag tänker nog sikta på att återställa originallösningen. Är det svårt att knacka bort den där fyllmassan/spacklet eller vad det är, tror ni?
Kort svar: JA!e_gefvert skrev:Jag tänker nog sikta på att återställa originallösningen. Är det svårt att knacka bort den där fyllmassan/spacklet eller vad det är, tror ni?
Litet mer utvecklat: Det kan variera, beroende på hur bra jobbet är gjort. Jag fyllde3 igen skotskeneurtaget på min (notera, obetänksamt och överentusiatiskt!) och då kan det ju tänkas att den som gjort jobbet på din, har slipat rent i rännan, tätat alla skruvhål och spacklat upp håligheten med någon sorts armerat spackel (jag använde microballonger och polyester). I mitt fall gjorde jag jobbet bra, inget syntes av detta, men det krävdes en nymålning av brunnen för att få finish.
Har "gamle ägaren" gjort något liknande bör det ju synas någon liten antydan av jobbet, framförallt på undersidan. Dessvärre får du nog ner under sittbänken för att hitta var skruvarna suttit (undersidan) men kommer du åt kan du nog lokalisera var skenan har gått. Jag minns inte alldeles klart om skenan/skruvarna nåddes från foten av stickkojen och längst bak i stora stuvfacket - annars blir det knepigare (luckorna i aktern är SMÅ!).
Att mäta på någon orörd båt kan vara enklare.
När du vet var rännan går är det bara att börja hacka med ett stämjärn och hoppas att vidhäftningen inte är total. Man kan förstås jobba med mer kraftfulla verktyg, fräsar eller vinkelslip, men ta det mycket nätt - du vill ju inte reparera hål efter dig i onödan. Men det kan bli en hel del arbete, beroende på hur väl arbetet gjorts och finishen efteråt kommer att kräva arbete, den också.
Anders S
Såhär ser det ut i sittbrunnen på varje sida nu:
Bara att börja bryta loss med stämjärn?
Jag rekommenderar beslagen igen som jag länkade till tidigare. Det är verkligen jätteskönt att plocka bort skenan i hamn och få sittbrunnen fri. Betydligt mindre jobb också.
e_gefvert skrev:Såhär ser det ut i sittbrunnen på varje sida nu:
sittbrunn.jpg
Av bilden att döma lär det ju inte bli svårt att hitta rätt. Oavsett hur du gör sedan vill du nog korrigera det här.
Jag hade vågat prova att lossa spacklet - du behöver nog göra om det hur som helst och har inget att förlora.
Anders S
Jag har sådana, och instämmer helt. Enda nackdelen är att skenan inte löper över hela sittbrunnens bredd.Spider skrev:Jag rekommenderar beslagen igen som jag länkade till tidigare. Det är verkligen jätteskönt att plocka bort skenan i hamn och få sittbrunnen fri. Betydligt mindre jobb också.
Alla borde ha skägg
Sant Peter men det är det värt tycker jag så länge man inte vill ha ut det allra sista ur båten. För familjesegling funkar det kanon.
Det funkar bra för kappsegling också kan jag berättaSpider skrev:Sant Peter men det är det värt tycker jag så länge man inte vill ha ut det allra sista ur båten. För familjesegling funkar det kanon.
Alla borde ha skägg
Peter, det beror på vilka man möter
.
...eller hur bra man kan sin båt.Spider skrev:Peter, det beror på vilka man möter.
Har jag märkt.
Alla borde ha skägg
Visste du skulle svara så. Jag la upp bollen och du satte den
.