Bruksbatteri

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Bengt S
Erfaren medlem

Bruksbatteri

Inlägg av Bengt S » ons 28 jun 2017, 22:57

Är tvungen att byta ut båda (2 x 180ah)bruksbatterierna. Har fått erbj. om "fördelaktigt" köp av ett två år gammalt Varta 180 ah STARTBATTER för ca. 700 skr.( nypris ca. 2500), som varit i en solpanelanläggning på sommarstuga. Frågan är, är det rekommendabelt/ dåligt, att "para ihop" detta med ett NYTT bruksbatteri, vars "karakteristika" ju är annorlunda.Båda dock våtbatterier, så laddspänningen ( 14,4 V ) torde vara samma. Borde jag kanske i så fall använda ( och ladda)ett) ett åt gången?
Tacksam för snabba svar!
Önskar alla "sailguidare" varma vindar under resten av sommaren! ☺️

Bengt S.

sangris
Diamantmedlem

Re: Bruksbatteri

Inlägg av sangris » sön 02 jul 2017, 10:47

Rekomendationerna från batteritillverkare är att aldrig blanda nya o gamla batterier i samma krets.
Däremot har jag själv "fuskat" med gott resultat...

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 02 jul 2017, 13:44

Att blanda flera olika batterier är ju inte riktigt bra. Speciellt inte om ett är halvdåligt. Gäller alltså att kolla sommarstuge batteriet noga. Själv skulle jag nog inte gå ut och köpa ett nytt för 2500 och blanda med ett äldre för att spara 1200,-.

Bengt S
Erfaren medlem

Inlägg av Bengt S » sön 02 jul 2017, 20:56

Ok, jag börjar vara övertygad om att inte riskera, att onödigt förkorta ett nytt batteris "liv", genom att para ihop det med ett gammalt! Tackar för vägledningen!

Bengt S.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 jul 2017, 16:41

Risken att kvadda det nya batteriet är inte stor, bara det begagnade batteriet är friskt. Man kan ju fråga sig om det är det, ifall det tjänstgjort i en solcellsanläggning, men i de flesta fall kan man stresstesta batteriet utan att det blir särskilt förstört. (*) Sedan är nästa fråga om det handlar om ett renodlat startbatteri (i så fall till en STOR fordonsmotor) eller om det är ett mer generiskt "stort batteri".

I min båt har jag fyra olika batterier av olika ålder och skick, utan att det visar sig uppstå spökerier. Ett av batterierna är dessutom så kass att det knappast ens "hjälper tll". Jag nämner det för att minska ångesten över att blanda batterier. (Vad som händer om man lämnar dem åt sitt öde i månader kan man dock inte garantera. Det är när de är slutkörda på olika nivå som problem märks. Väl laddade kan ett kass batteri möjligen göra laddningen mindre effektiv.

(*) ett sätt är att mäta vad som händer då man kör startmotorn i tio sekunder utan att motorn startar (stoppet aktiverat, det testade batteriet ensamt). Då skall batteriet hålla spänningen och "komma tillbaka" snabbt, om det är friskt. Gammaldags batteritestare använder ett stort motstånd för samma sak.
Anders S

Skriv svar