Bottenfärg, hård eller polerande?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Bottenfärg, hård eller polerande?

Inlägg av Anders S » tor 31 aug 2017, 13:05

Federico skrev:Jag vaknar denna tråd....

Är skillnaden i prestanda väldigt stor? Är det värt det stora jobbet?
I princip, JA.

En slät botten är mycket gynnsam för seglingsprestandan, särskilt i "härligt sommarväder" (dvs, rimliga vindstyrkor). När man seglar i medvind och det blåser ordentligt spelar det inte så stor roll, men skillnaden mellan en välslipad och -målad botten och en gropig, flagnande är mycket stor i lägre vindhastigheter. Det beror på att friktionen är den stora boven upp till 5-6 knop, sedan kommer formmotståndet (vågbildningen) in alltmer.
Anders S

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem

Inlägg av Federico » tor 31 aug 2017, 14:26

Anders S skrev:

I princip, JA.

En slät botten är mycket gynnsam för seglingsprestandan, särskilt i "härligt sommarväder" (dvs, rimliga vindstyrkor). När man seglar i medvind och det blåser ordentligt spelar det inte så stor roll, men skillnaden mellan en välslipad och -målad botten och en gropig, flagnande är mycket stor i lägre vindhastigheter. Det beror på att friktionen är den stora boven upp till 5-6 knop, sedan kommer formmotståndet (vågbildningen) in alltmer.
Det kan jag tänka mig, men jag undrar om det finns någon siffra för att förstå fördelen...man måste ju lägga massor timmar på att byta från självpolerande (jag använder Micron) till V17.
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 31 aug 2017, 22:18

Det kan lätt göra 1-1,5 knop på en vanlig familjebåt i ren båtfart, lägg därtill större avdrift vid kryss.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 31 aug 2017, 22:31

Federico skrev:
Anders S skrev:

I princip, JA.

Det kan jag tänka mig, men jag undrar om det finns någon siffra för att förstå fördelen...man måste ju lägga massor timmar på att byta från självpolerande (jag använder Micron) till V17.
Finns ingen anledning. Självpolerande fungerar utmärkt (använder själv Micron), men måste underhållas (slipas) emellanåt. Om man låter den sitta år efter år och bara blaskar på nya lager får man till slut flagnande färg, inte alls bra. På min båt grundade vi med ett lager röd Micron och sedan två lager svart. Bättring sker sedan där man skymtar rött (eller i värsta, turbulenta fall grönt, grundfärgen). Det här innebär ett bättringslager och ett säsongslager - men inte mer än två lager. Sedan ligger det i självpoleringens natur att man lär sig var det virvlar mera, roder, kölkant etc - men med "signalfärg" ser man detta direkt.

Det du är ute efter är en tillräcklig ytfinhet, inget annat. VC17:s förträfflighet när det gäller slipning hänger helt på att du har en "perfekt" yta att måla den på, och det betyder att du slipar ner ytskiktet på grundfärgern. Från grundfärgen bör du ta bort penselränder och gräng från roller. Om du inte gör detta vinner du inte något med VC17, den fyller inte ut, utan avslöjar obarmhärtigt underlagets eventuelle brister. Sedan kan det tänkas att färgen är så tunn att den inte bygger i större omfattning även om man inte slipar, men mina erfarenheter av VC17 (bygger på de jag känner som använder den) landar i att de minsann får slipa emellanåt, de också.

Om du har Micron i gott skick hade jag inte slipat ner färgen mer än nödvändigt för att få jämn yta. Att grundmåla och göra om hela programmet är inte så kul, men att slipa bottenfärgen med 80-papper för att få bort alla ojämnheter innan målning gör stor nytta (och hjälper nya färgen att fästa väl, sparar också besvär). Får du ett tokryck och vill ha "racingbotten" är det litet annorlunda, då passar en hård färg bättre. Att i så fall slipa med finare än 400-papper tror jag inte är motiverat.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 01 sep 2017, 08:06

Har använt VC17 i 25 år och har aldrig behövt slipa pga att det byggt lager.
Enda gången som jag behövt skrapa/slipa bort färgen var när underliggande färg var något för mjuk varvid VC17 krackelerade.
Hade fuskat lite när båten köptes och tog inte bort bottenfärgen innan VC17 lades på utan lade på en primer mellan gammal färg och VC17.
Åtgärdades genom att ta bort allt in till epoxin och sen börja om med några lager ny epoxi + slipning till önskad finish.
Men, JA, VC17 kräver noggrant underarbete. Men sen är det bara att lägga två lager varje år...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 sep 2017, 10:19

HansH skrev:Har använt VC17 i 25 år och har aldrig behövt slipa pga att det byggt lager.
Enda gången som jag behövt skrapa/slipa bort färgen var när underliggande färg var något för mjuk varvid VC17 krackelerade.
Hade fuskat lite när båten köptes och tog inte bort bottenfärgen innan VC17 lades på utan lade på en primer mellan gammal färg och VC17.
Åtgärdades genom att ta bort allt in till epoxin och sen börja om med några lager ny epoxi + slipning till önskad finish.
Men, JA, VC17 kräver noggrant underarbete. Men sen är det bara att lägga två lager varje år...
VC17 bygger ca 5 my per skikt. det behövs två lager/år, alltså 10 my/per skikt (färgen binder förstås bra till sig själv i samband med målningen). Efter 25 år har man alltså dels 25 skikt med ett år emellan, dels en sammanlagd tjocklek av ca 250/1000 mm. Nu tror jag inte HansH har samma båt idag som för 25 år sedan, men har man det finns risken att färgen lossnar och flagningar uppstår. 250 My är (ungefär) lika tjockt som två vanliga A4-ark papper från skrivaren. Inte mycket då det gäller 25 års färg, men mycket nog prestandamässigt OM det flagnar. Jag har för mig att man kan tvätta bort VC17 med lösningsmedel om man är nervös för att det (efter lång tid) blir för många lager.

Annars handlar det mycket om underliggande färg. Vi målade spärrskikt på vår nuvarande båts bottenfärg första året och en mjuk bottenfärg , och lade sedan på "riktig bottenfärg" år två - kaos, elände och krackelering. Det var en mjuk standardfärg under, men som "skulle vara" kompatibel. Sedan fick vi (såklart) göra om alltsammans från gelcoaten och ut - båten liknade en golfboll, därför att allt släppte... MEN, sköter man Micron rätt blir det OCKSÅ bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem

Inlägg av Federico » fre 01 sep 2017, 10:35

Allt är en kompromiss...jag slipper gärna ta bort allt och göra ett sådant jobb och kan försöka fortsätta sköta Micron rätt, men om skillnaden kan nå 1 knop på en en båt som inte seglar snabbare än 5 knop i lättvind, det är ju 20% förlust i fart!
Jag förstår att en marginell skillnad är extremt viktigt om man kappseglar, men det jag gör bara för att det är roligt (åtminstone med min nuvarande båt); i så fall föredrar jag att behålla färgen jag har använt hittills, så länge kompromissen är acceptabel (underhåll/fart/bekvämlighet).
Förresten, har någon hittat ett sätt att inte bli blå (eller vilken färg man använder) då man våtslipar botten??
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 01 sep 2017, 10:48

Om man vill slippa få färg på sig när man slipar funkar den här bra tillsammans med förlängningsskaft.
https://www.byggmax.se/verktyg/förbrukn ... tyg-p30848
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 sep 2017, 11:12

Federico skrev:Allt är en kompromiss...jag slipper gärna ta bort allt och göra ett sådant jobb och kan försöka fortsätta sköta Micron rätt, men om skillnaden kan nå 1 knop på en en båt som inte seglar snabbare än 5 knop i lättvind, det är ju 20% förlust i fart!
Jag förstår att en marginell skillnad är extremt viktigt om man kappseglar, men det jag gör bara för att det är roligt (åtminstone med min nuvarande båt); i så fall föredrar jag att behålla färgen jag har använt hittills, så länge kompromissen är acceptabel (underhåll/fart/bekvämlighet).
Förresten, har någon hittat ett sätt att inte bli blå (eller vilken färg man använder) då man våtslipar botten??
Då kan det ju vara bra att tänka ungefär som du gör, dvs göra så bra det går med befintlig färg.

Kappseglare i entypsklasser (som H-båt) vill ju inte ge bort någonting, en procent av hastigheten är helt oacceptabelt. De polerar bottenfärgen (slipar med minst 400-papper) eller kör utan bottenfärg med båten på trailer (torrsegling).

För semesterseglare (som bryr sig) gäller ungefär minst den ytfinhet som man får med 80-papper. Men med Micron (typ) kan man sedan nöja sig med att rugga upp ytan igen med en lätt slipning och sedan måla med dyna - BARA DET INTE FINNS GROPAR OCH FLAGNINGAR. Roller går fortare, men då får man en litet för grov yta de första 100M eller så (innan grängen slitits ner) men det finns speciella skum- eller filtrollers som ändå blir rätt bra.

Skillnaden mellan en värdelös bottenfinish och en som är "okej" kan vara 20%. Skillnaden mellan en "okej" finish och en "perfekt" kan sedan vara en procent till. Bara entypsseglare på bana ser den skillnaden, och bara om de är riktigt duktiga seglare - annars är det annat som skiljer. (En ändring av SRS-talet med en procent brukar kappseglare tycka är "orättvis konkurrentfördel" eller "övergrepp av SRS-kommitten", litet beroende på om man får sänkt eller höjt och vem som får det...)
Anders S

Skriv svar