Federico skrev:Anders S skrev:Federico skrev:Jag vaknar denna tråd....
Är skillnaden i prestanda väldigt stor? Är det värt det stora jobbet?
I princip, JA.
En slät botten är mycket gynnsam för seglingsprestandan, särskilt i "härligt sommarväder" (dvs, rimliga vindstyrkor). När man seglar i medvind och det blåser ordentligt spelar det inte så stor roll, men skillnaden mellan en välslipad och -målad botten och en gropig, flagnande är mycket stor i lägre vindhastigheter. Det beror på att friktionen är den stora boven upp till 5-6 knop, sedan kommer formmotståndet (vågbildningen) in alltmer.
Det kan jag tänka mig, men jag undrar om det finns någon siffra för att förstå fördelen...man måste ju lägga massor timmar på att byta från självpolerande (jag använder Micron) till V17.
Finns ingen anledning. Självpolerande fungerar utmärkt (använder själv Micron), men måste underhållas (slipas) emellanåt. Om man låter den sitta år efter år och bara blaskar på nya lager får man till slut flagnande färg, inte alls bra. På min båt grundade vi med ett lager röd Micron och sedan två lager svart. Bättring sker sedan där man skymtar rött (eller i värsta, turbulenta fall grönt, grundfärgen). Det här innebär ett bättringslager och ett säsongslager - men inte mer än två lager. Sedan ligger det i självpoleringens natur att man lär sig var det virvlar mera, roder, kölkant etc - men med "signalfärg" ser man detta direkt.
Det du är ute efter är en tillräcklig ytfinhet, inget annat. VC17:s förträfflighet när det gäller slipning hänger helt på att du har en "perfekt" yta att måla den på, och det betyder att du slipar ner ytskiktet på grundfärgern. Från grundfärgen bör du ta bort penselränder och gräng från roller. Om du inte gör detta vinner du inte något med VC17, den fyller inte ut, utan avslöjar obarmhärtigt underlagets eventuelle brister. Sedan kan det tänkas att färgen är så tunn att den inte bygger i större omfattning även om man inte slipar, men mina erfarenheter av VC17 (bygger på de jag känner som använder den) landar i att de minsann får slipa emellanåt, de också.
Om du har Micron i gott skick hade jag inte slipat ner färgen mer än nödvändigt för att få jämn yta. Att grundmåla och göra om hela programmet är inte så kul, men att slipa bottenfärgen med 80-papper för att få bort alla ojämnheter innan målning gör stor nytta (och hjälper nya färgen att fästa väl, sparar också besvär). Får du ett tokryck och vill ha "racingbotten" är det litet annorlunda, då passar en hård färg bättre. Att i så fall slipa med finare än 400-papper tror jag inte är motiverat.