Jag och min bror har bestämt oss för att skaffa en segelbåt. Bror min har arbetat några veckor på segelbåt som dykinstruktör för länge sedan och jag har 10+ års erfarenhet av segling i form av kitesurfing och så har jag seglat lite mindre katamaran och lite laser. Med andra ord har vi nästan ingen som helst erfarenhet av att segla en båt runt 30 fot och har inte ägt någon båt tidigare.
Planen är att köpa en båt innan nästa säsong drar igång. Vi bor på sydkusten. Vi har inga direkt djärva planer utan tänker oss hålla nära den Svenska kusten och över till Danmark (Malmö - Dragör osv.) Tyskland hade varit trevligt också då vissa saker är billigt där har jag hört.
När man är oerfaren som oss, är det då klokt att anlita en certifierad besiktningsman som ser över båten innan ägarbytet sker? Om svaret är ja, vart hittar man en sådan och hur mycket bör en besiktning kosta? Eller ska man helt bortse från att köpa privat? Det kommer finnas barn på båten och jag måste på något sätt säkerställa båtens sjöduglighet.
Nästa fråga vi har rör vilken modell som passar våra behov. Vi planerar att övernatta på båten, helst flera veckor i rad under sommaren om det fungerar med barnen. När det gäller layouten behöver vi 2 separata kojer som rymmer 2 pers var, plus salongen, och helst att toa är placerad i salongen så man inte stör eller i värsta fall väcker barnen om man behöver pinka på natten. Vi är 3 vuxna och 3 barn. En vuxen kommer sova med ett barn (4 år) i en koj, två barn (båda i 10-års åldern) i den andra kojen och så sover jag och brorsan i salongen. Vi lägger oss senare än barnen så vi tänker att detta kanske är den ultimata kabin-designen. Vi kanske har helt fel?
Vi undrar alltså vilken modell som kan tänkas passa oss? Har tittat lite extra på Maxi 95 & Albin 82ms. Vi undrar om förslag på passande båt med två olika budgetar; 60 000 - 100 000 samt 150.000 - 200.000. Konkreta förslag som ligger ute just nu på t.ex. blocket uppskattas väldigt!
Är det något speciellt gällande utrustning på båten man ska ha i åtanke när man ska semestersegla med barn? Som jag förstår är motor, skick på segel, skick på dynor, toa (vad ska man ha för toa, har sett mycket Jabsco?) viktiga (dyra) delar, men förutom det?
Mycket tacksam för svar!