Öppna för servicelucka

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Latmasken62
Erfaren medlem

Öppna för servicelucka

Inlägg av Latmasken62 » ons 09 sep 2020, 07:03

Det uppstår många frågor efter båtköp...
Min nyinköpta Ohlson 29:a ser ut som de flesta segelbåtar, motor under trappan ner till ruffen och många prylar i motorrummet mot aktern. Svårt på gränsen till omöjligt att komma åt. Det vore fantastiskt att ha en servicelucka i durken! Eftersom båten har skott mellan motorrum och ruff och skott akterut från sittbrunn borde man inte tappa så mycket vridstyvhet. Och att få luckan att tåla vikt bör ju gå att ordna. Eftersom båtmodellen inte har detta från fabrik måste det finnas nackdelar med denna lösning som jag inte kan se.

Vad säger alla kloka här? Vad finns det för nackdelar? :?:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Öppna för servicelucka

Inlägg av Fredrik » ons 09 sep 2020, 08:59

Det låter fint med en servicelucka! Enda nackdelen är väl om man inte lyckas få den tät, då blir det blött i båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 09 sep 2020, 22:26

Jag har en Winga29, det är ju samma skrov (nästan).
Jag hade länge funderat i samma banor som du.

Jag hade länge irriterat mig på läckande vattenpump, vilket lett till att skruvskallarna som höll den fast hade börjat rosta bort, och därmed omöjliggjorde demontering av den framifrån. Att försöka demontera den ifrån det lilla hålet nere i babords stuvfack var ju inte att tänka på, även om jag faktiskt hade med mig lite verktyg dit ner några gånger och gjorde lite tafatta försök, bara för att varje gång inse det hopplösa.
Då läste jag nånstans om nån som beskrev hur han gjorde nånting i motorrummet på en Winga29, och förstod då att han gjorde det inifrån stickkojen. Då insåg jag att det skulle ju faktiskt gå att såga en öppning där.

Efter att det blev klart inser jag nu hur mycket irritation och fysisk smärta jag skulle ha besparat mig om jag hade förstått att göra detta när jag köpte båten. Jaja, lätt att vara efterklok.

Öppningen blev 580mm lång, skulle nog inte varit fel med 5cm till (akterut). Höjden framtill 208mm och akterut 193mm och det är nog maximalt vad man kan åstadkomma.

Jag sågade öppningen helt ned till kojens botten, då visade det sig att det blev en öppning mellan botten och återstående delen av motorrumsväggen. Detta måste man ju staga upp. Jag tillverkade då en hörnlist bild 2035, som jag limmade i stuvfacket under kojbotten mot väggen. Skruvarna som höll listen under härdningen fick ju borras för, och dras inifrån motorrummet.

Springan som uppstod mellan "golv och vägg" fyllde jag först med
polyester och sedan med gelcoatspackel och sist lite färg runt om
öppningen.

Luckan gjorde jag i plywood bild 1877, den hålls fast med 2st skruv, som dras mot mutter på insidan motorrummet vilka jag först lödde på båtbrickor och därefter limmade med epoxi.

Bild

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 09 sep 2020, 22:31

Jag försökte bifoga bilder, men misslyckades. Men "nappar" du på ide'n, så säg till så gör jag fler försök med bilder.

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 09 sep 2020, 22:39

Fler försök
DSC00888.JPG

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 09 sep 2020, 22:41

889
Bilagor
DSC00889.JPG

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 09 sep 2020, 22:49

2035

Bild
Bilagor
DSC02035.JPG

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 09 sep 2020, 23:01

1877

Bild
Bilagor
DSC02037.JPG

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 09 sep 2020, 23:04

Skruv

Bild
Bilagor
DSC02038.JPG

Latmasken62
Erfaren medlem

Inlägg av Latmasken62 » tor 10 sep 2020, 06:56

Winga29 skrev:
ons 09 sep 2020, 22:26
Jag har en Winga29, det är ju samma skrov (nästan).
Jag hade länge funderat i samma banor som du.

Jag hade länge irriterat mig på läckande vattenpump, vilket lett till att skruvskallarna som höll den fast hade börjat rosta bort, och därmed omöjliggjorde demontering av den framifrån. Att försöka demontera den ifrån det lilla hålet nere i babords stuvfack var ju inte att tänka på, även om jag faktiskt hade med mig lite verktyg dit ner några gånger och gjorde lite tafatta försök, bara för att varje gång inse det hopplösa.
Då läste jag nånstans om nån som beskrev hur han gjorde nånting i motorrummet på en Winga29, och förstod då att han gjorde det inifrån stickkojen. Då insåg jag att det skulle ju faktiskt gå att såga en öppning där.

Efter att det blev klart inser jag nu hur mycket irritation och fysisk smärta jag skulle ha besparat mig om jag hade förstått att göra detta när jag köpte båten. Jaja, lätt att vara efterklok.

Öppningen blev 580mm lång, skulle nog inte varit fel med 5cm till (akterut). Höjden framtill 208mm och akterut 193mm och det är nog maximalt vad man kan åstadkomma.

Jag sågade öppningen helt ned till kojens botten, då visade det sig att det blev en öppning mellan botten och återstående delen av motorrumsväggen. Detta måste man ju staga upp. Jag tillverkade då en hörnlist bild 2035, som jag limmade i stuvfacket under kojbotten mot väggen. Skruvarna som höll listen under härdningen fick ju borras för, och dras inifrån motorrummet.

Springan som uppstod mellan "golv och vägg" fyllde jag först med
polyester och sedan med gelcoatspackel och sist lite färg runt om
öppningen.

Luckan gjorde jag i plywood bild 1877, den hålls fast med 2st skruv, som dras mot mutter på insidan motorrummet vilka jag först lödde på båtbrickor och därefter limmade med epoxi.
Hej Winga29 och tack för tipset! Precis vad jag är ute efter. Tack för detaljerad beskrivning och alla bilder! Detta blir definitivt en av vinterns stora förbättringar!

//Anders

Skriv svar