Jag har en Winga29, det är ju samma skrov (nästan).
Jag hade länge funderat i samma banor som du.
Jag hade länge irriterat mig på läckande vattenpump, vilket lett till att skruvskallarna som höll den fast hade börjat rosta bort, och därmed omöjliggjorde demontering av den framifrån. Att försöka demontera den ifrån det lilla hålet nere i babords stuvfack var ju inte att tänka på, även om jag faktiskt hade med mig lite verktyg dit ner några gånger och gjorde lite tafatta försök, bara för att varje gång inse det hopplösa.
Då läste jag nånstans om nån som beskrev hur han gjorde nånting i motorrummet på en Winga29, och förstod då att han gjorde det inifrån stickkojen. Då insåg jag att det skulle ju faktiskt gå att såga en öppning där.
Efter att det blev klart inser jag nu hur mycket irritation och fysisk smärta jag skulle ha besparat mig om jag hade förstått att göra detta när jag köpte båten. Jaja, lätt att vara efterklok.
Öppningen blev 580mm lång, skulle nog inte varit fel med 5cm till (akterut). Höjden framtill 208mm och akterut 193mm och det är nog maximalt vad man kan åstadkomma.
Jag sågade öppningen helt ned till kojens botten, då visade det sig att det blev en öppning mellan botten och återstående delen av motorrumsväggen. Detta måste man ju staga upp. Jag tillverkade då en hörnlist bild 2035, som jag limmade i stuvfacket under kojbotten mot väggen. Skruvarna som höll listen under härdningen fick ju borras för, och dras inifrån motorrummet.
Springan som uppstod mellan "golv och vägg" fyllde jag först med
polyester och sedan med gelcoatspackel och sist lite färg runt om
öppningen.
Luckan gjorde jag i plywood bild 1877, den hålls fast med 2st skruv, som dras mot mutter på insidan motorrummet vilka jag först lödde på båtbrickor och därefter limmade med epoxi.
![Bild]()