Behövs registrering och inloggning ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Är det dags för registrering?

Ja, självklart
9
26%
Ja, tyvärr verkar det behövas
13
38%
Nej, helst inte, men Anders L bestämmer
11
32%
Nej, aldrig censur eller kontroll
1
3%

Antal röster: 34

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Behövs registrering och inloggning ?

Inlägg av Anders S » tor 08 dec 2005, 12:43

Jag vet att frågan varit uppe, och kanske skall den bara ställas av forumägaren. Men i takt med att forumet blir mer och mer känt kommer det mer och mer besökare hit och som Anders L sade - andelen \"oseriösa\" har ökat. Det borde kanske hämma åtminstone några om man registrerar sig med namn och allt.

Sedan är det ju rent trevligt att veta \"vem\" man talar med - även om det är en virtuell person i cyberrymden.

Därför tar jag mig friheten att skapa en omröstning:
Anders S

Gäst

Pepe

Inlägg av Gäst » tor 08 dec 2005, 12:50

Om du tycker att det skulle vara trevligt att veta vem du pratar med kan du ju börja med att presentera dig själv.
\"Anders S\" säger ju inte så mycket.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 dec 2005, 12:54

Rätt mycket mer än \"gäst\".

Men såvitt jag förstår får du inte rösta som anonym gäst, så då får du väl försöka komma med något \"slagkraftigt\" inlägg i stället.
Anders S

Pepe

Inlägg av Pepe » tor 08 dec 2005, 13:02

OK det blev lite fel på den förra insändaren min signatur Pepe kom i rubriken stf i signaturrutan.
Tycker du att signaturen Anders S säger mer än Pepe får det väl stå för dig.
Ordet pompöst nämndes i en annan tråd men passar nog bättre här.
Hälsn
Pepe

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 08 dec 2005, 13:21

Tyvärr verkar det vara ett ständigt återkommande problem på många forum, detta att flitiga skribenter påhoppas av alla möjliga mer eller mindre anonyma \"gäster\" som kallar de förstnämna \"besserwissrar\", \"pompösa\" m.m.
Varför skall det vara så svårt att acceptera att många kan mer än vad man själv kan inom vissa områden? Sedan kan man för jösse namn acceptera att det ibland skrivs litet fler ord än vad som är strikt nödvändigt för att få fram budskapet. Mångordighet är oftast inte att uttryck för att man är besserwisser eller pompös - utan oftast att man helt enkelt vill hjälpa till genom att dela med sig av sina kunskaper.
Som Anders S, t.ex. på detta forum. Heder åt dig, Anders för att du tar dig tid att delge andra dina kunskaper och åsikter. Sedan är det ju upp till var och en av oss andra att ta åt oss, strunta i det eller invända om man har sakliga argument.
Jag röstar för registrering. Anonymiteten har inget egenvärde på forum som detta.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Trisitian

Inlägg av Trisitian » tor 08 dec 2005, 13:43

Nja jag är nog väldigt gammal medlem här men kommer inte ihåg lösenordet.
Men tyvärr tenderar alla siter på gott o ont få ett fåtal signaturer som skriver mycket o ofta bra men därigenom tenderar dom också till att verka tro att sidan tillhör dem.
Ifrågasättande låter inte göra sig och jag skrev tex till om Ander S när han skulle sluta och startade en tråd om det att det är väldigt förutsägbart o barnsligt eftersom alla som skriver så är tillbaka ngn vecka senare.
Händer på de flesta forum.
Varje sån tyckasyndomsigsjälvtråd är lika meningslös som många andra trådar.
Anders S tex skriver oftast mycket bra o viktiga saker men ett fåtal med Anders i spetsen är väldigt känsliga för kritik .
Samt får ngn kritik så framstår det lätt löjligt när man måste läsa x antal inlägg från inbördesbeundran klubben om hur rätt dom har.
Låt sidan vara som den är har ytterst få problem iförhållande mot andra båtsiter.
Samt låt även en o annan humoristisk tråd i dessa ämnen få stå kvar.
Man behöver skratta på sjön ibland också för att inte tala om på land!

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 08 dec 2005, 14:12

Som oregistrerad användare kan jag tydligen inte rösta, dvs deltaga i denna undersökning. Detta påverkar det statistiska resultatet, speciellt när det handlar om just krav på registrering.

Anledningen till att jag inte registerar mig är för att jag värnar om min integritet. Jag hoppas att ni mina seglarvänner och mentorer kan acceptera min ståndpunkt.

Det kan vara svårt att agera och verka enligt god etik och moral. Allternativet är att man tar den lätta vägen runt händelser som är obekväma. Diktaturer är effektiva organisationsformer men knappast eftersträvansvärda.
Det är obekvämt med ointelligenta inlägg och felriktad feedback, men jag anser att det är något jag får stå ut med om jag skall kommunicera fritt med medmänniskor.

Ni förstår nog min åsikt i sakfrågan.
Det som upprör mig är den, i mitt tycke, dåliga undersökningsmetodiken. Jag hoppas att den inte får någon inverkan på ansvarigas beslut.

mvh
J

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 08 dec 2005, 14:22

Såna här trådar bör startas av Anders L och inte Anders S.
Anders S är en duktig och kompetent skribent men har nog fått svårt att skilja på om han är moderator eller skribent här.
Samt som föregående skrev omröstningen isig är ju fullständigt absurd utifrån vilka som får rösta,
Anders S ska nog hålla sig till segling och sina kunskaper där.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2005, 14:28

Hej

Förstår dig mycket väl.
Jag skrev här själv som gäst med tre olika signaturer ca 500 inlägg.
Tyvärr urartar ibland några trådar och då oftast av gäst inloggade.
Av den anledningen reggade jag mig med förhoppning om att andra också skulle göra så.
Din integritet har du kvar, det ända vi får reda på är att du med ditt signum brukar tycka si eller så.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2005, 14:31

Jo

Förresten röstade jag på alt.3
Tycker att det är upp till moderatorn.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Något runt internet och anonymitet

Inlägg av Anders S » tor 08 dec 2005, 14:41

Som oregistrerad användare kan jag tydligen inte rösta, dvs deltaga i denna undersökning. Detta påverkar det statistiska resultatet, speciellt när det handlar om just krav på registrering.

Anledningen till att jag inte registerar mig är för att jag värnar om min integritet. Jag hoppas att ni mina seglarvänner och mentorer kan acceptera min ståndpunkt.
Jag är övertygad om att din ståndpunkt kan respekteras. Baksidan av ditt ställningstagande är att du buntas samman med de som i skydd av anonymitet inte håller samma stil som du. Så uppmanade jag också de oregistrerade att ge sin syn på saken genom ett inlägg. Därvid kan man betänka ordspråket \"som man ropar får man svar\".

Det finns mycket få undersökningsmodeller som inte är behäftade med fel, och din anmärkning är relevant. Att oregistrerade inte får rösta är beklagligt, men samtidigt relativt förståeligt - men finn tröst i att de registrerade inte kan rösta mer än en gång. Det ligger i problemets natur, men på andra sidan, att en oregistrerad individ därvid kan anta ett stort antal gäst-alias.

Som registrerad användare avslöjar man en emailadress för forumadministratören. Detta borde inte vara ett hinder för integriteten - emailadress kan man ju skaffa var man vill. Du kan också välja att visa så mycket eller litet du vill om dig själv - det mesta är frivilligt. Oavsett om du är gäst eller registrerad kan ditt inlägg spåras till din avsändare via ditt IP-nummer (det kan vara komplicerat, men det går i regel att göra) om du inte använder anonymitetsservrar (anonymous remailers) på ett relativt sofistikerat sätt.
Anders S

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » tor 08 dec 2005, 14:51

Att behålla sin integritet? Att sedan hävda att Gäst inte säger mer än Anders S som inte säger mer än Pepe blir motsägelsefullt.
Varför förlorar man sin integritet om man registrerar sig? Båtsman säger förmodligen inte så mycket, tror inte heller att någon bryr sig så mycket om vem som ligger bakom det namnet. (Skulle det vara någon som vill veta mer så är det väl bara att fråga). Men det kan vara kul om det blir några inlägg då får man ändå en liten koll/relation med de olika användarnamnen.

Finns ett forum för motorintresserade (bil och bankörning) som heter www.rejsa.nu där är det en väldigt trevlig stämmning. Många användare, sällan några dispyter även om det finns många åsikter representerade. Alla måste även uppge sitt riktiga namn, flera har porträtt i sin avatar. Där finns även en presentationstråd där nya medlemmar kan gå in och säga hej och om man vill ge en liten kort presentation av sig själv. Gå gärna in och kika.

Sedan är det inte kul när en eller flera Gäster är med i en diskution så får man svårt att veta vilken gäst som tyckte vad och vad man egentligen ska svara på.

Vill man inte \"stå\" för sina åsikter så är det väl inget som egentligen hindrar att man skapar flera användarnamn. Dr Jekyll från jobbet och Mr Hyde hemifån, om man orkar och att inte Admin Anders stänger ip numret.

Som förövrigt röstade att det tyvärr behövs, alternativ två är att det är Admin Anders som bestämmer. I slut änden är det ändå det, för det här är väl liksom politikernas folkomrösningar bara vägledande.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 08 dec 2005, 15:37

Att det skall kallas värna sin integritet, att kunna slänga ur sig vad som helst på ett forum utan att ens för admin behöva uppge en fungerande mail-adress är naturligtvis nonsens. Det finns t.ex. inte en enda tidning i världen, skulle jag tro, som accepterar insändare som är anonyma för ansvarig utgivaren. Det är ändå den personen som i sista hand få ta ansvar för det som skrivs och det gäller även forum på internet.
Om man uppför sig anständigt och visar respekt för sina medmänniskor, varför i herrans namn skall det vara viktigt att dölja sin identitet? Det förstår inte jag.

Tycker
Bo Hedqvist
Ytterby
---
Bosse
Monsun 31, #116

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 08 dec 2005, 15:49

:? Sätt ett krav på inregning om det känns som att det måste till. Förstår dock personligen inte behovet eftersom stämningen är god och det blir såå trött med en typisk manligt beteende att alla säger samma sak fast på andra sätt och blåser ljus i varandras ändor oavbrutet. Tycker ni att någon gäst är ett pucko så är det väl bara att ignorerar inlägget?

Själv är jag helt enkelt lat och scannar av sailguide, marinan och fendern efter intressanta diskussioner utan att för den skull rega mig någonstans. Skulle inte gå in här om det blev ngt krav utan kika på andra sidor.

ember
Erfaren medlem

Spelar väll ingen roll

Inlägg av ember » tor 08 dec 2005, 15:51

Vad spelar det för roll vad jag heter på forum:et? Samt är en Diamant medlems ord värt mera än en gästs? Tanken är väll att vi alla ska kunna dela med oss av vår erfarnehet på detta forum? Har fått mycket hjälp och tips via Sailguide och tycker att det funkar bra.

/ember

Skriv svar