Nytt problem: batterierna håller typ 12,5V (mätt direkt på batterierna) trots att solcellerna (2 st à 45W) laddar och att jag kan mäta upp t ex (varierar ju med solinstrålningen)0,8A hela vägen, från cell till regulator, från regulator till batterier. Regulatorn, Tracer MMPT har kontrollampor som visar på laddning! En fjärrkontroll, MeTer -ansluten via nätverkskabel till regulatorn har indikation för Error plus Charghing och visar inget fel men väl Charging. Den kan t ex visa 14,1 V (panelens spänning, det hela mätt typ 1800) men tillförd laddning 0,0 A.....Battmeter II sittande på elpanelen inne i "salongen" visar envist 12,5 och ingen laddning...(0,0 A). Lade märke till det när jag kollade typ början av april, satte på landströmsladdare kort och tänkte att det kanske var över vintern som spänningen sjunkit.
Med motorn på tomgång går laddningen från 7A snabbt ner till jämn 3,5-4 A. Efter motorstängning är batterispänningen typ 13,2 och sjunkande, som vanligt alltså,dvs med solcellerna har tidigare batterierna hållit 13,3-5 ibland över 14. Icke så längre. Cyrix som laddfördelare vad gäller generatorströmmen.
När jag lade upp båten tycktes allt fungera...
Jag har kollat (tycker jag) allt, inklusive jordning och ingenting är rört sen upptagningen.
Fattar inte

Tacksam för idéer! Behövs fler mätpunkter/variabler för grubblet?