Forumet pre mortem eller redan post mortem

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Forumet pre mortem eller redan post mortem

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 08 okt 2025, 16:51

En stilla undran - håller forumet på att dö sotdöden??

Kan ju vara så att alla stora frågor har fått sitt svar och att en ny generation av redan allvetande(don´t ask google ask me) tar över efter oss de då måhända sista entusiasterna.

Tidevarv komma och tidevarv gå. Om man nu kan flytta ett varv utan att komma tillbaka till samma ställe? 8)

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Forumet pre mortem eller redan post mortem

Inlägg av Peter_K » ons 08 okt 2025, 18:08

Tyvärr är ett forum som format lite otidsenligt, du kan istället gå med i en Facebook-grupp och slänga ut en fråga av nivån ”mamma, var är mina strumpor?” och du har fem svar som INTE är levererade av anonyma användare med alias tre-fyra dagar senare. Man behöver inte gilla utvecklingen, men så ser det tyvärr ut.
Alla borde ha skägg

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » ons 08 okt 2025, 20:02

Jag delar uppfattningen att aktiviteten på många forum har gått ner för att "alla" går över till Facebook. Tyvärr, eftersom FAcebook är ett betydligt sämre system för att ackumulera kunskap över tid som sedan lätt kan hittas. Det som i vissa sammanhang kallas organisatoriskt minne.

Som IF-seglare märker jag tydligt hur aktiviteten på IF-förbunets forum gått ner betydligt, medan det är betydligt mer aktivitet på facebook-gruppen. Där frågor ställs som det redan finns svar på om man kollar på IF-förbundets hemsida eller dess webbforum.

En tydlig med sorglig illustration till hur de stora jättarna inom s.k. sociala medier får det flesta av oss att bli mindre smarta genom att deras system inte har något stöd för återanvändning av kunskap. Inbyggd organisatorisk Altzheimer.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 09 okt 2025, 16:17

Blev intresserad och ganska aktiv medlem i början av tjugohundratalet. Tyckte nedgången för forumet började då man indelade det i olika forumkategorier under olika rubriker. Det var bättre förr då man kunde surfa bland blandande karameller! Det fanns alltid nånting som intresserade och gav upphov till en diskussion.

Och Anders S var och är omistlig ! Har följt hans sakkunniga och välformulerade tips ett antal gånger.

Åldern kom emot och nu är seglingen ett skrivbordsnöje. Rent subjektivt tycker jag det verkar som om fritidsseglingsintresset tonat bort en hel efter oss baby boomers. Var det en generationsfråga som vespaåkandet ? Tittar rutinmässigt på båtar till salu och de flesta verkar vara 80- eller 90-talare. Nybyggda rejäla familjebåtar i ngtsånär rimlig prisklass finns det färre av.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 13 okt 2025, 09:17

Det är nog så att forum I ALLMÄNHET dör sotdöden. Vi såg detta tidigare i första generationen av "sociala medier", mailgrupper och SIG:s på Usenet. (Det är ett tag sedan, och kanske bara Internetveteraner ens minns dem).

Eftersom jag modererar (ihop med Anders som äger forumet) ser jag ju att intresset för att nyregistrera sig knappt finns och de som vill öppna konto har tämligen avslöjande användarnamn och dito mailadresser ... :-) Likadant har trafiken från befintliga medlemmar gått ner till nära noll.

Att hänga på Fejan och som Peter sade, genast få fem svar på frågan "Hur knyter man fast båten bäst?" tillfredsställer två viktiga faktorer för sociala medier, den ena kallas för immediacy, den andra (kanske torftigare) behovet av bekräftelse och trygghet. Man får svar på dumma frågor, helt enkelt. (Jag erkänner, det har erbjudits här också).

Här har ju moderna sociala medier helt sprungit ifrån mailgrupper (för länge sedan) och forum) de senaste åren. Hur skall Sailguide kunna konkurrera med Fejan, pushnotiser, videoposter och friheten att slippa moderering, ordning och ämnestrohet?
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 14 okt 2025, 16:17

Ja det kanske bara är att erkänna att "det var inte bättre för men det är mycket sämre nu".
Nota bene om man kommer allt närmare sotdöden själv :wink:

alternativt: det är en tid bortsprungen....

Hå hå ja ja.. Kan också ha blivit så att "envar sin egen expert" (Och f ö: vem kommer idag håg eller åtminstone har läst/hört:. "En hvar sin egen professor" är en känd parodisk-humoristisk bok av Axel Wallengren (Falstaff, fakir) från 1894. Förvisso för väldigt längesen.)

Som du skriver Anders S konkurrera med Fejan och det allmänna pladdret?? NIx det går inte.

Eller så är det helt enkelt som med båtandet - en generationsfråga
Those were the days......

Skriv svar