Det är nog så att forum I ALLMÄNHET dör sotdöden. Vi såg detta tidigare i första generationen av "sociala medier", mailgrupper och SIG:s på Usenet. (Det är ett tag sedan, och kanske bara Internetveteraner ens minns dem).
Eftersom jag modererar (ihop med Anders som äger forumet) ser jag ju att intresset för att nyregistrera sig knappt finns och de som vill öppna konto har tämligen
avslöjande användarnamn och dito mailadresser ...

Likadant har trafiken från befintliga medlemmar gått ner till nära noll.
Att hänga på Fejan och som Peter sade, genast få fem svar på frågan "Hur knyter man fast båten bäst?" tillfredsställer två viktiga faktorer för sociala medier, den ena kallas för
immediacy, den andra (kanske torftigare) behovet av bekräftelse och trygghet. Man får svar på dumma frågor, helt enkelt. (Jag erkänner, det har erbjudits här också).
Här har ju moderna sociala medier helt sprungit ifrån mailgrupper (för länge sedan) och forum) de senaste åren. Hur skall Sailguide kunna konkurrera med Fejan, pushnotiser, videoposter och friheten att slippa moderering, ordning och ämnestrohet?