Svenskar skämmer ut sig down under

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kristina

Inlägg av Kristina » lör 07 jan 2006, 17:18

MiniMe skrev:
Enligt SSF's information var det endast skepparen, 2 ur besättningen och skepparens dotter med pojkvännen som seglade båten tillbaka. Jag tolkar det som om större delen av den reguljära besättningen inte fanns med ombord. uttalandet av dottern säger kanske mer än vi diskuterat här:
- Det är mycket, mycket skönt att vara här, sade Mikaela Ahlbäck efter att ha förts i land.
Så sakteliga faller en och annan informationsbit på plats i Savcorpusslet.

Jag medger att det är fullt förståeligt om skepparen var angelägen att få iland sin dotter och hennes pojkvän. Men fortfarande var de tre kvar av kappseglingsbesättningen.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 07 jan 2006, 17:23

Kristina, vad vill du egentligen åstadkomma?

1. Jag försöker leda i bevis att tack vare den svenska \"goddagspiltmentaliteten\" har en båt åter övergivits helt i onödan!

Det må vara så att båtar verkligen överges i onödan, men att exemplifiera med en händelse som du saknar verklig kunskap om är i mitt tycke en aning magstarkt, för att inte säga korkat. I begreppet sjömansskap ligger för mig också förståelse, empati och ödmjukhet.

2. Jag har lyckats locka fram Anders S ur gömmorna!

Det är en aning märkligt att personfixering är något som verkar drabba anonyma diskussionsforum. Sailguides absolut inte undantaget, snarare tvärtom. Är det Anders S personligen du är ute efter, eller hans åsikter?

3. Jag kan minsann segla på havet!

Grattis Kristina, du är en av få kvinnor med ordentligt hårväxt på bröstet! Anser du inte att den är besvärande stor?

mvh Sven-Barry

Kristina

Inlägg av Kristina » lör 07 jan 2006, 17:49

S-B A-son skrev:Kristina, vad vill du egentligen åstadkomma?

1. Jag försöker leda i bevis att tack vare den svenska "goddagspiltmentaliteten" har en båt åter övergivits helt i onödan!

Det må vara så att båtar verkligen överges i onödan, men att exemplifiera med en händelse som du saknar verklig kunskap om är i mitt tycke en aning magstarkt, för att inte säga korkat. I begreppet sjömansskap ligger för mig också förståelse, empati och ödmjukhet.

2. Jag har lyckats locka fram Anders S ur gömmorna!

Det är en aning märkligt att personfixering är något som verkar drabba anonyma diskussionsforum. Sailguides absolut inte undantaget, snarare tvärtom. Är det Anders S personligen du är ute efter, eller hans åsikter?

3. Jag kan minsann segla på havet!

Grattis Kristina, du är en av få kvinnor med ordentligt hårväxt på bröstet! Anser du inte att den är besvärande stor?

mvh Sven-Barry

Om du inte har lyckats förstå vad jag vill åstadkomma så har du inte läst alla inlägg i saken förra året och i år. Eller också vill du inte förstå. Inte har jag påstått att Savcor övergavs i onödan. Jag försöker på alla vis att få fram uppgifter som gör händelsen begriplig. Varför utmärkte sig en svenskbåt negativt bland de 85 deltagarna? Det är detta jag vill ha svar på. Läs vad jag har skrivit i mina över 100 inlägg i saken innan du kommer med oöverlagd kritik!

Det är Anders S' åsikter jag är intresserad av, ingenting annat Och jag är verkligen glad att jag lyckades få ut honom på arenan igen, eftersom det är mycket stimulerande att diskutera med honom.

"Jag kan minsann segla på havet". Så har inte jag skrivit? MiniMe bad alla redogöra för sina erfarenheter av hårt väder. Jag tror jag var den ende som hörsammade uppropet. Var det fel av mig att svara?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 07 jan 2006, 18:27

I denna tråds första inlägg skriver signaturen ... följande: \"Så har det hänt igen. En segelbåt har övergivits i onödan efter att ha råkat ut för hårt väder. I detta fall efter att ha kapsejsat men rätat sig. \"

Signaturen Kristina skriver något senare: \"Eftersom jag är den som har startat tråden och stuckit ut hakan ordentligt, får jag väl svara på först.\"

Signaturen Kristina skriver igen: \"Inte har jag påstått att Savcor övergavs i onödan\". -Jo Kristina, det är ju precis det som du skrivit! I ditt första inlägg i denna tråd.

Kanske hundra inlägg i denna fråga är för många att hålla reda på? Eller har jag missförstått alltsammans?

mvh Sven-Barry

Kristina

Inlägg av Kristina » lör 07 jan 2006, 18:43

S-B A-son skrev:I denna tråds första inlägg skriver signaturen ... följande: "Så har det hänt igen. En segelbåt har övergivits i onödan efter att ha råkat ut för hårt väder. I detta fall efter att ha kapsejsat men rätat sig. "

Signaturen Kristina skriver något senare: "Eftersom jag är den som har startat tråden och stuckit ut hakan ordentligt, får jag väl svara på först."

Signaturen Kristina skriver igen: "Inte har jag påstått att Savcor övergavs i onödan". -Jo Kristina, det är ju precis det som du skrivit! I ditt första inlägg i denna tråd.

Kanske hundra inlägg i denna fråga är för många att hålla reda på? Eller har jag missförstått alltsammans?

mvh Sven-Barry

Du har rätt Sven-Barry. 100 inlägg är nog för mycket att hålla reda på. Jag inledde provokativt för att få igång debatten, vilket också lyckades. Sedan har jag blivit mer nyanserad som du kanske har märkt, även om jag fortfarande håller fast vid att båten övergavs i onödan. Det var ju inte nödvändigt att överge båten, eller hur?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 07 jan 2006, 18:54

Bästa \"kristina\"

Kan du inte försöka förstå att du inte har tifört debatten någonting efter ditt nesliga första inlägg. :wink:

Att överge sin båt eller inte:
Du har nog totalt missuppfattat något när det gäller detta.
När en båt inte längre kan framföras pga av båtens skick eller besättningens status bör du kalla på assistans, så långt hoppas jag att du är med.
Hjälpen däremot kan ta tid för att nå fram, det är under denna tid du bör vara kvar i båten för att ha högst överlevnads chans, först när båten sjunker ska du gå i livflotten.

Har du förstått nu.... :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Info

Inlägg av Gizmo » sön 08 jan 2006, 15:47

http://www.vasabladet.fi/pda/nyheter.asp?nyhID=13891

Här finns mer information för de som är intresserade.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Info

Inlägg av MiniMe » sön 08 jan 2006, 16:53

Gizmo skrev:http://www.vasabladet.fi/pda/nyheter.asp?nyhID=13891

Här finns mer information för de som är intresserade.
Jag tycker att tidningsartikeln bekräfta det mesta som sades i forumet. Tidspress (att hinna med flyget) kan ha spelat en betydande roll.
Har själv varit i likande situation fast då var det bara nära kuling med en 1/4-tonnare från Estland till Sverige i motvid. Gasten som var med pressade mig att gå ut fast jag själv hade hellre väntat ett eller två dygn.
(På vägen tillbaka fick vi åtminstone uppleva bra sjömanskap av den estniska färjan som tydligt väjde för oss mitt på havet.)

En annan sak kan vara att som det sades i artikeln att besättningen kunde ha varit större...

Det som skulle vara intressant skulle även vara vad som utlöste roderhaveriet. Båten borde tåla sjön som var i trakten.

Det framgår även hur många resurser sattes in för att rädda svenskarna. Bara det är en tankeställare att försöka in i det ytterste undvika att hamna i sådana situationer.

Kristina

Inlägg av Kristina » sön 08 jan 2006, 17:07

Det var inte mycket som var rätt i den ursprungliga rapporteringen, där det skrivs om kapsejsning och en av sjösjuka utslagen besättning, när det i själva verket ”bara” var fråga om en nedslagning, alltså inget särskilt dramatiskt, och en besättning vid förhållandevis god vigör, ”bara litet sjösjuk”.

Vad som nu framkommer rätar ut de flesta frågetecknen och förklarar varför svenskbåten var den enda av 85 båtar som behövde besvära Sjöräddningen och överge sin båt. De kritiseras för att ha haft för bråttom med att starta returseglingen och inte ha haft tillräckligt stor besättning.

Med full besättning borde man även ha kunnat klara ett roderhaveri. Någon form av nödstyrning måste ju ha funnits. Det var förhållandevis nära till hamnen Eden.

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 08 jan 2006, 17:24

Kristina har en poäng retoriskt som ingen har lyckats besvara.. 1 av 85.. hmmm 1 av 85... ??

I övrigt trist tråd... so what? Ingen dog :D

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 08 jan 2006, 18:19

Retorik

1 av 85 var förståndig....
1 av 85 var oförståndig...

84 låg i hamn....
85 borde legat i hamn....

Usch, vad duktiga vi är.

Någon här som vet vad en ögonblicksbild är?
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 08 jan 2006, 18:36

Men så finns hyenor också bara på land, riktigt sjöfolk hjälper varann utan att bli förtrötna.

//HQ

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 08 jan 2006, 22:16

Maken till meningslös tråd?? Får hålla utkik efter Kristina i sommar (för att hålla undan).//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jan 2006, 22:39

Att rätt värdera risker och att ha en litet mer ödmjuk inställning sin egen förmåga verkar vara lärdomar man kan dra av sådana här exempel. Är det svårt för en van havskappseglarbesättning är det antagligen svårt för många, kanske till och med de flesta.

Det kan vara på sin plats att framhålla att det som diskuterats här naturligtvis inte skall tas som en uppmaning till någon att avstå från att be om hjälp när man är rimligt säker på att utan hjälp blir det farligt eller osäkert. Gott sjömanskap innebär också att att man hjälps åt och man kan själv också behöva ett handtag när man minst anar det.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 08 jan 2006, 22:59

Den här tråden har trots allt exemplifierat hur olika vi ser på saker.
Ur den synpunkten är det bra.

Vissa ska ha sin båt in till hamn oavsett lidande och kostnad, andra värderar liv och lidande på ett annat sätt.

Men det är då det händer som \"ögonblicksbilden\" kommer in, ska jag anropa eller inte.
I detta ligger det så många parametrar så det är inte möjligt för en utomstående att säga Bu eller Bä.
Calle

Se gla ut

Skriv svar