Hjälp! Vad skall jag välja för segel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 09 jan 2006, 20:15

August skrev:En upplevelse värd att tänka på:
Jag köpte segelställ av Boding för ~2år sedan, seglat ~1300nm med dem. Rullgenuan har töjt sig bakom halshornet så fladder uppstår, ingen snörp i underlik = går ej att få bort fladdret. Alla vet nog att segelduk tar duktigt stryk av fladder.
Orsaken tror jag är dålig kvalité på dacronduken.

Jag lämnade in seglet på garantireparation för ~10v sedan och fick intrycket att de skulle kolla upp seglet snarast. Nu har jag ringt dem 5-6 gånger, får inget svar, svarar de så vet han ingenting och han som vet är inte anträffbar, blir kopplad till Göteborg där de inte har en susning om ärendet med all rätta. De lovar att ringa upp men ingen hör av sig, gång efter gång samma sak.

Boding= Bra priser men sämre kvalité och fullständigt värdelös kundrelation, aldrig aldrig mer att jag köper av dem.

Nu har jag tröttnat på dem och i förra veckan beställde jag nya segel av Syversen, cruisinglaminat. Bra bemötande av kunnig personal.
Kundrelation och bra rådgivning tycker jag kan vara värd några extra kronor. jag lämnade t.ex. även en förfrågan för stor, genua och fock hos bl.a. Q-sails. det tog dock alldeles för långt tid innan jag fick svar. Under en tid där det gäller att passa på med rabatter och dylikt kunde jag helt enkelt inte vänta.
Schultz-Segel gav mig sedan en jätte bra service. Det började med en bra rådgivning, bra och prisvärd lagning av mina gamla segel som jag lämnade som mall (storen syddes dock något större). sedan fick jag mina segel insydd för transporten (hela vägen på biltak). Vid rådgivning lades fram för och nackdelar av de olika duken och vad som skulle vara optimalt för precis min båt. Jag kollade visserligen upp även med andra segelmakare som jag hade förtroende för (t.ex. Quantum) som rekomenderade samma duk och skärning.
2:a i EM för Beneteau är inte heller så illa för segelmakaren i fråga.

F.A

Dålig duk??????

Inlägg av F.A » mån 09 jan 2006, 20:27

Dålig duk kvalite??????? Visste du inte vilken duk du köpte?
Dom använder ju exakt samma dukar som alla andra..........
Dom syr seglena i kina samt polen, att sponsra denna verksamhet har det skrivits spaltmetrar om så det lämmnar jag därhän :o
Men att sykvaliteten skulle vara sämmre stämmer tyvärr inte
kineser har inga kollektivavtal :( =sämmre löner=billigare segel......)
Väljer man en bra duk kan nog bodingh sy race segel dom också
:wink:

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 09 jan 2006, 20:31

Gransegel håller i Rolly Tasker även i Sverige. De (R.T.) är kvicka att lämna en offert (och gör kanske bra segel) men svarar inte på följd-
frågor, vilket hade en kraftigt avtändande verkan, åtminstone på mig.

Rudi

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » mån 09 jan 2006, 21:35

Rudi skrev:Gransegel håller i Rolly Tasker även i Sverige. De (R.T.) är kvicka att lämna en offert (och gör kanske bra segel) men svarar inte på följd-
frågor, vilket hade en kraftigt avtändande verkan, åtminstone på mig.

Rudi
Segelhuset kör också med Rolly Tasker, numera dock utan att nämna deras namn på hemsidan. På marinan.com har folk uttalat sig uppskattande om Segelhuset.

http://home.swipnet.se/SEGELHUSET/

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Dålig duk??????

Inlägg av Steen » mån 09 jan 2006, 22:19

F.A skrev:Dålig duk kvalite??????? Visste du inte vilken duk du köpte?
Dom använder ju exakt samma dukar som alla andra..........
Dom syr seglena i kina samt polen, att sponsra denna verksamhet har det skrivits spaltmetrar om så det lämmnar jag därhän :o
Men att sykvaliteten skulle vara sämmre stämmer tyvärr inte
kineser har inga kollektivavtal :( =sämmre löner=billigare segel......)
Väljer man en bra duk kan nog bodingh sy race segel dom också
:wink:
Okay...here we go again.
Om du vill ha goda segel for cruising och lokal tirsdagsregatta är der ingen fel på att köpa från lokale segeltilvärkera. Men dom har inte access till den nyaste teknologi och duk. Om jeg hade en Vindö 30 skulle jeg köpa genoa i mylar med dacron på grund av den mindre väkt eller en konventionel dacron på grund av priset.
Steen
Danmark

Rigg:arn

Inlägg av Rigg:arn » mån 09 jan 2006, 22:42

Ställde en liknande fråga som din tidigare i höstas när jag skulle köpa rulle och segel. Blev Boding till slut för min del, men även Lundh var billiga och trevliga. Kom även ut och mätte på båten, alltid ett plus. Så kolla dem. Pontus på Boding har varit kanon att ha och göra med en så länge, svara snabbt på mail och telefon.

Lycka till med segel köpet.

/Rigg:arn

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 09 jan 2006, 23:18

Tack f. tipset Sumprunkarn, men jag har hunnit vända mig annorstädes:
Boding, snabb och adekvat respons där.

Rudi

Hans H

UK Syversen

Inlägg av Hans H » tis 10 jan 2006, 08:28

Jag har mycket goda erfarenheter av UK Syversen (fd Rebellsegel) i GBG.
Har både sytt upp nytt samt låtit dem sy om och serva segel (både deras egna och andra märken).
Ställer ALLTID upp om man har problem - även mitt i säsongen. När jag sydde upp nytt så var Anders ute o mätte på båten - resultatet blev mycket bra.
De segel de sytt om (UV-skydd, kortat förlik pga rullförstag, reparationer mm) och servat har också utförts i tid, till bra priser och med ett mycket trevligt och serviceminded sätt.
Kort sagt: hög kvalitet, bra priser och otroligt bra service!

gäst

Inlägg av gäst » tis 10 jan 2006, 14:25

Håller med August. En gång boding ALDRIG MER boding. Dom är trevliga tills man fått seglet och dom fått pengarna. Men sen..... näe fy faan!!!! Men man lär sej på misstagen. Ja, att köpa därifrån alltså. VARNING VARNING!!!!!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 10 jan 2006, 15:51

Ursäkta, men eftersom det var jag som startade tråden, kan jag inte låta bli att kommentera ovanstående.
Om man \"hänger ut\" en enskild leverantör med namn och allt, bör man ha bra på fötterna och framför allt redovisa exakt vad man har att klaga på.
Om man till råga på allt, som i deta fall gör det helt och hållet anonymt, är det bara obehagligt och ingenting som någon skall ta någon som helst notis om, anser jag.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 10 jan 2006, 16:05

Rudi skrev:Tack f. tipset Sumprunkarn, men jag har hunnit vända mig annorstädes:
Boding, snabb och adekvat respons där.

Rudi
Grattis till den snabba responsen!
Jag väntar fortfarande på offerten på min genua som jag skickade en förfrågan på 2003...
Frågade några säljare på mässan någon månad efter jag skickat förfrågan (och ringt och stött på och kollat att de verkligen hade den...) och fick svaret att de hade en del offerter som släpade, men om jag lämnade namn så kunde de leta fram min och svara mig.
Jag hälsade då att om de svarade på alla skulle de även svara på min.
Var de inte mer intresserade att lämna offerter, hur intresserad är man då att rätta till fel...?

Genuan köptes på annat håll.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 11 jan 2006, 10:19

Nu har vi bestämt oss...

Det blev en ordentlig rullgenua på ca 26 kvadratmeter i laminat, triradial skärning. Beställt den hos Henrik Ottossons i Kungälv.
Otroligt trevligt och proffsigt bemötande. Definitivt inte billigast, men en personlig kontakt och närheten (bor själv i Kungälv) är guld värt.
De åker ut och mäter på båten, seglar med en sväng efter leverans och kollar så att allt fungerar till belåtenhet, 3 års garanti och 3 års vinteröversyn ingår.

Skall bli ett nöje att beställa nytt storsegel av dem om några år...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 11 jan 2006, 10:29

Hej Segelbo.
Klokt val. Laminatsegel är nutidan. Dacron komm efter bommuldsegel. Laminatsegel är bare bättre :wink:
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 11 jan 2006, 11:42

Steen skrev:Hej Segelbo.
Klokt val. Laminatsegel är nutidan. Dacron komm efter bommuldsegel. Laminatsegel är bare bättre :wink:
utvecklingen på Dacron har inte heller stått stilla. Många klassregler kräver Dacron och det driver utvecklingen. Båda typer har sina för- och nackdelar som bör avvägas. Frågan är som alltid vad är det som är mest optimalt för de egens ändåmål. Om det skulle vara så lätt så¨skulle man antagligen också få samma svar på sina frågor hos samtliga segelmakare. :wink:

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 11 jan 2006, 12:06

MiniMe skrev:
Steen skrev:Hej Segelbo.
utvecklingen på Dacron har inte heller stått stilla. Många klassregler kräver Dacron och det driver utvecklingen. Båda typer har sina för- och nackdelar som bör avvägas. Frågan är som alltid vad är det som är mest optimalt för de egens ändåmål. Om det skulle vara så lätt så¨skulle man antagligen också få samma svar på sina frågor hos samtliga segelmakare. :wink:
Enig MiniMe, Men bara vent och se.....den ende årsakan till att några klassbåter kräver dacron är på grund av priset. När prisen på laminatsegel blir lågra kommer dom ochså med och klassregler blir då tillpassat. Flere klassar har gjort det på genoan och snart kommer ochså storan Och priset är snart konkurrensdüktig.
Steen
Danmark

Skriv svar