Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Gunnar S
J skrev:FA du nämnde ett fabrikat, "Sure". Du har inget mer info om lanternan, utförligare namn tillverkare, var den går att köpa, mm.
En sökning på "sure" fick en fantastisk massa träffar på google.
Ni som förespråkar fotogenlykta eller annan brinnande lösning så betänk att jag har specificerat EL som ett need-krav dvs måste.
Lyktor med öppen låga är trevligt, men jag tänker INTE ha brinnande veke plus 2-3dl fotogen (molotov?

), fyra meter över båten obevakat, speciellt inte om det rullar.
mvh
/J
Okej, okej skall inte sälla mig till gänget som förespråkar fotogen - men använder aldrig något annat som ankarlanterna. Bara förra året blev det väl sådär en 50 nätter för ankar med fotogen. Max uppmätt vindstyrka var 22 m/s utan att den slockande. Molotov? Tja nog behövs det mer en ngn dl fotogen. Mao, idiotsäkert, billigt och tillförlitligt.
Men vad som förbrylla mig mer är dit s.k. "need-krav" (den mest ridicolous saying jag hört på länge) att lanternan skall flyta! Vad gör du till ankars egentligen?
-
woy
hej , har i 4 år använt plasttillverkad trädgårdsbelysning inköpt på JULA
som upphängs på förstag , och förvarad på solljus plats under dag , den föds av en liten solcell på toppen och ett 1,5v batteri som uppsammlare, den har ljusventil och tänder och släcker automatiskt , den har alltid lyst hela den mörka delen av dygnet , även så sent som oktober , den har hängt uppe i dom mest påfrestande väder och vindar, och aldrig svikit , och om jag kommer ihåg rätt så betalade vi 139 skr. för 4 stycken, det är ett av det bästa båttillbehörsköp som jag gjort, det är klart att det går inte att sänka den under vatten , men utsatt för regn och vind klarar den galant.
hee
-
eriksbo1
- Diamantmedlem
OK, låt gå för juleljus från JULA som ankarlaterna! Det goda med stormlykta (förutom stämningen) är att man ju också har den som reservbelysning, om strömmen pajar. Och så är lyktan enkel och säker. Fast: \"Warum etwas einfach machen, wenn man es wunderbar kompliziert machen kann?\"
-
J
Gunnar S skrev:
\"Men vad som förbrylla mig mer är dit s.k. \"need-krav\" (den mest ridicolous saying jag hört på länge) att lanternan skall flyta! Vad gör du till ankars egentligen?\"
Replik mot Gunnar S: Varför skall man ha flytväst, man ska ju segla. Jag har genomfört en analys på vad jag vill ha, analysen består av ett antal variabler som i kombination med varandra genererar vissa viktiga och mindre viktiga krav. Du anser att mitt krav på flytförmåga är \"löjligt\", en ganska grov och oseriös anklagelse då du ej vet på vilka grunder jag baserar kravet på flytförmåga.
mvh
/J
-
Saskia
- Trogen medlem
Nej, så varför berättar du inte det då?
Din argumentation framstår lite märklig för mig. När man seglar kan man trilla överbord. Då behöver man en flytväst, så.....? Frågan kvarstår!
mvh
Torben
-
Rudi
- Diamantmedlem
Ja berätta, J! Detta börjar bli ett allmänt need-krav!
Rudi
-
Calle C
- Diamantmedlem
U-båt......

Calle
Se gla ut
-
Gunnar S
Replik mot Gunnar S: Varför skall man ha flytväst, man ska ju segla. Jag har genomfört en analys på vad jag vill ha, analysen består av ett antal variabler som i kombination med varandra genererar vissa viktiga och mindre viktiga krav. Du anser att mitt krav på flytförmåga är \"löjligt\", en ganska grov och oseriös anklagelse då du ej vet på vilka grunder jag baserar kravet på flytförmåga.
mvh
/J[/quote]
Feltolkning. Jag tycker inte ditt krav på flytförmåga var löjligt. Däremot undrar jag VARFÖR du vill ha en flytande ankarlanterna.
Vad jag däremot tycker är löjligt är ordkonstruktioner som 'need-krav' , ett ord som både har en tautologisk anstrykning och är fånigt 'svengelskt'.
-
Herr Q
Världen undrar och spekulerar, varför krävs en flytande ankarlanterna?
En hypotes kan vara att båten i fråga läcker något ohemult. Då säkerställer den flytande ankarlanternan att man vet var båten ligger efter att man varit i land (för) länge.
Annars kan man tänka sig att båten har en mycket kort mast och obefintliga fribord.
En tredje möjlighet är att ankarlanternan helt bokstavligt skall utmärka ankaret, och inte den ankrade båten.
Men, spekulationer nyttar till intet - lätta nu täckelset över mysteriet!
Detta är inte ett need-krav utan ett demand-krav.
//HQ
-
S-B A-son
- Diamantmedlem
Ingen av er har förstått någonting. Det här handlar inte om ett need-krav utan om ett s.k. nid-krav. Ett krav så ohemult och omotiverat att det kan betraktas som ett nidingsdåd, åtminstone på ett seriöst debattforum för segling som detta.
Annars kan en tolkning vara att en flyttbar ankarlanterna avsedd att hissas lätt kan tappas i vattnet. Den är betydligt lättare att plocka upp om den flyter! Konklusion: Flyttbar lanterna bör vara flytbar ... Likt min Tilly-hatt-kopia!
mvh Sven-Barry
-
Gäst
--------------------------------------------------------------------------------
Köpte en helt vattentät (till 30 m tror jag) diod cykellampa/dyklampa för 99 spänn på Biltema. Använde den först till hojen men insåg snart vilka många andra användningsområden den hade. Förutom att vara en fantastisk liten ficklampa i allra största allmänhet blev jag än gladare då min lilla sons väl begagnade napp till nappflaskan passade som en handske på lamptoppen. Och vips var ankarlandternan fixad. Lillgrabbens envetna sugande hade gjort gummit så där lagom vitgrumligt så den reflekterade ljuset perfekt. Tre st AAA batterier räcker 50 timmar. Jag tror att lampan till och med flyter p.g.a luftfickan som uppstår mellan napp och lampa. Men detta har jag inte testat ännu...Inbillar mig att jag med detta har löst problemet i denna fråga och alla oenigheter. Hållare medföljer och passar perfekt till 25mm pulpitrör, fram som bak.
Sam
-
Gäst
Anonymous skrev:--------------------------------------------------------------------------------
Köpte en helt vattentät (till 30 m tror jag) diod cykellampa/dyklampa för 99 spänn på Biltema. Använde den först till hojen men insåg snart vilka många andra användningsområden den hade. Förutom att vara en fantastisk liten ficklampa i allra största allmänhet blev jag än gladare då min lilla sons väl begagnade napp till nappflaskan passade som en handske på lamptoppen. Och vips var ankarlandternan fixad. Lillgrabbens envetna sugande hade gjort gummit så där lagom vitgrumligt så den reflekterade ljuset perfekt. Tre st AAA batterier räcker 50 timmar. Jag tror att lampan till och med flyter p.g.a luftfickan som uppstår mellan napp och lampa. Men detta har jag inte testat ännu...Inbillar mig att jag med detta har löst problemet i denna fråga och alla oenigheter. Hållare medföljer och passar perfekt till 25mm pulpitrör, fram som bak.
Sam
Tack för tipset ! Skulle Du kunna ge artikelnumret ? Jag hittar ingen dyklampa hos Biltema...
Låter perfekt i alla fall !
/P
-
sam
Javisst...
Artikelnummer 27-047 i förra årets katalog. (Cykellykta,diod)
Hittade den inte på internetsidan, men där brukar inte allt finnas med. Det var visst bara ner till 20m den var vattentät och inte 30 som jag skrev förut. Jag ber om ursäkt.
Men å andra sidan måste jag tillägga att de s.k. \"nice-kraven\" uppfylls då det även finns blinkande sken på lampan. (150 timmar) Men det fick visst bara u-båtar ha, enligt ett tidigare inlägg...
Foto på napplampan har jag bara på min dator, inte på url adress som krävs här. Skicka ett mail till mig så svarar jag med en bild för den som är intresserad.
samcand@hotmail.com
Sam

-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej igen
Jag har nu varit på Julavaruhuset i Sisjön och köpt en st solcellsdriven trädgårdsbelysning. Nyfiken som jag är så tyckte jag att de 39 kronor som lampan kostade var värt att slänga ut för att testa konceptet. Lampan laddas lätt och lyser utan problem hela natten (minst 8 timmar). Vad som däremot är ett frågetecken är sjusstyrkan. Visst syns den men det är inte överdrivet starkt. Räcker verkligen en sådan belysning som ankarlantärna. Signaturen Wuy verkar ha tyckt det.
Kommentar önskas från andra som provat
Glad Seglare