Hempels Mille Xtra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Excalibur
Trogen medlem

Hempels Mille Xtra

Inlägg av Excalibur » lör 11 feb 2006, 19:55

Är det nån på västkusten som har provat Hempels nya bottenfärg Mille Xtra som kom förr året? Har 40-50% koppar och enligt Hempel har de lyckats begränsa utfällningen första månaden (då mätningen görs) för att sedan öka. Är detta bara försäljarsnack eller fungerar den? Nån som har erfarenhet?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 11 feb 2006, 20:03

Jag använde den färgen förra året och har redan handlat samma för iår.
Min båt ligger i Björlanda Kile Göteborg och färgen fungerar utmärkt, det är ju så med bottenfärger att båten måste användas under säsongen annars så tror jag inte nån färg hjälper.

Brendan

Re: Hempels Mille Xtra

Inlägg av Brendan » lör 11 feb 2006, 21:02

Excalibur skrev:Är det nån på västkusten som har provat Hempels nya bottenfärg Mille Xtra som kom förr året? Har 40-50% koppar och enligt Hempel har de lyckats begränsa utfällningen första månaden (då mätningen görs) för att sedan öka. Är detta bara försäljarsnack eller fungerar den? Nån som har erfarenhet?
Fungerade perfekt. Inte tillstymmelsen till skal förra året. Också Björlanda Kile.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 11 feb 2006, 21:22

Janne o Brendan

Fungerade den på axel och proprller också?
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 11 feb 2006, 21:38

Jag har en Dominant 78 med utombordare så det kan jag inte svara på, men troligen är det ingen bra lösning då färgen är polerande så har den en viss mjukhet och då skulle jag gissa att den slits för fort på propellern iallafall.

Brendan

Inlägg av Brendan » lör 11 feb 2006, 22:09

Calle C skrev:Janne o Brendan

Fungerade den på axel och propeller också?
Nej, jag har haft samma båt i 30 år och försökt allt men får alltid kraftig beväxning på axel och propeller.

En ny teori är att zinkanoderna på propelleraxeln är boven i dramat.

peter1904

Inlägg av peter1904 » lör 11 feb 2006, 23:00

Använde den 2005 och den fungerade mycket bra så jag fortsätter med den i år också.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 12 feb 2006, 09:25

Hur blir ytan på färgen. Ni säger det finns koppar i den, liknar den VC17 i karaktären. :?: Eller är den sådan att den bygger tjocka lager.

Svante

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 12 feb 2006, 09:39

Både brons och kopparbaserad bottenfärg skyddar sig mot beväxning genom att det avgår en liten aning kopparjoner (brons är c:a 90% koppar). Om en zinkanod sätts i elektriskt ledande kontakt med dem, kommer avgången av kopparjoner att stoppas och det växer. Men ta inte bort zinkanoden utan att isolera motorn först, i alla fall om du har landström.

http://www.batteknik.se/elschema/growth.jpg

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 12 feb 2006, 09:40

peter1904 skrev:Använde den 2005 och den fungerade mycket bra så jag fortsätter med den i år också.
Var har du båten? Ost- eller västkusten?

peter1904

Inlägg av peter1904 » sön 12 feb 2006, 19:59

Anonymous skrev:
peter1904 skrev:Använde den 2005 och den fungerade mycket bra så jag fortsätter med den i år också.
Var har du båten? Ost- eller västkusten?
Har båten i havet, inte träsket....

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Hempel Mille Extra

Inlägg av Chardonnay » sön 12 feb 2006, 20:30

Hej vi har använt Mille Extra i 2 år nu ligger på tjörn, den har fungerat perfekt, inte tillstymelse till beväxning eller skal eller musslor.
Innan hade vi Internationel Cruiser o hade hur mycket beväxning som helst.
Vi är supernöjda med Hempels Mille estra. bara att spola av med högtryck o sen helt ren för att måla nästa säsong.
har ej använt den på propeller eller propeller axel dock

Kalle Kula
Diamantmedlem

Fungerar bra!

Inlägg av Kalle Kula » mån 13 feb 2006, 09:35

Har båtplats i Almösund på insidan Tjörn. Har använt Hempels Mille Extra i två säsonger. Funkar alldeles utmärkt.

Ser ingen anledning att gå över till ngt giftigare än detta..

Mvh

//KALLE KULA//

Brendan

Inlägg av Brendan » mån 13 feb 2006, 10:01

Svante skrev:Hur blir ytan på färgen. Ni säger det finns koppar i den, liknar den VC17 i karaktären. :?: Eller är den sådan att den bygger tjocka lager.

Svante
Färgen liknar tyvärr inte alls VC17 utan får en slemmig, "stoftande" yta som färgar av sig. Den är självpolerande men lär ändå bygga upp vissa lager, som dock är ganska lättslipade.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 13 feb 2006, 11:11

Har använt denna färg och den verkar fungera även i norra Bohuslän. Trots det höga kopparinnehållet är den känslig för tunna skikt, och det är antagligen bäst att måla färgen på nerslipad yta, i alla fall om man tidigare haft annan bottenfärg. Att blaska Mille X-tra ovanpå gammal färg blir inte bra...

Självpolerande färg kan ibland ha tveksam \"andraårseffekt\" - något som t ex International hade problem med på sin Cruiser-färg (de säger inte heller \"flerårs\" längre). Mille Superior skall dock ha tålighet mot luftexponering (stå på land), sägs det. Att tvätta och rengöra \"mekaniskt\" är alltid en bra ide vid målning, men det räcker nog att ta bort det porösa (förbrukade) ytskiktet - solid färg skall man inte behöva röra.

//HQ

Skriv svar