Väder i båten - och nu menar jag inte odör...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Väder i båten - och nu menar jag inte odör...

Inlägg av Gäst » tor 16 feb 2006, 07:13

Hur har ni koll på vädret när ni är ute. Speciellt utomlands. Används tex. Navtex i nån större utsträckning eller är det radion som gäller.

* Barometer
* Navtex
* Världsradio
* VHF ?
* Mobil
* Fråga båtgrannen... :?

Svante

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tor 16 feb 2006, 08:02

Kort prognos - närmaste timmarna: \"Väderbok för seglare\" (typ), dvs man läser av i huvudsak molnen och iakttar sedvanliga tumregler. Här kan en barometer och termometer vara användbar.

Nästa dag - lyssna på radiovädret och tänk själv. Då brukar jag lyssna på vädret från Danmark, Norge och Sverige (om man, som jag seglar mycket längs västkusten), men annars kan man kanske vara tvungen att lära sig utrikiska av diverse sorter.

Flera dagar fram - få tag på väderkarta och \"gissa själv\", kanske mha av någon 5-dagarsprognos.

Jag använder mestadels rundradio och VHF, men har också setts smygande runt hamnarnas eventuella TV-apparater vid nyhetsdags, just för att få se en aktuell väderkarta, om än förenklad. Man kan även (i hamn) tänkas köpa en i övrigt obegriplig tidning, om den har en isobarkarta i väderspalten...

Nu avser jag att testa SSB-radio och PC-program för Weatherfax inom en relativt snar framtid. Billigare än navtex om man har de andra grejorna.

Frågan är bara: blir det verkligen bättre väder med mera prognoser, och om inte - hur göra något åt vädret? Vem kan stegen i en fungerande anti-regndans? Och vem kan bra besvärjelser mot motvind?

Q.

sam

Inlägg av sam » tor 16 feb 2006, 08:32

Efter tre båtsäsonger (var den torraste av landkrabbor dessförinnan) har jag lärt mig att göra på följande vis.

Rundradion, (löjligt ord, men det stod faktiskt så i VHF-kursens lärobok) d.v.s vanlig radio har sina sändningar land och sjö. Mycket bra att ratta in t.e.x. den sena kvällsändningen, en slags helig gudstjänstlik ritual under spänd förväntan och absolut tystnad innan man går och lägger sig a.l.t. ger sig iväg på nattsegling.

Mobilen fick jag också användning för på Gotland i somras när vi väntade in bättre väder för hemseglingen. Finns vädertjänster för sjöväder på WAPpen. Går också att ringa SMHI och få en talprognos om man är mer blind än döv. Detta kostar någon krona per gång.

Min barometer är snygg att se på, Brukar stolt tumma på den kärleksfullt där den hänger på ruffväggen och den får mig ibland att känna mig lite som en sjöman.
Nu visar den ej korrekt. Därmed är den och enbart en prydnad tills vidare. Får sätta min tillit till mitt gamla väderknä som brukar strama svagt när trycket faller.

VHF, jodå. Sprakiga sändningar på fasta tidpunkter. Både på svenska och engelska. Detta är internationell standard och gäller i hela världen, fast inte på svenska då rå.
Har man,som jag ett abbonemans med t.e.x. Sjöassistans kan man ropa upp Sthlm Radio närhelst man vill och störa dem med allehanda frågor. Typ, finns det någon scysst restaurang i den där gästhamnen m.m. eller sjöväderprognos på egen begäran. Mest för att få valuta för de 500 spänn det kostar och för att se om VHF.n funkar. Man känner sig trygg med VHF (om man har täckning) Den är inte så bra på en handburen alla gånger.

Navtex har jag aldrig provat.

Fråga båtgrannen är bra.

Kom ihåg. Prognoserna stämmer inte alltid alls. Ta dem som en mer eller mindre kvalificerad gissning. Fick själv erfara detta då vi under den ovan nämda gotlandsseglingen till sist gav oss iväg hemåt efter en prognos som lovade 2-5ms sydost. Perfekt nattsegling! Det blev över 10, hög sjö, och en svettig natt i beckmörkret i min lilla 6,5 metersbåt. Syrran och hennes kille låg i fosterställning i förpiken och hade svår dödsångest.
Jag själv? Jo, jag kliade mig lite i skäggstubben där jag nu satt alena i sittbrunnen med rodret i hand, vinden pep i flerstämmig kör genom vanten, tummade lite på min fina barometer, skrockade förnöjt och blåste ut den ljumma pipröken genom näsborrarna. Långt borta i horisonten började landsorts fyr blinka, var gång båten befann sig på en vågtopp...

Oj, vad det här blev långt, och jag märker att jag börjar lämna ämnet. Tack för ordet!

Annars är det väl just det där andra \"vädret\" du anspelade på som spelar en utav huvudrollerna, i alla fall på min lilla skuta :lol:
Sam

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 16 feb 2006, 08:51

Quasimodo skrev: Frågan är bara: blir det verkligen bättre väder med mera prognoser, och om inte - hur göra något åt vädret? Vem kan stegen i en fungerande anti-regndans? Och vem kan bra besvärjelser mot motvind?

Q.
Nu tycker väl jag att vi som seglar, i alla fall det mesta av tiden tar ansvar för vädret...

Vi kan med gott samvete skylla det dåliga vädret på stora dom skrytbyggena med tredubbla turbinmotorer som gör allt för att värma vårt klot och som ligger som kuttersmycken längs med kajerna i marstrand mm. :wink: :wink:

Sen , weatherfax, måste kolla lite på det...

Svante

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 16 feb 2006, 09:11

Mina erfarenheter från både hemmavatten och vår långsegling 2004-5

* Barometer
Självklart. Men egentligen mest som kuriosa - skall man dra några ordentliga slutsatser skall det nog vara en barograf, eller att man för logg över luftrycket med kanske en timmas mellanrum.

* Navtex
Ja, både i Sverige och framför allt utomlands. Nackdelen är att prognoserna bara är 24 h. Men den lämnar en mängd annan ovärderlig information. Ett måste på långfärd.

* Världsradio
Ja, mest utomlands där t.ex BBC går att få in på LV eller KV längs nord- och västeuropas kuster.

* VHF ?
Ja, både hemma och utomlands. Däremot kan språkförbistringen vara problematisk söder om Engelska kanalen. VHF-spanska är rätt obegriplig!

* Mobil
Aldrig.

* Fråga båtgrannen
Självklart. Särskilt om han har internetuppkoppling ombord!

Tilläggas kan:
Väderfax via SSB är inte värt strulet så länge man håller sig inom 100-200 sjömil från kusterna och kan få in prognoser på annat sätt (Navtex, Weatherman, rundradio). Det är för mycket meckande, och i de flasta fall är det bara väderkartor man får in. Jag tror inte att min förmåga att uttolka dem överglänser yrkesmetereologernas... Däremot är väderfax användbart vid korsning av oceaner då andra källor saknas.
Använder NASA HF-radio med fast antenn och programmet MeteoScan på PC.

Nasa Weatherman, min absoluta väderfavorit för Europeiska farvatten. Liten, billig och ger i stort sett automatiskt upp till 5-dygnsprognoser som under vår 18 månaders segling visat sig vara ytterst pålitliga. Tror nog att jag kommer ha mycker glädje av den i hemmavattnen också. Kostar ungefär 3.000.- kronor från England och info finns här:
http://www.nasamarine.com/Navtex/weatherman.html

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 16 feb 2006, 09:59

Eilean skrev: Nasa Weatherman, min absoluta väderfavorit för Europeiska farvatten. Liten, billig och ger i stort sett automatiskt upp till 5-dygnsprognoser som under vår 18 månaders segling visat sig vara ytterst pålitliga. Tror nog att jag kommer ha mycker glädje av den i hemmavattnen också. Kostar ungefär 3.000.- kronor från England och info finns här:
http://www.nasamarine.com/Navtex/weatherman.html
Detta känns ju som ett bra alternativ. Finns det ingen svensk återförsäljare. Måste man handla utomlands.

Svante

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 16 feb 2006, 10:22

Detta känns ju som ett bra alternativ. Finns det ingen svensk återförsäljare. Måste man handla utomlands.Svante[/quote]

Jag tror att Hjertmans ibland har tagit in NASA´s grejor. Men någon svenska agent finns inte vad jag vet.
Jag har köpt min Weatherman, samt en mängd andra grejor, till och med livflotte, från
http://www.allgadgets.co.uk/ Priset blir garanterat lägre än vid köp i Sverige och det har alltid fungerat bra, leverans inom några dagar. Vid ett tillfälle hade jag ett problem med en äldre Nasa Navtex - jag hade tillbaks apparaten efter 14 dagar och reparationen kostade inget - trots utgången garanti sedan 2 år!!! Det enda jag batalade var frakten till England.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tor 16 feb 2006, 10:29

Jag som bara kuskar runt i Mälaren och skärgården typ Arlholm - Småland. Vi brukar nästan alltid missa väderprognosen på radion. Brukar alltid ha med bärbara datorn och mobilen, det fungerar väldigt bra att ladda ner SMHI's båtväder, de brukaruppdatera oftast någon minut efter radiorapporten. Väljer man att ställa in allting hemmifrån med ickegrafiska och man kör GPRS (>400 kb) så blir kostanden minimal. Innan GPRS körde jag med långsamma 9,6 kb. Fördelen är att man har texten och kan sitta och fundera och grunna lite på vad som händer nästa dag.

Jag har skaffat en VHF som ska monteras, då kan man även lyssa på vädret via Radio Stockholm (tror jag?) på några andra tider än \"rundradions\".

Navtex är för mig inte nödvändigt, men för de som ska långsegla är det nog mer eller mindre ett måste vad jag förstår.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tor 16 feb 2006, 11:20

Navtex är inte dumt. Det finns möjligheter att ta in det på PC + bra radio + meck, men en särskild mottagare är bäst. Poängen är att man alltid har ett läsbart meddelande i \"lådan\". Däremot är prognosens kvalitet mer diskutabel - i sverige är det samma som vi kan få \"gratis\" på sjörapporten. Men för den som kuskar runt är det säkert jättebra.

Men Gunnar, vadan denna misstro till att själv grovprognosticera via isobarkartor?

Q.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 16 feb 2006, 11:28

man får väl bara så bra väderinfo som det har analyseras av lokalt väderfolk.

Jag seglade för några år sedan i engelska kanalen och där lyssnade vi nästan hela tiden på VHF. Vid ett tillfälle sade de att det skulle friska upp till 10 kn (var bleke nästan hela dagen). Vinden kom men från annat håll och det gick upp till 32 kn. De missade helt enkelt en front som passerade och det förekommer helt oberoende vilket sytem man ha.

mitt tipps är att ha alltid rev inkopplad och var beredd att ta ner seglen snabbt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 16 feb 2006, 16:54

Men Gunnar, vadan denna misstro till att själv grovprognosticera via isobarkartor?

Q.[/quote]

Nej, inte har jag någon motvilja till väderfax generellt. Det är ganska intressant att tolka kartorna och studera hur olika vädersystem rör sig och utvecklas.
Men det måste sägas att det är ganska klumpigt system så länge man rör sig längs med kusterna – man måste hålla reda på frekvenser och sändningstider och mottagningsförhållandena växlar hela tiden beroende på din belägenhet, klockslaget och väder/atmosfäriska förhållanden. Det blir helt enkelt ett oerhört mekande innan man får fram en karta. Sedan skall den tydas, vilket jag tror en utbildad metereolog gör bättre. Det du kan uttyda ur en karta är väderförhållandena i stort huvudsaklig vindriktning och en grov uppskattning av styrkan. Men du har inte en chans att ta med lokala väderförhållanden eller geografisk påverkan i beräkningarna.

Så med tanke på utbudet av alla olika, detaljerade väderprognoser man har så länge man är inom låt säga max 150 sjömil från en kust känns inte väderfax som ett seriöst alternativ. Särskilt inte med tanke på hur väl prognoserna brukar stämma idag, vilket också styrks av att det sällan är någon avgörande skillnad mellan olika källor. Under vår långsegling försökte vi i början få in väder från så många olika källor som möjligt då vi rörde oss i obekanta vatten och t.ex seglade längs Spaniens och Portugals atlantkust under höst och vinter. Det var frapperande hur väl prognoserna kunde överensstämma. Vi kunde t.ex vid ett och samma tillfälle ha Navtexväder från en eller flera vädertjänster, samtidigt som vi tog emot lokala väderprognoser från tyska DVD på Weatherman, blandat med lokalt VHF-väder och beroende på var vi var, internetväder och anslag på marinor. Och på toppen av detta väderfaxkartor.
I slutändan blev det så att vi i huvudsak förlitade oss på Weatherman som halvautomatiskt gav oss 5 dygnsprognoser med våghöjder och detaljerad synopsis 2 gånger/dygn samt kortare 2-dygnare där emellan.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 16 feb 2006, 19:52

Den stora fördelen med en dedicerad Navtex-mottagare, eller för den delen en mottagare för DWD (Deutsches Wetterdienst) är att de står på hela tiden. Behövs ingen passning. Om man skall passa NAVTEX-tiderna med påslagen PC och SSB-radio missar man garanterat, åtminstone jag själv. fast visst är det intressant att \"labba\" med gratisprogram och SSB-radio.

Men Eilean, DWD's sändningar på kortvåg från Pinneberg fungerar väl bättre i Medelhavet än i Östersjön? För Nordsjön och Östersjön fungerar kanske DWD´s långvågssändningar bättre? Fungerar din Weatherman bra på hemmaplan?

Finns en firma i Luleå, Tekniktema, http://www.tekniktema.se som säljer delar av NASA's sortiment, bl.a. en Navtexmottagare till väldigt bra pris, också vid en internationell jämförelse.

Själv lyssnar jag på VHF, DMI's sändningar på mellanvåg och P1´s sjörapport. DMI´s prognoser har bra träffsäkerhet på västkusten.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 16 feb 2006, 23:14

Men Eilean, DWD's sändningar på kortvåg från Pinneberg fungerar väl bättre i Medelhavet än i Östersjön? För Nordsjön och Östersjön fungerar kanske DWD´s långvågssändningar bättre? Fungerar din Weatherman bra på hemmaplan?

Jag har faktiskt inte bemödad mig med att testa Pinneberg via HF-mottagare för att ta emot väderfax i Östersjön. Däremot Weatherman, vars prognoser som du kanske vet också sänds från Pinneberg, delvis på samma frekvenser. (DWD´s RTTY-sändningar som Weatherman tar emot går också att få ut som klarskrift på PC´n via MeteoScan och en SSB-HF-mottagare. Men betydligt krångligare..)
Hursomhelst, Weatherman har fungerat bra hela vägen, från Djurgården i Sthlm ända ner till Marocko, tillochmed uppe i de franska bergen. Vi har haft några få 'svarta hål', ibland har dessa även påverkat Navtex som ju är långvåg och även rundradio på KV.
Ett sådant ställe var mynningen till floden Guadiana på gränsen mellan Spanien och Portugal. Där fick vi inte in något väder alls, vare sig Weatherman, Navtex, VHF eller rundradio. Ytterst märkligt! Så det slutade med ett SMS till min kompis hemma i Sthlm som gick in på nätet och SMS-ade tillbaks en prognos. Vi skulle korsa Cadiz-bukten nästa dag och ville gärna veta något!
En viss passning på Weatherman krävs då vissa frekvenser fungerar bättre dagtid och vissa nattetid och det valet måste man göra själv. Vad som kanske är anmärkningsvärt är att 'dagfrekvensen' oftast är den samma i Östersjön som i Medelhavet, och 'nattfrekvensen' likaså.

GPRS och Laptop

Inlägg av GPRS och Laptop » fre 17 feb 2006, 16:30

För det vanligaste hamnhoppandet, där man sällan är utanför räckhåll för GSM med GPRS i nordeuropa, kan denna vindprognostjänst rekommenderas. Den täcker nästan en vecka framåt, och man kan välja andra områden än de som länken visar:

http://www.weeronline.nl/cgi-bin/windfr ... &WIND=g002

Jag har använt den i Skagerrack och Kattegatt en hel del och jämfört dess prognoser med motsvarande från Danska DMI som har grundmurat gott rykte.

Prognoserna brukar överensstänna bra, fast med genomgående c:a 25% lägre vinstryrkor angivna än vad DMI säger. (DMI har rättast när man ser facit). TIder och riktningar har stämt bra mellan DMI och weeronline.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 17 feb 2006, 17:01

Skall man tala internetväder så är www.windguru.cz rätt ok (trots att den egentligen är en windsurfersite) och ger 7 dagarsprognoser som går snabbt att ladda ner då sidan är rätt enkel. Bra med våginfo. Har stämt rätt ok längs europas kuster - bara man är noggrann med att komma ihåg att 7-dygn är en vecka och tillförlitligheten är därefter!

Apropå länken här ovan, ta www.weatheronline.co.uk så slipper man massa nederländsk text, i övrigt samma site. Håller med 'gäst' om att de har en tendens att ligga i underkant med vindstyrkorna.

Skriv svar