Båtregister och -körkort från nästa år
-
Jens K
Båtregister och -körkort från nästa år
http://www.expressen.se/index.jsp?a=541031
Gränsen är inte klar, men det ser ut att bli på motorstyrka och inte på storlek.
Gränsen är inte klar, men det ser ut att bli på motorstyrka och inte på storlek.
-
Quasimodo
Det är naturligtvis oundvikligt i längden och det är väl också onödigt att spjärna emot för mycket. Litet gott kan det säkert komma av påbudet, samtidigt som uppoffringen är mycket liten, kanske obefintlig.
Men det vore onekligen lättare att bära detta frigolitkors om kravet också riktades mot de som verkligen är en fara för sig själva (och indirekt för andra - samhälle och familj). Undersökning efter undersökning visar nämligen att de i sammanhanget obegripligt fredade småbåtarna står för den absoluta lejonparten av dödsolyckorna.
Q.
Men det vore onekligen lättare att bära detta frigolitkors om kravet också riktades mot de som verkligen är en fara för sig själva (och indirekt för andra - samhälle och familj). Undersökning efter undersökning visar nämligen att de i sammanhanget obegripligt fredade småbåtarna står för den absoluta lejonparten av dödsolyckorna.
Q.
SJälv har jag inte tagit del av upplägget och är det någon som vet hur det kommer att se ut och vilka det berör får gärna lägga den infon här.
Detta är första steget (+ båtregister vilket också skall bli va) mot att kunna beskatta oss båtägare.
Tycker Danmarks lösning med beskattning via försäkringen är det bästa.
Men nu vill jag ta del av kriterierna \"styrkortet\".
Detta är första steget (+ båtregister vilket också skall bli va) mot att kunna beskatta oss båtägare.
Tycker Danmarks lösning med beskattning via försäkringen är det bästa.
Men nu vill jag ta del av kriterierna \"styrkortet\".
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!
-
Gäst
Registrering
Hej
Skatten är nog på väg det ligger inte långt framtiden i tiden.
En viktig princip för mig är att ETT IDROTTSREDSKAP KAN INTE VARA BESKATNINGSBAR snart kommer golfklubbeskatt tennisraketskatt skidskatt
Micke
Skatten är nog på väg det ligger inte långt framtiden i tiden.
En viktig princip för mig är att ETT IDROTTSREDSKAP KAN INTE VARA BESKATNINGSBAR snart kommer golfklubbeskatt tennisraketskatt skidskatt
Micke
-
Nizze
Klart det blir skatt
Många som betalar förm.skatt så har ett båtköp varit en undanflykt för att slippa skatt genom att stoppa pengarna i en dyr båt som man dessutom har roligt med. Nu kommer troligtvis även värdet på båten ingå 
-
Jens K
Det är just aspekten huruvida man utgör en fara för andra (och då menar jag en direkt fara genom sitt handlande, inte din indirekta kringkonstruktion) som ska ligga till grund för reglering. Om du ger dig in på att vilja reglera aktiviteter som är farliga bara för dem som själva utövar dem så måste du börja någon annanstans: cyklar, skidor, skridskor och förmodligen även att gå och att använda verktyg av alla de slag.Quasimodo skrev:
Q.
Får du en snabb motorbåt i sidan i 30 knop så kan du betrakta dig som sänkt eller uppbrunnen. En eka gör inte mer skador än vad du kan spacka över våren därpå.
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Re: Klart det blir skatt
Hej Nizze!Nizze skrev:Många som betalar förm.skatt så har ett båtköp varit en undanflykt för att slippa skatt genom att stoppa pengarna i en dyr båt som man dessutom har roligt med. Nu kommer troligtvis även värdet på båten ingå
Ditt inlägg är obegripligt. Kan du förklara så att en fåkunnig kan få en chans att förstå?
Mvh
-
Quasimodo
Jag förstår hur du tänker, och vill bara reflektera:Jens K skrev:
Det är just aspekten huruvida man utgör en fara för andra (och då menar jag en direkt fara genom sitt handlande, inte din indirekta kringkonstruktion) som ska ligga till grund för reglering.
Låt oss anta att det sker en besvärande mängd olyckor med dödlig utgång, men övervägande flertalet i småbåtar. Hur logiskt är det då att kräva förarbevis av förare av större båtar ?
Det är heller inte så att den som ställer till det för sig i en liten båt bara är en fara för sig själv. Det finns ingenting som hindrar att man som förare av en liten båt tar med sig passagerare. Vi har ju också mycket riktigt en bilbälteslag och hjälmtvång för moped och motorcykel, så att man lagstiftar för att skydda individen mot sig själv är inte unikt.
Det vore klädsamt om man från myndighetens sida tar sjösäkerhetsaspekten med i frågan på ett bredare sätt än nu. Givetvis får vi se, en ren spekulation är att man väljer en rejält tilltagen gräns för motorstyrkan, och då blir frågan snabbt en ickefråga igen.
Q.
-
Jens K
Jag håller med om att lagförslaget inte är speciellt statistiskt underbyggt. Men jag är rädd att det finns andra motiv bakom än att rädda människoliv. Som sagt finns det sysselsättningar där betydligt fler dör.
Det är också så att om man reglerar fritidsbåtar så är det smart att på något sätt anpassa sig efter vilka regler som finns i andra länder. Och där är det normalt kopplat till motorstyrka.
Vad gäller småbåtar kan man ju göra som Irland och införa krav på flytväst om man känner för det. Det skulle säkert rädda fler än ett körkort för att få ro en eka.
Det är också så att om man reglerar fritidsbåtar så är det smart att på något sätt anpassa sig efter vilka regler som finns i andra länder. Och där är det normalt kopplat till motorstyrka.
Vad gäller småbåtar kan man ju göra som Irland och införa krav på flytväst om man känner för det. Det skulle säkert rädda fler än ett körkort för att få ro en eka.
-
nizze
Re: Klart det blir skatt
Har du en förmögenhet på låt oss säga 4 milj så måste du betala förmögenhetsskatt men om du går och köper en båt för 2 milj så behöver du inte betala någon förmögenhetsskatt. Egentligen måste man ta upp båten som förmögenhet men många struntar i det. Förmögenhetsskatten om du har 4 milj är 30000 kr/år.Sumprunkarn skrev:Hej Nizze!Nizze skrev:Många som betalar förm.skatt så har ett båtköp varit en undanflykt för att slippa skatt genom att stoppa pengarna i en dyr båt som man dessutom har roligt med. Nu kommer troligtvis även värdet på båten ingå
Ditt inlägg är obegripligt. Kan du förklara så att en fåkunnig kan få en chans att förstå?
Mvh
-
Jens K
-
Quasimodo
Dagens I-lands-problem?
Johans kommentar är viktig och relevant. Kan man inte läsa, skriva och räkna lär man heller inte klara förarbeviset. Å andra sidan, vi betalar faktiskt tillräckligt för att skolan skulle kunna fungera, redan idag.
Q
Q
-
Gäst
Re: Dagens I-lands-problem?
Fast den nya (förmodade) båtskatten kanske kan stärka statsbudgeten och på så sätt ge utrymme för en satsning på skolan...Quasimodo skrev:Johans kommentar är viktig och relevant. Kan man inte läsa, skriva och räkna lär man heller inte klara förarbeviset. Å andra sidan, vi betalar faktiskt tillräckligt för att skolan skulle kunna fungera, redan idag.
Q