Batteribanken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fribbe

Inlägg av Fribbe » fre 07 apr 2006, 19:43

Herr Q skrev: En generator om 90 nominella ampere drar ingalunda några 3.5 HK från motorn. Den maximala elektriska effekten är ca 90A * 12V = ca 1080W. I gammaldags HK motsvarar det ungefär 1,5 hk, inte 3,5. Skulle generatorn inte belastas till max (det gör den ytterst sällan) förbrukar den proportionellt också mindre kraft från sin drivmotor (Yanmarn).
//HQ
Hur hög är en generators verkningsgrad då? 50%? Då blir effektuttaget från motorn bortåt 3 hk, maximalt.

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem

Inlägg av RoundRobin » fre 07 apr 2006, 20:34

Just så har jag också resonerat..

Nominella värden är alltid trevligt vid teoretiska beräkningar. I praktiken utgår förluster som man bör ta med i beräkningen. Generatorn kan ta en avsevärd effekt från motorn. Om man räknar med en spänning på 14 V (bulkladdningsfasen). En generator som ger 90 A tar då 1260 W. Nu är det förluster i generator och remmar etc, så en optimistisk siffra som är lätt att räkna med, är en verkningsgrad på 50%. Det betyder att en 90 A generatorn belastar motorn med ca 2600 W. En hästkraft (hk) är 735 W, 2600 W är då 3,5 hk, dvs en ganska stor effekt för en 8 hk motor.

En stor generator som laddar en liten batteribank är ett slöseri med pengar, om du inte använder stora likströmsbelastningar under gång. Batteriet måste klara av att ta emot strömmen som generatorn ger.

Monterar man en ny större generator på motorn så måste effekten föras över via remmar till generatorn. Detta ger stora belastningar på ramlagren i motorn. Många tillverkare säger därför att man inte får ta ut mer än 25% av motorns effekt via remskivan.
/RR

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 07 apr 2006, 23:01

RoundRobin skrev: en optimistisk siffra som är lätt att räkna med, är en verkningsgrad på 50%....
... Många tillverkare säger därför att man inte får ta ut mer än 25% av motorns effekt via remskivan.
Räkna med ungefär 90-92% verkningsgrad på en modern växelströmsgenerator.

Remförluster på en modern tandad kilremrem är i storleksordningen 3-5 %.

25 % av 8 Hk är ca 2 HK, ett fullt rimligt värde. Men tillåten sidobelastning på främre vevlagret är också en dimensioneringsfråga, och är inte kopplad till motoreffekten annat än händelsevis.

Nominella värden är alltid trevliga att räkna på/med. Om en generator anges vara på 90A, tror vi då att det handlar om upptagen energi, avgiven energi före förluster eller tror vi på nettoenergi ut från generatorn?

Men om (om!) vi har en uppmätt strömstyrka ut från generatorn om 90 A, med 14.4 V som laddspänning och med normal verkningsgrad på remtrasmission och generator så kan räkna med att ha rätt nära två (2) hk uttag från motorn.

Jag ser inga större problem med att ha en 90A generator på en Yanmar 8, snarast en fördel.

//HQ

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 08 apr 2006, 16:53

För er som vill läsa mer, en mycket bra sida för övrigt.

http://web.telia.com/~u40404287/Generator.htm#Generator
Calle

Se gla ut

Ingemar
Guldmedlem

Inlägg av Ingemar » sön 09 apr 2006, 21:50

Mycke amper är alltid bra.
Fick tag på denna generator billigt och givetvis tar det kraft från
Motorn vilket märks när man startar efter att man har tömt batterierna
några dar.
Men nu ska jag sätta en strömbrytare på kabel till laddlampan
Då kan jag starta och få varmköra några sekunder innan jag vill att det
Ska börja ladda. har inte märkt några försvagningstecken annars under
motor gång.
angående min koppling med laddning av förbrukning
först är att jag tror (vet) att jag kan starta motorn många ggr utan att
ladda startbatteriet och det brukar bli något besök på gästhamn med el
då laddar allt upp sig.
Har haft den här kopplingen ca 3 år och är helt nöjd med snabbt uppladdade förbrukningsbatterier
Heller inga problem att koppla om så att allt blir start batterier

Skriv svar