Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Peter Claus
En sliten och fuktskadd H-båt här hemma gav mig en lös ide. Vad tycker ni om en riktigt vacker cruising H? Något så som denna ombyggda späckhuggare, fast med H-båt skrov med hytt i liknande design:
Alltså röja undan allt utom skalet, nytt däck o hytt, nya skott o inredning, en liten diesel inombordare. Mycket arbete, men vilken vacker H-båt det skulle bli! Eller hur?
-
Peter Claus
Kom att tänka på en sak - har ni förslag til andra skrov som skulle vara bättre för ett sådant projekt, kom gärna med dom!
-
Peter Clays
Hur vore det med en Smiling med sådant däck?
-
Fribbe
En Amigo av valfri storlek kanske?
-
Peter Claus
Njaa, tycker inte riktigt om utanpåliggande roder etc. Jag tänker mig något som ser ut som en Mistral fast mindre. Smiling? H-båt? annat?
-
Seglaren
Du ska absolut köra på en H-båt! Om inte annat för att jag under mina 13 år som H-båtsägare ofta funderade på hur snygg det skulle vara med träruff och ev, trädäck, alternativt målat så det ser ut som dukat däck och så en relingslist i trä. Skulle bli mycket snyggt!
Lova att informera oss om du går vidare med din idé!
//Seglaren
-
Peter Claus
Jag är verkligen intresserad av et sådant projekt. Storleken på tex H-båt är nog precis rätt för mig, jag tycker mycket om linjerna på just sådana båtar, men önskar ofta att båtarna vore lite vackrare. Och så gillar jag mera individuella lösningar såsom hytt o däck av egen konstruktion.
Men jag behöver veta lite mer om hur man skulle konstruera bygget, för att kunna budgetera lite. Tanken på tex Smiling är kanske mer lockande för där sitter redan en inombordare etc. Rigg får man fortsätta använda som tidigare, men skrovet skulle tömmas för det mesta utom motorinstallationen. Upp med nya skott, nytt däck i teak och ny hytt i mahogny. Inredningen kunde man göra mer eller minre påkostad, får iaf bli ganska enkel i en liten båt; fyra bra kojer med bra dynor, bra kartbord och inte minst bra stuv. Jag tänkte göra mest möjligt själv, men vill överlåta iaf hytt och cockpit til en båtbyggare, evt. en yrkesskola med båtbyggarlinje. - Sen är det upp med riggen. Beslag, rigg och endel däcksutrustning kunde man ju använda igen, på tex H-båten håller det oftast bra racingstandard. Låter det inte bra?
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Vi hade en gammal ganska risig Fingal i klubben som en kille hade köpt för en flaska whiskey, inkl glasfibermast och böldpest... Han renoverade upp den utvändigt och seglade hem den (Norrköping...?) med planer på att kapa bort 'korvkiosken' till ruff och ersätta den med en smäckrare konstruktion i mahogny. Hur det har gått med dessa planer vet jag inte, men Fingal har ett vackert och starkt skrov, seglar ganska bra och går att hitta billigt.
Borde bli snygg utan 'korvkiosken' tror jag.
Alla borde ha skägg
-
Peter Claus
Fingalskrovet er vackert, men kanske lite tyngre att driva än jag önskar mig, skulle gärna varit en lite sportigare segelbåt.
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Titta på Karavel. en snygg 10 metre
Steen
Danmark
-
Peter Clais
Jo gärna, men var tittar man på den. Har aldrig hört talas om den.
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Peter Clais skrev:Jo gärna, men var tittar man på den. Har aldrig hört talas om den.
Tyvärr är det sån, at danska kun känner danska båter och svenska kun känner svenska båter, sån rough spoken och det är en stor båtkänskapsproblem och liten utsikt till denna fantastiska båtvärld
Sök på internet, men jag kan oxå levera data på denne Karavel til dig. En annan båt som kan ha din interessa är den danska Ylva. Men varfor inte bygga en ny Neptunkryssar, Mälar eller Knarr??
Steen
Danmark
-
asdsj
- Platinamedlem
Om det skall bli en lyckad båt gäller det att hålla reda på vikten. H-båt är an relativt lätt båt. Med en tung överbyggnad blir båten trög och vek.
Men å andra sidan kan man bygga en snygg och lätt överbyggnad.
-
PC
- Platinamedlem
Jag tar upp igen denna tråd från förra våren. En sommar o en vinter senara.. Några tanker nu? Jag springer fortfarande runt och funderar på ett Smiling-bygge med däck o hytt i vackert trä. En kraftig relingslist. En skön inombordare. Fyra goda kojer, bra stuv, annars inte mycket. Några ideer? Andra skrov som utgångspunkt?
-
HaHa
- Silvermedlem
Den Spækhuggeren var flott! Som nordmann kjenner jeg jo norske båter best. En Smiling ser ju ut som en Soling med et ikke helt vellykket påbygg... En Soling kan være et godt utgangspunkt for ditt prosjekt.