Jag tror nog inte att det blir 10000 per år för en mindre båt men...Håkan skrev:Jo det är lockande men frågan är hur ekonomiskt det är? Om man nu kan tala om ekonomi när det gäller segling? Vi semesterseglar 2 veckor per år och mer i framtiden hoppas jag när barnen blir större. Skall man hyra en större båt som tex en First 36.7 kostar det minst 20.000:- per vecka. Hyr man två veckor delat på två familjer blir det likt förb... 20.000:- per år och det får man rätt mycket båt för. Lägger man då till den lilla båten som kanske kostar dig 10.000:- per år blir det rätt dyrt till slut!MiniMe skrev:Jag skulle välja alternativ 3. Jag var inne förut att ha också stor båt men inse idag att det är ekonomisk vettigare och dessutom kan man få ut så mycket mer av att hyra (gör man kanske inte varje år heller).
Men visst skulle det vara skönt att ha en liten båt du kan hantera själv med minimalt med arbete och där pryttlarna kostar lite mindre än för en stor båt...
Jag är väldigt kluven och vet inte vad jag vill för tillfället!
Ses den 13:e?
Och 40000/år för två familjer innebär också att det får går många år tills man kommer upp till priset av en nyare båt (1-2 milj.) i samma storlek. Mindre arbete och underhållskostnaderna är också inkluderade. Sedan kan man hyrar båten på olika områden t.ex. medelhavet, ostkusten, västkusten mm. Dit skulle man antagligen inte segla om man ha båt på ett visst ställe.
Vill man däremot bo längre tid på båten så räcknar det sig kanske inte.