Välja 4 hk 4-takt eller 5 hk 2-takt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Seglaren

Välja 4 hk 4-takt eller 5 hk 2-takt?

Inlägg av Seglaren » fre 28 apr 2006, 12:55

Vad skulle du välja om du hade Tohatsu:
4 hk 4-takt
eller
5 hk 2-takt

Pris: 10.000 kr (alltså samma pris på båda alt.)

Båten snurran ska sitta på är min Guy 22 (1600 kg)

//Seglaren - www.guyboats.sailfast.se

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 28 apr 2006, 14:00

4 taktaren är bättre för miljön, drar mindre om du kör mycket men är betydligt dyrare i servicekostnad.

Som hjälpmotor hade jag valt 2 taktaren.
Calle

Se gla ut

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 28 apr 2006, 14:07

Jag hade valt fyrtaktaren, framförallt för att den är mycket tystare. Lägre bränsleförbrukning och bättre miljösamvete får du på köpet. Enda anledningen att välja tvåtaktare är om man brukar lyfta av och på motorn ofta (swom på en kappseglad express tex. ) då tvåtaktarens lägre vikt och förmåga att ligga hur som helst utan att ta skada är att föredra. Se bara till att få en segelbåtspropeller med på köpet. Standardpropellern har iallmänhet alldeles för hög stigning för en segelbåt

RobbanS
Trogen medlem

4-takt

Inlägg av RobbanS » fre 28 apr 2006, 20:38

Jag bytte ut min 5-hk 2-taktare till en Honda 4-taktare (Också 5 hk) för några år sedan. När jag bytte båt så flyttade jag över motorn till min \"nya\" båt (Birdie 24).
Jag skulle aldrig skaffa mig en 2-taktare igen. 4-taktare går mycket tystare, och framför allt stabilare på tomgång.

Vad gäller servicekostnad som nämts ovan, så tillkommer bara ventiljustering jämfört med en 2-taktare. Detta är iallafall på den Honda jag har inte alls svårt, och tar inte många minuter att kontrollera. Jag behövde bara justera dom efter första säsongen. Sedan har jag inte behövt göra något, även om jag alltid kontrollerar ventilspelet varje vår.

/Robban

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 28 apr 2006, 20:49

Hallå RobbanS
Har du ingen olja i din motor. Elektronik. Kamaxel. lyftare.
Om du bara gör en ventiljustering, så grattis!!!
Calle

Se gla ut

Seglaren

Inlägg av Seglaren » fre 28 apr 2006, 21:59

Tack för era synpunkter - tog även upp frågan på Marinan ( http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument ) och också där kom det fram en del intressanta synpunkter. Valet är inte helt självklart. Men just nu lutar det åt 2-takt ändå.

19 mot annars 26 kg på en inte allt för bärig akter plus att motorn kommer att flyttas till en roddbåt då och då gör nog att jag väljer den lättare. Vid kappsegling hamnar den nog på durken mitt i båten och 7 kg mindre skrot att släpa på då är inte heller att förakta.

Gillar 4-takt så klart men har också en känsla av att de väsnas en hel del på höga varv, sällan en motor går på tomme som de alltdo gör på båtmässan:-)

Ok, tack för era synpunkter och finns det fler är jag idel öra.

//Seglaren - www.guyboats.sailfast.se

Efraim Blomkruka

Inlägg av Efraim Blomkruka » lör 29 apr 2006, 07:32

Som miljöfascist, hypervegan och alla levande varelsers vän så hade jag, helt radikalt, naturligtvis valt åror (tillverkade av trä som dödats på ett värdigt sätt, naturligtvis), men i valet mellan ont, bör man välja det minst onda.

Tvåtaktare av enkla modeller släpper ut avsevärda mängder obränt bränsle - det är en följd av konstruktionen, och är kostnaden för enkelhet, , låg vikt etc. Man kan till viss del uppväga detta genom att köra på alkylatbensin men mellan 15 och 30 % av bränslet förbrukas utan nyttoeffekt när förbränningsrummet vädras - det går inte att undvika.

Fyrtaktarens effektivare verkningssätt sparar framförallt miljö - vi lär allihop köra så litet med våra snurror att kostnadsbesparingen (bensinköp) inte har betydelse. Kan man få en fyrtaktare till samma pris tycker jag inte att det är nägon stor fråga - fyrtaktaren vinner på alla plan, inklusive fördelen att kunna köras effektivt (ekonomi+miljö) på del-last. Viktskillnaden om 7 kg kan synas vara stor, men är skillnaden mellan 19 och 26 kilo skall den väl inte överdramatiseras.

Min röst (i den mån den har ett värde i värdsalltets entropiska kretslopp) faller därför på fyrtaktaren.

E. B.

Seglaren

Inlägg av Seglaren » lör 29 apr 2006, 09:35

Hej Blomkrukan!
Ja, du talar till mitt samvete och visst vore det säkert bäst med en 4-taktare. Men jag har ännu inte bestämt mig. Det är ju samma pris men den är också 1 kh svagare vilket kan ha betydelse då man verkligen behöver motorn om något kör ihop sig i lite hårdare väder.

Vidare kan jag hålla med om miljöaspekten men och det är väl fel att jämföra äpplen opch päron. Men i det stora hela känns det som att min lilla motor som kommer att gå 5-10 timmar/år inte gör så mycket jämfört med alla dessa GRÄSKLIPPARE som förutom att de spyr ut avgaser dessutom förpestar ljudmiljön och det är ju ingen måtta på användadet av dem heller. Eller varför inte alla lastbilstransporter runt om i hela världen som är på tok för billiga. Idoti när vi har sjöfart och järnvägar...

Men så ska man väl inte tänka, fast det gör jag ändå till viss del. Så ska jag vara helt ärlig skulle nog huvudskälet att välja en 4-taktare vara ren bekvämlighet. Renare, luktar mindre, inget blaskande med olja och tystare.

Vi får se vad det blir...

//Seglaren

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » lör 29 apr 2006, 12:06

Styrkan behöver du inte bekymra dig om enligt min erfarenhet. När vi bytte från en 6-hästars tvåtaktare till en 4-hästars fyr-taktare på vår dåvarande express gick den fortare med fyrtaktaren, även i motvind.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 01 maj 2006, 19:56

Mercurys 4, 5 och 6-hästars 4-taktare väger alla 25 kg. Det är i grunden
samma motor, men med olika effektuttag (och olika pris). 25 kilo är i
alla fall mycket lätt för en 6-hästare.

Rudi

Skriv svar